دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آمادگی وزارت علوم برای هدایت فعالیت‌های فناورانه انجمن‌های علمی

آمادگی وزارت علوم برای هدایت فعالیت‌های فناورانه انجمن‌های علمی
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: آمادگی داریم با هماهنگی معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی دانشجویی را به سمت فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه سوق دهیم؛ چرا که غالب این انجمن‌ها ظرفیت بالقوه ایجاد شرکت دانش‌بنیان را دارند.
کد خبر : 868928

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در شصت و یکمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور گفت: دانشجویان عضو انجمن‌های علمی دارای ایده‌های خلاقانه خوبی هستند که آمادگی داریم در خصوص مالکیت فکری و معنوی به آنان راهنمایی دهیم و یا بستر تبدیل به شرکت دانش بنیان را برای آنان فراهم کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم افزود: یک بخش از موضوعی که ما باید به دانشجو یاد دهیم، این است که دانشجو چطور خلاقانه فکر کند، چطور مسائل کشور را حل کند و برنامه‌ریزی داشته باشد و خلق نوآوری کند.

او تصریح کرد: در حوزه فناوری دغدغه جدی ما ورود واحد‌های فناور به مراکز رشد و پارک‌ها است. قاعدتا کسانی که در انجمن‌های علمی گروه تشکیل می‌دهند، می‌توانند در آینده یک تیم بسازند و وارد این حوزه شوند، ولی ما باید شرایط را فراهم کنیم تا این دانشجو‌ها بتوانند با تیم‌های شکل یافته وارد بحث فناوری و نوآوری شوند.

محمدعلی‌نژاد بیان کرد: دانشجو‌ها انرژی فوق‌العاده‌ای دارند که باید آن را به سمت مثبت هدایت کنیم تا از این ظرفیت خلق یک محصول کنند و احساس کنند این فکر کردن، دارای ارزش است و این موضوع می‌تواند برای آنان مؤثر باشد.

او ادامه داد: با این حال طی نشست‌ها و جلساتی که با معاونت فرهنگی و مدیران آن حوزه داشتیم، متوجه شدیم این دغدغه مشترک ماست و در تلاشیم آن‌ها را به مرحله اجرا برسانیم. برنامه ما این است تا فضایی ایجاد کنیم که دانشجو‌های فعال انجمن‌های علمی با این مسیر آشنا شوند و دانشجویان صاحب فکر و ایده که فارغ‌التحصیل شده‌اند، به سمت ایجاد شرکت فناور و نوآور رفته و از این راه خود را توسعه دهند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: هر چند که برای این مسیر خود دانشجو‌ها در انجمن‌های علمی برنامه‌ها و دوره‌های آشنایی دارند و اردو‌هایی که وجود دارد، جهت بازدید از پارک‌ها و فضا‌های فناوری در تشویق آن‌ها به شدت مؤثر است، به همین دلیل باید با جهت‌دهی مناسب آن‌ها را هدایت کنیم.

محمدعلی‌نژاد ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با معاونت فرهنگی، گفت: ما آماده‌ایم مربیان و اساتید فناور را معرفی کنیم تا در کنار انجمن‌های علمی باشند و در این رابطه به انجمن‌ها جهت هدایت برنامه‌ها و نشست‌هایشان مشاوره بدهند. از این مجموعه دانشجویان انجمن‌های علمی که مسیر را ادامه می‌دهند، ما آماده‌ایم تا حمایت‌های لازم را از آن‌ها انجام دهیم تا یکسری واحد‌های فناور تشکیل بدهند و کار را شروع کنند.

او افزود: البته که می‌توانیم مجموعه‌های مختلف و سازمان‌های متعدد را اضافه کنیم تا دانشجویان حتی بتوانند ایده‌هایشان را بگویند و ما از ایده‌های آن‌ها صیانت کنیم، چون برخی از این ایده‌ها قابلیت تجاری بسیار خوبی دارند و شرکت‌های مختلف استقبال می‌کنند.

محمدعلی‌نژاد بیان کرد: سعی می‌کنیم ظرفیت‌های مختلفی در پارک‌ها، مراکز رشد و حوزه‌های پژوهش و فناوری چه در حوزه اساتید و چه در حوزه‌ای که بتوانیم از برنامه و بازدید‌ها پشتیبانی کنیم، ایجاد کنیم. در طرف دیگر انجمن‌ها در حوزه معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها هستند که می‌توانیم این پشتیبانی‌ها را متمرکز کنیم و در اختیار قرار دهیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تاکید کرد: دغدغه جدی ما این است که وارد حوزه نوآوری‌های اجتماعی شویم که یک ستاد و یک مبنای درست بتواند مسیر درست ایجاد کند. قاعدتاً کانون‌های فرهنگی که ذیل معاونت فرهنگی هستند، ظرفیت آن را دارند و ما هم در تلاشیم با این نگاه دستگاه‌های مختلف را وارد کنیم و در حوزه علوم انسانی نیز منطقه فناوری داشته باشیم.

معاون وزیر علوم گفت: یقیناً برای اینکه بتوانیم گامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی برداریم، دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد و این موضوع هم در حوزه نظریه‌پردازی و هم در تحقق حاکمیت اسلامی حائز اهمیت است.

او ادامه داد: دو انتظار مهم از دانشگاه وجود دارد؛ اولا اینکه دانشگاه باید ورود کند ببیند مسائلی که مورد نیاز جامعه مطلوب و آرمانی ما هست، چیست و آن را حل کند و دوم هم یک وظیفه جدی دارد که آن هم تربیت نیروی انسانی در تراز این تمدن و جامعه است.

محمدعلی‌نژاد با تاکید بر نقش تربیتی دانشگاه، اظهار کرد: یکی از وظایف مهم ما در جامعه این است که حداقل‌ها را به دانشجو یاد دهیم و برای تربیت آن‌ها تلاش کنیم. شهید مطهری در کتاب انسان کامل نوشته‌اند که اگر ما نتوانیم همه جنبه‌های شخصیتی یک انسان را رشد دهیم، یک رشد کاریکاتوری خواهیم داشت.

او افزود: در دیداری که دانشجویان با رهبر معظم انقلاب داشتند؛ تاکید ایشان هم بر این است که همه جنبه‌های علمی و تربیتی را با هم داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب