دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1402 - 12:51

مدل‌های مختلف دستگاه تست حلالیت قرص الکتروفارمد

مدل‌های مختلف دستگاه تست حلالیت قرص الکتروفارمد
برای تولید یک دارو چه در فرم قرص و کپسول و چه در هر فرم دیگری، چندین و چند آزمایش باید صورت بگیرد و بعد از هر یک از مراحل نیز فرمولاسیون محصول تغییر می‌کند تا در نهایت با استانداردهای جهانی آن دارو منطبق شده و وارد مرحله تولید انبوه شود.
کد خبر : 868839

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، برای تولید یک دارو چه در فرم قرص و کپسول و چه در هر فرم دیگری، چندین و چند آزمایش باید صورت بگیرد و بعد از هر یک از مراحل نیز فرمولاسیون محصول تغییر می‌کند تا در نهایت با استانداردهای جهانی آن دارو منطبق شده و وارد مرحله تولید انبوه شود. یکی از این آزمایش‌ها، تست حلالیت قرص است که با این که پروسه نسبتا ساده‌ای دارد، کنترل پارامترها در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و توسط پروتکل‌های خاصی عمل می‌کند. در این مقاله با این تست و انواع دستگاه تست حلالیت قرص تولید شده توسط شرکت الکتروفارمد بیشتر آشنا می‌شویم.

دستگاه تست حلالیت قرص

تجویز دارو از طریق اشکالی مانند قرص و کپسول از رایج‌ترین و موثرترین روش‌های درمانی است. هنگامی که یک دوز دارو توسط فرد بلعیده می‌شود، زمانی برای آزاد سازی ماده فعال درون قرص وجود دارد که دانستن این زمان برای اطمینان از عملکرد صحیح دارو اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از پارامترهایی که در زمان فعال سازی دارو تاثیر زیادی دارد، سرعت انحلال قرص یا در واقع خارج شدن آن از فرم قرص یا کپسول درون بدن است. این ویژگی‌ را می‌توان توسط دستگاه تست حلالیت قرص تعیین کرد. تست انحلال به ما نشان می‌دهد که آیا محصول مد نظر می‌تواند دارو را به صورت کامل آزاد کند و این که آیا دوز تخمینی کاملا در بدن رهاسازی می‌شود یا خیر. در واقع این تست می‌تواند بخشی از آزمایش‌های درون تنی را بازسازی کند که هزینه و کارایی بسیار مناسب‌تری را ارائه می‌دهد.

دستگاه تست حلالیت قرص الکتروفارمد

دستگاه تست انحلال قرص الکتروفارمد کاملا ایرانی بوده و داخل کشور تولید می‌شود، اما کیفیت بالای قطعات استفاده شده و پروسه‌ی دقیق ساخت سبب شده محصولات این برند دارای انواع استانداردها باشند که نشان دهنده کارایی این دستگاه و قابل مقایسه بودن نتایج آن است. دستگاه‌ تست حلالیت قرص الکتروفارمد تمامی پارامترهای ثابت و متغیر را بر اساس استانداردهای USP (شرکت معتبر آمریکایی) تنظیم می‌کند و نتایج ارائه شده توسط آن کاملا معتبر و قابل اطمینان است. این دستگاه در چهار مدل مختلف تولید می‌شود که در ادامه در موردشان بیشتر توضیح می‌دهیم.

مدل های مختلف دستگاه تست حلالیت قرص الکتروفارمد

دستگاه تست انحلال قرص ۶ وسل

این دستگاه همانطور که از نام آن مشخص است، دارای ۶ وسل یا در واقع ۶ پدل و بسکت مجزا است که تست انحلال می‌تواند به صورت مجزا در هر یک انجام شود. کلیه پارامترهای این دستگاه بر اساس استاندارد USP است و در هر یک از بخش‌ها می‌توان سرعت و زمان انجام آزمایش را به صورت مجزا و همزمان با آزمایش‌های دیگر تغییر داد. به جز این‌ها، این دستگاه دارای حافظه داخلی، صفحه نمایشگر و مخزن آب کاملا عایق و آب بندی شده نیز هست. جنس پدل‌ و بسکت‌ها از استیل گرید 316L است که کاملا برای کارهای آزمایشگاهی مناسب است و به راحتی نیز دچار آسیب نمی‌شود.

دستگاه تست انحلال قرص ۸ وسل

این دستگاه کاملا مشابه با دستگاه قبلی است و تنها تفاوت آن در ارائه ۸ وسل به جای ۶ وسل است. در این مدل نیز امکان انجام تست‌ها به صورت کاملا مجزا و با پارامترهای مختلف در هر یک از پدل و بسکت‌ها وجود دارد. همچنین از این دستگاه می‌توان برای تایید دارو‌ها مطابق استاندارد USP 711، فارماکوپه و دستورالعمل FDA استفاده کرد و برای قرار دادن در تمامی مرکزهای تحقیقاتی و دارویی انتخاب مناسبی به حساب می‌آید. این دستگاه دارای ۱۰۰ حافظه داخلی برای ذخیره سازی روش کار برای انواع قرص‌های مختلف است و نیازی نیست هربار تنظیمات دستگاه از اول انجام شود و البته دقت مستندات نیز افزایش خواهد یافت. وجود سنسور دما و سنسور دما خارجی نیز ویژگی‌های دیگری هستند که شما را از ثابت بودن شرایط هنگام آزمایش و اعتبار نتایج راحت می‌کند.

دستگاه تست انحلال قرص ۱۲ وسل ۲ موتور (هد پایین)

این مدل از دستگاه‌‌های تست انحلال الکتروفارمد، امکان انجام تست را از طریق ۱۲ پدل و بسکت مجزا فراهم می‌کند و ظرفیت بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد که استفاده از آن را برای مراکز تحقیقاتی بزرگ راحت‌تر می‌کند. در واقع در این دستگاه می‌توانید دو تست ۶تایی را به صورت همزمان انجام بدهید و قرار گیری هد در آن زاویه مشخصی دارد. حجم وسل این دستگاه ۱۰۰۰ سی‌سی است و کل دستگاه روی هم رفته حدود ۶۵ کیلوگرم وزن دارد و دستگاه خیلی بزرگ و جاگیری محسوب نمی‌شود. سیستم انداختن قرص همزمان و سنسورهای داخلی و خارجی هم کار با دستگاه‌ها را راحت‌تر می‌کند و هم پروسه کاری آن‌ را حرفه‌ای و استاندارد خواهد کرد.

دستگاه تست انحلال قرص ۱۲ وسل دو موتوره

این دستگاه شباهت‌های زیادی با دستگاه قبلی دارد و تنها تفاوت آن محل قرار گیری هد دستگاه است. سرعت چرخش دور موتور در این مدل ۲۰ الی ۲۵۰ دور در دقیقه است و جنس پدل و بسکت نیز از استیل ضد زنگ گرید آزمایشگاهی است. بالابر برقی و قطع کن اتوماتیک در کنار سیستم انداختن همزمان قرص سبب می‌شود کار با دستگاه راحت و استاندارد باشد. همچنین قابلیت کالیبراسیون و اعتبارسنجی سرعت و دما نیز وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد از اعتبار نتایج مطمئن شوید و حتی حساس‌ترین داروها را نیز بتوانید با این دستگاه به راحتی آزمایش کنید.

مدل های مختلف دستگاه تست حلالیت قرص الکتروفارمد

سخن آخر

دستگاه تست حلالیت قرص یک دستگاه مهم برای تست کردن سرعت رهایش دارو از فرم قرص یا کپسول در محیط بدن است که اهمیت بسیاری در پروسه طراحی و فرمولاسیون داروها دارد. شرکت الکتروفارمد نیز با توجه به همین نیاز اقدام به ساخت این دستگاه کاربردی در چهار مدل مختلف کرده است. دستگاه‌‌های ساخت این کشور همگی دارای استانداردهای لازم برای استفاده در مراکز دارویی هستند و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلفی برای کاربردهای مختلف دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته