دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم اختتامیه مطرح شد؛

خلق ۸۳۰ اثر توسط ۸۰۰ هنرمند در جشنواره طراحی پوستر «میراث سرو»

خلق ۸۳۰ اثر توسط ۸۰۰ هنرمند در جشنواره طراحی پوستر «میراث سرو»
در اختتامیه نخستین جشنواره سراسری طراحی پوستر «میراث سرو» مطرح شد: ۸۳۰ اثر توسط ۸۰۰ هنرمند از ۳۱ استان کشور در این جشنواره شرکت کرده‌اند و هنرمندان برگزیده در این مراسم معرفی می‌شوند.
کد خبر : 868697

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اختتامیه نخستین جشنواره سراسری طراحی پوستر «میراث سرو» عصر امروز دوشنبه ۲۷ شهریور در محوطه ایوان انتظار در میدان ولیعصر (عج) تهران برگزار شد.

خلق ۸۳۰ اثر توسط ۸۰۰ هنرمند در جشنواره طراحی پوستر «میراث سرو»

حجت‌الاسلام سید محمدحسین میرلوحی به عنوان نخستین سخنران پشت میکروفن قرار گرفت و با اشاره به این مسئله که این جشنواره در مورد طراحی پوستر با موضوع کربلا بوده، اشاراتی به جایگاه اهل بیت امام حسین علیه السلام در کربلا داشت و گفت: عزیزان ما در پیاده‌روی اربعین حدود ۸۰ کیلومتر حرکت می‌کنند و در این راه هم کاملا با احترام با آن‌ها برخورد می‌شود. اما کاروان اهل بیت اباعبدالله پس از طی هزار کیلومتر مسافت به شام می‌رسد و حضرت زینب (س) در پاسخ به یزید می‌گویند که چیزی به جز زیبایی از سرنوشت برادرم ندیدم. اگر ما پذیرفتیم پیامبر کربلا حضرت زینب(س) بود، آن سلاح برنده که پیام عاشورا را از آن سال تا امروز به ما رسانده همین جمله است. اهالی فرهنگ و هنر خیلی نکات مهمی را می‌توانند از این جمله بگیرند. هنرمندان باید این پیام را به نسل‌های بعدی برسانند.

وی افزود: ما گاهی اوقات فکر می‌کنیم در جهان کاره‌ای هستیم و به خدا امر می‌کنیم آنچه ما می‌خواهیم را عملی کند و تسلیم خدا نیستیم، نقطه مقابل حضرت زینب(س) است. مقام بالاتر مقام رضاست، گاهی ما در برابر خواسته خدا تسلیم هستیم ولی راضی نیستیم. اما کسی که آنقدر زیبا و دقیق وقایع کربلا را روایت می‌کند یعنی به آنچه گذشته راضی است. اما بالاترین مقام زینب کبری فراتر از تسلیم و رضا، مقام شکر است. کسی که با صدای بلند در مجلسی که اشراف شام در آنجا حضور دارند می‌گوید، از این زیباتر ندیدم، یعنی شاکر آن چیزی است که بر سرش آمده است. جایگاه و مقام شکر فوق‌العاده بالاست.

حجت‌الاسلام میرلوحی در پایان سخنانش گفت: اگر شاکر باشید شما قوی خواهید شد و جامعه شاکر، جامعه‌ای قدرتمند است چرا که روحش را برای هر ضربه‌ای آماده کرده است. جامعه شاکر جامعه‌ای بسیار مقاوم و امیدوار است‌ و دستان توانمند هنرمندان می‌تواند این معنای بزرگ را به تصویر بکشند. امروز در این صحنه آثار هنری زیبایی وجود دارد و روح هر بیننده‌ای با تماشای این آثار جلا پیدا می‌کند.

در ادامه مراسم سید محمد نقیب معاون امور فرهنگی و اجتماعی مترو پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما در این دو سال همواره تلاش کردیم بین صنعت سخت و زمخت مترو و دانشگاه ارتباطی برقرار کنیم و این رویداد دومین تجربه ماست. خوشحالیم که توانستیم این پیوند را ایجاد کنیم و امیدواریم که این قبیل برنامه‌ها متوقف نشود و ارتباط بین ما و دانشگاه‌ها، ادامه‌دار باشد و برنامه های آتی بسیار بهتر، مفصل‌تر و وزین‌تر باشند. چون این ارتباط برای ما، دانشگاه‌ها و مردم بسیار موثر است. وقتی من این آثار را دیدم به این نتیجه رسیدم که چه پتانسیل خوبی در دانشگاه وجود دارد، این توانمندی فقط از دانشگاه‌ها برمی‌آید و قطعا مردم از دیدن آثار آن‌ها لذت می‌برند.

خلق ۸۳۰ اثر توسط ۸۰۰ هنرمند در جشنواره طراحی پوستر «میراث سرو»

حمیده جعفری، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به عنوان سخنران بعدی پشت تریبون قرار گرفت و از دست‌اندرکاران این رویداد که متروی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بودند، تشکر کرد و گفت: برگزاری جشنواره میراث سرو از ۲۸ تیر شکل گرفت و با پیگیری‌های معاونت فرهنگی و ریاست واحد این پیشنهاد مطرح شد و روز اول محرم مراسم رونمایی پوستر برگزار شد و بنا به درخواست شرکت‌کنندگان این فراخوان دو بار تمدید شد و در نهایت ۱۴ شهریور داوری آثار انجام شد.

خلق ۸۳۰ اثر توسط ۸۰۰ هنرمند در جشنواره طراحی پوستر «میراث سرو»

وی گفت: ۸۳۰ اثر از ۳۰ استان به دبیرخانه رسید و در آن روز به داوری گذاشته شد و در نهایت ۲۸ اثر انتخاب شد و این آثار در این ایستگاه و سایر ایستگاه های برتر متروی تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

افشار مهاجر، رئیس هیئت داوران جشنواره نیز در این مراسم درباره معیارهای انتخاب آثار گفت: این طرح‌ها به جز جنبه معنوی، از جنبه هنری بسیار اهمیت دارد و سطح سواد هنری مردم را افزایش می‌دهد. امیدوارم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند و سواد تصویری عام مردم به این واسطه بیشتر شود. مردم ما باید پوستر را بشناسند. البته پوستر، کلمه‌ای انگلیسی است و هنوز واژه مناسب فارسی معادل آن اعلام نشده است.

خلق ۸۳۰ اثر توسط ۸۰۰ هنرمند در جشنواره طراحی پوستر «میراث سرو»

وی گفت: ما در فارسی واژه‌هایی داریم که به ترجمه آن نزدیک است، مثل اعلان، اما آن معنی درست را به ما نمی‌دهد.

این استاد دانشگاه درخصوص معیار هیئت داوران جشنواره درخصوص انتخاب آثار برگزیده گفت: پوستر برای جذب مخاطب باید فضای غیرعادی و شوکه کننده داشته باشد‌. منتها به تصویر کشیدن این شوک به همان میزان که در آثار تجاری راحت است، اما در آثار مذهبی بسیار دشوار است. ویژگی دیگر در انتخاب آثار خلاقیت است که از ویژگی‌های خاص انسان است. این ویژگی شرط اولیه هر کار هنری است. معیار دیگر این بود که فرهنگ در آن حفظ شده است. این آثار باید در مترو تهران نصب می‌شد و باتوجه به شناخت نسبی که از مسافران مترو وجود دارد، این آثار برگزیده شد. این آثار طرح‌های مردمی بود، نه آثار آکادمیک و هنری. البته به دنبال گرافیک سخیف که ارزش هنری ندارد هم نبودیم. واژه عام و مردمی گاهی بار معنایی مثبت و گاهی منفی دارد. آثار برگزیده این رویداد اگرچه نگاه عام دارند، اما باعث افزایش سواد تصویری مردم می‌شوند.

در بخش بعدی برنامه اعضای هیئت داوران و برگزار کنندگان برای اعلام برندگان و اعلام جوایز روی سن قرار گرفتند. محمدامین معظمی گودرزی، پدرام فرخ‌نیا، ایمان ماندگاری، محمدحسین مجیدپور، فاطمه‌سادات نصیرنژادی، نجمه فلاح‌پور، نگین احمدی، علی حریری، قاسم بشیری، رضوان پیله وری، مهدی جهانبخش، مجتبی خاوری برگزیدگان بخش اول این مراسم بودند که از آن‌ها تقدیر شد.
 

هیئت داوران هیچکدام از آثار ارسالی را شایسته دریافت رتبه اول ندانست. محمد تقی‌پور، حامد سعیدی رتبه سوم را به دست آوردند. محمود بازدار و مرتضی رحمتی نیز در رتبه دوم قرار گرفتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته