دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1402 - 14:30
امام جمعه کاشان:

ایجاد فضای نقادی راهکار مقابله با دشمنان است

ایجاد فضای نقادی راهکار مقابله با دشمنان است
حجت‌الاسلام سیدسعید حسینی گفت: ایجاد فضای نقادی و «جدال احسن» راهکار مقابله با جنگ تمام‌قد دشمنان است.
کد خبر : 869035

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سیدسعید حسینی در کارگاه آموزشی تبیینی جنگ شناختی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد فضای نقادی و «جدال احسن» برای نسل جوان و دانشجو راهکار مقابله با جنگ تمام‌قد دشمنان است.

وی افزود: هیچ شکی نیست که دشمن با همه ابزار خود به میدان مقابله با ارزش‌ها آمده و در این میان نقش استادان دانشگاه به‌عنوان افسران جنگ نرم غیرقابل انکار است.

جنگ شناختی به معنای هدف قراردادن قوه شناخت نخبگان است

مدرس دانشگاه امام حسین علیه‌السلام نیز گفت: جنگ شناختی (Cognitive warfare) به معنای هدف قراردادن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه هدف با تغییر هنجارها، ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و رفتار‌ها از طریق مدیریت_ادراک و برداشت است. این نوع جنگ شکل تکامل یافته تر، پیشرفته‌تر، عمیق‌تر و وسیع‌تر جنگ روانی بوده که مبتنی بر جامعه شبکه‌ای (با زیرساخت رسانه‌های نوین) و با مدیریت ادراک و برداشت انجام می‌گیرد.

محمد جوانی ادامه داد: مهم‌ترین و دلهره آمیزترین قسمت در جنگ شناختی، تلفات انسانی آن است. در جنگ سخت وقتی یک نفر مجروح یا کشته می‌شود یک نفر از جبهه خودی کم خواهد شد؛ اما در جنگ شناختی وقتی یک نفر نسبت به اعتقادات و تفکر خود بدبین شود علاوه بر اینکه یک نفر از گروه خودی کم شده، یک نفر هم به گروه دشمن زیاد خواهد شد.

وی عنوان کرد: هدف اصلی در هر جنگی شکست و از میدان به در کردن رقیب است؛ اما جنگ شناختی، شیوه‌های متفاوت‌تری نسبت به همه جنگ‌ها دارد؛ شیوه‌هایی که در نوع خود نشان از پیچیدگی این نوع جنگ دارد که در این شیو‌ه‌ها اعتمادزدایی، اعتبار زدایی، مشروعیت زدایی، قداست زدایی، ناامید سازی و ناکارآمد نمایی یک کشور و جامعه را به افراد تلقین می‌کند و درواقع مردم جامعه که اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی یک کشور هستند را به‌راحتی نسبت به جامعه و کشور بدبین کرده، امید به آینده را در آنان از بین می‌برند و مردم نسبت به اعتقادات به چشم خرافات نگاه می‌کنند که حالت رویگردانی_اجتماعی به آنان دست می‌دهد.

مدرس دانشگاه امام حسین علیه‌السلام  بیان کرد: بهترین راه برای مقابله با این نوع جنگ شناختی، ارتقای آگاهی و سطح بالای سواد رسانه‌ای در جامعه و افزایش هوشیاری عمومی است.

به گزارش آنا، کارگاه آموزشی تبیینی جنگ شناختی با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از استادان دانشگاه‌های کاشان و آران و بیدگل به همت بسیج اساتید دانشگاه فنی حرفه‌ای، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، شهید رجایی، دانشگاه کاشان، و حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته