دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1402 - 00:30

اولیایی: تیم‌های امید دست و پا شکسته بسته می‌شوند/ تیم‌ها را در حد ظرفیت فوتبال کشورمان به مسابقات بین‌المللی نمی‌فرستیم

اولیایی: تیم‌های امید دست و پا شکسته بسته می‌شوند  تیم‌ها را در حد ظرفیت فوتبال کشورمان به مسابقات بین‌المللی نمی‌فرستیم
مدیرعامل سابق استقلال گفت: باید از طرح‌های کارشناسی تبعیت کرد و دیگر اصرار در تکرار اشتباه نداشته باشیم.
کد خبر : 868019

کاظم اولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد اینکه چه عواملی باعث شده تا تیم ملی فوتبال امید نیم قرن به بازی‌های المپیک صعود نکند، اظهار کرد: اشکال اصلی در ساختاری بین‌المللی است. به این دلیل که تیم امید از نظر فیفا جایگاه فیفادی ندارد و کار تیمی مناسب در این رابطه از سوی باشگاه‌ها با تیم امید صورت نمی‌گیرد. باشگاه‌ها از دادن بازیکن امتناع می‌کنند و این موضوع در بلندمدت به تیم امید ضربه می‌زند چون سرمربی تمامی نفرات مدنظر را در اختیار ندارد.

محکوم به شکست هستیم

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته فوتبالی یک فوتبالیست همیشه در نُرم (قاعده) آمادگی قرار دارد و به ندرت دچار افت می‌شود. ما این شرایط را نداریم و باید تدبیر جدیدی ارائه کنیم. اتفاقاً طرحی به کمیته ملی المپیک پیشنهاد شد که گویا در زمان لازم نبوده است. مشابه این طرح در حوزه والیبال ارائه شد که چگونه تیم‌های ملی را آماده کنیم و نتیجه آن صعود به المپیک و پیروزی برابر بهترین تیم‌های جهان در رده‌های سنی مختلف بود. وقتی تیم امید در دقیقه ۹۰ و دست و پا شکسته بسته می‌شود هر چه قدر هم بازیکنان مستعدی داشته باشد و سرمربی زحمت بکشد چون به شکل اصولی و استاندارد عمل نکردیم محکوم به شکست هستیم. باید در استراتژی جدیدی وزارن ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال توافق نامه سه طرفه‌ای را امضا کنند تا بر اساس آن تمامی ایرادهای قبلی رفع شود.

باید از سد ازبکستان عبور می‌کردیم

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم اخطار گرفتن غیرحرفه‌ای سرپرست تیم امید را دلیل حذف بدانیم ورود به جزئیات است. ما باید آن قدر قوی ظاهر می‌شدیم که از سد ازبکستان عبور می‌کردیم و به‌عنوان سرگروه راهی مرحله نهایی انتخابی المپیک می‌شدیم. جزئیاتی که حذف تیم امید را به همراه داشت معلول علتی است. تیم‌هایی در حد ظرفیت فوتبال کشورمان به مسابقات بین‌المللی نمی‌فرستیم. به آن مرحله نرسیدیم که در حد استاندارد آماده مسابقات بین‌المللی شویم. مشکلاتی که گریبان تیم امید ما را در چندین دوره گرفته و مانع صعودمان شده است. اقایان جمع شده‌اند و طرح‌های کارشناسی ارائه کرده‌اند. باید از چنین طرح‌هایی تبعیت کرد و دیگر اصرار در تکرار اشتباه نداشته باشیم.

باشگاه محور عمل کنیم

اولیایی در خصوص اینکه چرخه استعدادیابی در فوتبال ایران با مشکل جدی مواجه شده،‌عنوان کرد: موضوع استعدادیابی خیلی در حوزه فدراسیون فوتبال نیست و از وظایف باشگاه‌هاست. ساختار و اهداف وزارت ورزش از سوی کمیته استعدادیابی دنبال می‌شود ولی باید ساختار باشگاه‌ها را اصلاح کرد و آکادمی باشگاه‌ها را فعال کرد. این مورد را می‌توان به صورت قانونی انجام داد. هر سال استعدادهای زیادی پیدا می‌شوند اما چگونه هدایت کردن استعدادها اهمیت دارد. صف و ستاد را بشناسیم. جنگ بازیکن سازی در باشگاه‌ها باشد و سرمایه‌گذاری و درآمدزایی را از طیق بازیکن سازی پرورش دهیم. باشگاه محور عمل کنیم تا به نتایج خوبی برسیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته