دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک خبرداد:

«بچه‌ها به سمت قله» شعار جشنواره فیلم کودک شد/ «زنگ سینما» نواخته می‌شود

«بچه‌ها به سمت قله» شعار جشنواره فیلم کودک شد  «زنگ سینما» نواخته می‌شود
دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جزئیات برپایی این رویداد را تشریح کرد.
کد خبر : 869894

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پیش از ظهر امروز، چهارم مهرماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مجید زین‌العابدین دبیر این دوره از جشنواره عنوان کرد: ستاد سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از مرداد ماه امسال دور جدید فعالیت‌های خود را آغاز کرد. سعی کردیم این ستاد را از حیث ساختار نسبت به گذشته چابک‌تر کنیم و از ظرفیت‌های بومی شهر اصفهان بیشتر استفاده کنیم. با توجه به استقبال بسیار خوبی که داشتیم دیگر فرصت دریافت آثار را تمدید نکردیم و جشنواره را به صورت مجزا در دو بخش ملی و بین المللی برگزار کنیم.

 برگزاری افتتاحیه جشنواره فیلم کودک در چهاردهم مهرماه

وی اظهار کرد: افتتاحیه جشنواره روز چهاردهم مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود و اختتامیه هم پنجشنبه بیستم مهرماه خواهد بود. زمان نمایش فیلم‌ها نیز از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه همزمان با هفته جهانی کودک خواهد بود.

زین العابدین عنوان کرد: شعار جشنواره امسال «بچه‌ها به سمت قله» است که خودباوری و میل به پیشرفت و انگیزه را در کودکان تقویت کنیم تا به سمت تعالی و رشد آن‌ها را ترغیب کنیم.

«بچه‌ها به سمت قله» شعار  جشنواره فیلم کودک شد/ «زنگ سینما» نواخته می‌شود

وی افزود: ۵۵۹اثر در بخش ملی و بین‌المللی به دبیرخانه رسیده است که در این میان ۲۰۰اثر از چهل کشور وجود دارد. ۵۹ اثر بلند و ۱۱۸ پویا نمایی ، ۱۸۹فیلم‌ کوتاه داستانی و کوتاه و پویا نمایی است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد: خانه جشنواره سی و پنجم، پردیس سینمایی چهارباغ و ساحل است که کودکان و خانواده‌ها و داوران در این دو پردیس سینمییا به تماشای فیلم‌ها خواهند نشست. سالن حوزه هنری هم میزبان هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه است.

وی اظهار کرد: ۸۳۵ داور کودک و نوجوان از اصفهان در این دوره از جشنواره شرکت دارند.۳۷۷ خبرنگار کودک نوجوان اصفهانی هم در این جشنواره حضور دارند.

زین العابدین گفت: همزمان با این دوره از جشنواره، هفتمین المپیاد فیلمسازی کودک و نوجوان هم برگزار می‌شود. برنامه این بود که المپیاد را شکل موثرتری ببخشیم تا ثمره آن در سال‌های آینده در سینمای ایران دیده شود. المپیاد هفتم همزمان با جشنواره آغاز خواهد شد، اما برخلاف سال‌های قبل، با جشنواره تمام نمی‌شود و احتمالا دو یا سه ماه طول می‌کشد.

نمایش فیلم‌های داخلی و خارجی مناسب برای دانش آموزان در زنگ سینما

وی افزود: شورای عالی سینما دو هفته پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل جلسه داد و تصویب کرد تا «زنگ سینما» برای مدارس از امسال راه اندازی شود. البته دوستان ما در آموزش و پرورش ملاحظاتی داشتند که قرار شد جزئیات و روند‌های اجرایی آن در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و مدون شود. پیشنهادی که شد این بود که در زنگ سینما فیلم‌های داخلی و خارجی مناسب برای دانش آموزان نمایش داده می‌شود.

«بچه‌ها به سمت قله» شعار  جشنواره فیلم کودک شد/ «زنگ سینما» نواخته می‌شود

زین العابدین گفت: در بخش بین‌الملل این دوره در بخش فیلم‌های بلند از کشور‌های اندونزی، بلژیک، ترکیه، ایران، امارات متحده عربی، پرو، کانادا، چین، لهستان و هلند حضور خواهند داشت.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان  افزود: در بخش پویانمایی البته به دلیل اینکه این صنعت، گران است آثاری که حمایت بخش دولتی را دارند بیشتر هستند. بالای ۶۰ درصد از این آثار متعلق به بخش‌های دولتی است. در بخش بین‌الملل یک بخش مرور آثار داریم و تعدادی از فیلم‌های کودک و نوجوان از کشور روسیه با همکاری موسسه‌ای از این کشور مرور خواهد شد.

 مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد :همچنین تعدادی از آثار کودک و نوجوان چین هم مرور می‌شود که هر روز یکی از آثار خارجی به نمایش درمی‌آید علاوه بر کودکان و نوجوانان اصفهانی تعدادی کودک خارجی هم به عنوان مهمان حضور خواهند داشت، تعدادی از آنها هم به عنوان داور با جشنواره همراه می‌شوند. در بخش سیفژ هم هیات داوری و مهمان خواهیم داشت، کارگاه‌های تخصصی هم داریم که در بخش بین‌الملل با پنج موضوع برگزار می‌شود و مدرسانی از صربستان، فرانسه، چین و … خواهیم داشت.

معرفی ۱۴ اثر بخش بلند داستانی

وی در ادامه گفت: از بین ۵۱ فیلم متقاضی شرکت در  بخش مسابقه بلند داستانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، ۱۴ اثر انتخاب شدند که عبارتند از: ۱- «استعداد من» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید عبداللهی نجف‌آبادی، ۲- «ایلیا، جستجوی قهرمان» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد، ۳- «آلفا و ربات نابودگر» به‌تهیه‌کنندگی بهروز نشان و کارگردانی شهرام قدیری، ۴-«خیابان ملک» به‌تهیه‌کنندگی احسان سلطانیان، مهران هادی و کارگردانی احسان سلطانیان، ۵- «درآغوش درخت» به‌تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی نسب و کارگردانی بابک خواجه پاشا، ۶- «سفر به تاریکی» به‌تهیه‌کنندگی محمدمهدی نخعی‌راد و کارگردانی علی بصیری‌نیک، ۷- «سیارک» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی حسینی‌وند، ۸- «سینگو» به‌تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و کارگردانی علیرضا محمدی روزبهانی، ۹- «قهرمان من» به‌تهیه‌کنندگی مرتضی آتش زمزم و محسن آتش زمزم و کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم، ۱۰- «کاپیتان» به‌تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی و کارگردانی محمد حمزه‌ای، ۱۱- «مسافری از گانورا» به‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین علمدار و کارگردانی سیداحمد علمدار، ۱۲- «ملکه آلیشون» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابراهیم نورآورمحمد، ۱۳- «هوک» به‌تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور و کارگردانی حسین ریگی و ۱۴- «یک تکه ابر» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی قوی‌تن.

همچنین در بخش ملی شاهد تنوع فراوان بومی و جغرافیایی هستیم. از ۳۵۹ فیلم متقاضی در بخش بلند داستانی (شامل فیلم‌های ویدئویی، تله فیلم و سینمایی) آثاری از آذربایجان شرقی و غربی البرز، یزد، قم، گیلان و اصفهان حاضر هستند که فیلمسازان با تنوع بومی فراوان و با فرهنگ‌ها و آداب مختلف در جشنواره شرکت کرده‌اند که این مسئله نشان دهنده نگرش آن‌ها به سینمای کودک و نوجوان است.

زین‌العابدین افزود: ۷۲ درصد از فیلم‌های بخش ملی تولید بخش خصوصی هستند و این مسئله نشان می‌دهد که بخش خصوصی توجه زیادی به تولید فیلم‌های کودک و نوجوان دارد و تنها ۲۸ درصد فیلم‌ها از حمایت نهادهای مختلف دولتی بهره برده‌اند.

او اظهار داشت: در بخش پویانمایی، به جهت گران بودن این هنر، وضعیت متفاوت است و ۶۴ درصد آثار مربوط به بخش دولتی و ۳۴ درصد فیلم‌ها مربوط به بخش خصوصی است. در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی، غلبه با بخش خصوصی است و ۷۵ درصد متعلق به تهیه‌کنندگان مستقل سینما و ۲۵ درصد آثار با حمایت‌های نهادهای مختلف ساخته شده‌اند.

«بچه‌ها به سمت قله» شعار  جشنواره فیلم کودک شد/ «زنگ سینما» نواخته می‌شود

زین‌العابدین درباره سایر بخش‌های سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کودکان و نوجوانان گفت: بخشی از جشنواره به مرور آثار بین‌المللی اختصاص یافته است. فیلم‌هایی از روسیه با همکاری موسسه روسکینو که معتبر‌ترین شرکت تولید و توزیع فیلم در روسیه است، در این بخش حاضر هستند و از سینمای چین نیز با همکاری شرکت سینمای کودک و نوجوان چین، هر روز یک فیلم در بخش مرور آثار در خانه جشنواره و در بخشی خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آیند.

زین‌العابدین گفت: تعدادی کودک و نوجوان از کشورهای خارجی مهمان جشنواره هستند که آن‌ها به عنوان داور کودک و نوجوان خارجی با جشنواره همکاری خواهند داشت.

او ادامه داد: در بخش سیفژ نیز میهمانانی داریم. سیفژ قدیمی‌ترین نهاد سینمای کودک و نوجوان بوده که دبیرخانه آن در تهران واقع شده است.

همچنین پنج‌ کارگاه تخصصی برای نقد فیلم خواهیم داشت و کشورهایی چون صربستان و… کارگاه‌های بخش بین المللی را ارئه می‌دهند.

زین‌العابدین درباره حضورش در بنیاد فارابی و گرفتن مسئولیت دبیری این دوره از جشنواره  نیز عنوان  کرد: قبول دارم که الان  فصل گرفتن مسئولیت نبود. شاید چند ماه مانده به برگزاری جشنواره هرکسی مسئولیت نپذیرد. ما نیازمند زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی بودیم اما در زمان کم، هم آنچه که آدم خودش می‌خواهد به آن دست پیدا نمی‌کند هم دیگرانی که می‌بینند انتظارات دیگر دارند. فیلم‌های کودک و نوجوان نیازمند حمایت هستند، تعداد تولید ما عدد قابل اعتنایی نیست و سال‌هاست در حوزه تولید فیلم کودک و نوجوان دچار اختلال شدیم. گاهی اوقات مقدورات ما کم است به خاطر همین عدد تولیدی گاهی به شش هفت فیلم می‌رسد.

وی افزود: مسأله دوم اکران است که باید از آن هم حمایت شود. برخی فیلم‌های ویدیویی داشتیم که پروانه آنها تغییر کرد، برخی فیلم‌ها هم به دلیل اکران، امکان حضور نداشتند. برخی فیلم‌ها به دلیل آنکه در هفته‌های آینده اکران داشتند امکان حضور نداشتند اما با گفتگوهایی که با سازمان سینمایی شده، قرار است از سینمای کودک و نوجوان در حوزه تولید و اکران حمایت شود. امیدواریم بعد از جشنواره بتوانیم نقشه راه آن را ترسیم کنیم و برای سال‌های آینده جشنواره بهتری داشته باشیم.

لازم به یادآوری است، سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان به‌ دبیری مجید زین‌العابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته