دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1402 - 14:40

رئیسی: عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات مسکن قابل قبول نیست

رئیسی: عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات مسکن قابل قبول نیست
رئیس جمهور گفت: متأسفانه برخی بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات مسکن به مسکن‌سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزء آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌اند.
کد خبر : 869734

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز دوشنبه شورای‌عالی مسکن، گفت: متأسفانه عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات قابل قبول نیست، برخی بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات مسکن به مسکن‌سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌اند.

رئیسی در همین راستا دستور داد ظرف ۲ هفته جلسه‌ای با حضور وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شود تا اولاً آمارهای ارائه شده در خصوص تعداد متقاضیان معرفی شده به بانک‌ها، تعداد قراردادهای منعقد شده و میزان تسهیلات پرداختی را بررسی و نتیجه نهایی را در جلسه آتی شورا گزارش دهند و ثانیاً پیشنهادهای مختلف مطرح شده در این جلسه در خصوص راهکارهای تسریع در تأمین تسهیلات بانکی ساخت مسکن از جمله خط اعتباری ویژه بانک مسکن را بررسی و اعلام نظر نمایند.

همچنین بنا به دستور رئیس‌جمهور مقرر شد هیئت ویژه‌ای متشکل از وزرای راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی عملکرد بانک‌ها را از حیث پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بررسی و ضمن بررسی عملکرد مدیران، از آن دسته از مدیرانی که به وظایف قانونی خود عمل کرده‌اند، تقدیر شده و آن‌هایی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، مورد بازخواست قرار گیرند.

رئیس شورای‌عالی مسکن در ادامه هدف از برگزاری این جلسات را پیشبرد عملی، تسهیل و رفع موانع نهضت ملی مسکن دانست و با بیان اینکه اگر اهداف دچار بروکراسی اداری شود، مشکل مردم حل نخواهد شد، افزود: اینکه همه کارها و اقدامات دولت عنوان جهادی و نهضتی دارد، به‌منزله آن است که همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با تلاش مضاعف نسبت به پیگیری امور تا حصول نتیجه اهتمام داشته باشند و اجازه ندهند انجام کارها با تأخیر مواجه شود.

رئیسی در ادامه پرداخت به‌موقع تسهیلات، تأمین زمین و صدور مجوز را از جمله ملزومات تحقق مأموریت و هدف مهم شورای‌عالی مسکن برشمرد و تصریح کرد: امروز مردم برای تأمین مسکن خود از دولت انتظار دارند و برآورده کردن انتظارات مردم در این زمینه نیز در گرو کار و تلاش جهادی است.

رئیس‌جمهور «آماده‌سازی و تحویل ۱۰۰ هزار مسکن از ۲۴۰ هزار مسکن مهر نیمه‌تمام به ارث رسیده به دولت»، «شناسایی خانه‌های خالی و پیگیری عرضه و واگذاری آن به بازار مسکن»، «ساماندهی وضعیت بنگاه‌های مشاورین املاک» و «تأمین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن» را از جمله گام‌های مثبت و مؤثر در عرصه ساخت و تأمین مسکن در چند ماهه گذشته عنوان کرد.

رئیسی در ادامه یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری برای موفقیت طرح نهضت ملی مسکن را کاهش قیمت تمام‌شده ساخت مسکن عنوان کرد و افزود: همه تلاش دستگاه‌های اجرایی مربوطه معطوف به کاهش قیمت هزینه ساخت از فولاد و سیمان گرفته تا سایر تجهیزات ساختمانی باشد، چرا که هر چه قیمت ساخت کمتر باشد به نفع مردم است.

رئیسی با تأکید بر اهمیت تثبیت حقوق و مالکیت ملکی افراد، بر ضرورت ثبت معاملات ملکی به‌صورت رسمی تأکید کرد و با مثبت دانستن تبدیل قولنامه‌های عادی به اسناد رسمی، از مراجع قانونی خواست تا در آینده نزدیک و به‌منظور تثبیت حقوق و مالکیت افراد با تصویب قانون صرفاً اسناد رسمی را در کشور دارای اعتبار معرفی کنند.

رئیس‌جمهور از وزرای راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و کشور و رئیس کل بانک مرکزی خواست در قالب دو هیئت ضمن بررسی آمارهای ارائه شده از متقاضیان تسهیلات مسکن معرفی شده به بانک‌ها، تعداد قراردادهای منعقده و میزان تسهیلات پرداختی از مدیران بانک‌هایی که در این زمینه به وظایف قانونی عمل کرده‌اند تقدیر شده و کسانی که به وظایف خود عمل نکرده‌اند، مواخذه شوند.

در جلسه امروز شورای‌عالی مسکن که با حضور استانداران سراسر کشور به‌صورت تصویری برگزار شد، استانداران بوشهر، قزوین، تهران و یزد به‌صورت حضوری با ارائه گزارشی از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن از جمله واگذاری زمین، تغییر کاربری اراضی و ارائه مجوز، به بیان آمار متقاضیان واجد شرایط، متقاضیان تأیید و معرفی شده به بانک‌های عامل، تعداد قراردادهای بانکی منعقد شده، تعداد متقاضیان رد شده و تعداد متقاضیان در صف تعیین تکلیف بانک‌ها در این استان‌ها پرداختند.

همچنین در این جلسه مدیران عامل بانک‌های مسکن، ملی، سپه و ملت گزارش‌های جداگانه‌ای از روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن ارائه کردند. سه عامل عدم آورده متقاضی، عدم تکمیل مدارک و ثبت‌نام نهایی متقاضیان و انتظار متقاضیان برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به‌عنوان عوامل اصلی تأخیر در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از سوی مدیران عامل بانک‌ها عنوان شد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام‌شده از سوی این وزارتخانه و با همکاری دستگاه‌های مختلف در زمینه ساماندهی بازار مسکن، بنگاه‌ها و مشاورین املاک، ساماندهی سکوهای درج آگهی مسکن و شناسایی خانه‌های خالی و اراضی احتکار شده و پیگیری عرضه آن‌ها به بازار مسکن ارائه کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته