دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1402 - 09:24

آسوشیتدپرس: آمریکا اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران به قطر را صادر کرد

آسوشیتدپرس: آمریکا اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران به قطر را صادر کرد
وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرد که با صدور معافیتی برای بانک‌های بین‌المللی، زمینه را برای انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران به قطر و تبادل زندانی فراهم کرده است.
کد خبر : 867702

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، رسانه‌های آمریکایی ازجمله «آسوشیتدپرس» از موافقت وزارت امور خارجه این کشور با ارائه معافیت تحریمی برای انتقال 6 میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به بانک‌های قطری خبر دادند.

آنطور که گفته می‌شود، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته قبل این مجوز را صادر کرده اما روز دوشنبه (به وقت محلی) اطلاعیه رسمی آن برای کنگره ارسال شده است.

بر اساس این اطلاعیه، اجازه انتقال 6 میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر، ذیل توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن صادر شده است.

آسوشیتدپرس در این‌باره می‌نویسد: دولت بایدن با صدور معافیت کلی برای بانک‌های بین‌المللی جهت انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر، بدون نگرانی از نقض کردن تحریم‌های آمریکا، راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در ایران هموار کرد. علاوه بر این به عنوان بخشی از این توافق، دولت آمریکا هم با آزادی پنج شهروند ایرانی که در این کشور زندانی بودند، موافقت کرده است.

اگرچه مفاد کلی توافق مبادله زندانیان بین آمریکا و ایران قبلاً اعلام شده بود و انتظار می‌رفت که معافیت تحریمی برای این منظور ارائه شود. اما برای اولین بار است که دولت آمریکا اعلام کرد پنج زندانی ایرانی را به عنوان بخشی از این توافق آزاد می‌کند.

هدف معافیت صادر شده از سوی بلینکن کاهش نگرانی بانک‌‌های خارجی در مورد هرگونه خطر ناشی از دور زدن تحریم‌های آمریکا است.

بلینکن مدعی شده که این پول فقط برای تجارت بشردوستانه در دسترس ایران قرار خواهد گرفت.

وی در توضیح این مطلب افزود: معافیت‌های تحریمی شامل معاملات شرکت‌هایی مانند شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی ایران می‌شود تا به این ترتیب، وجوه مسدودی از حساب‌های جمهوری کره به حساب‌های سوئیس و آلمان، و سپس به حساب‌های قطر منتقل شود و از این پول‌ها برای تراکنش‌های بشردوستانه مطابق با دستورالعمل‌های کتبی دولت آمریکا استفاه می‌شود.

ادعاهای وزارت خارجه آمریکا درباره انتقال دارایی‌های ایران به عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان در شرایطی مطرح می‌شود که روز گذشته، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران، در پاسخ به سؤالی درباره گزارش «رویترز» درباره ارسال پول‌های بلوکه شده ایران از کره جنوبی به قطر طی هفته آینده و بحث تبادل زندانیان و گزارش برخی رسانه‌ها درباره نحوه مصرف این دارایی‌ها، تصریح کرد: رفع انسداد از دارایی‌های ایران و تبادل زندانیان دو موضوع جدا از هم هستند و ماهیت آنها متفاوت است. در موضوع تبادل زندانیان اعلام کردیم با توجه به ماهیت انسانی موضوع آمادگی داریم تبادل زندانیان را انجام دهیم و این موضوع مدت‌ها قبل می‌توانست رخ دهد. خوشبین هستیم که موضوع تبادل زندانیان در آینده کوتاه نزدیک صورت بگیرد.

کنعانی گفت: در مورد رفع انسداد مالی و وصول دارایی‌های مالی ایران نیز براساس تفاهم صورت گرفته و روند اقدام‌هایی که تا اکنون شاهد بودیم، امیدواریم طی روزهای آینده این انتقال به صورت کامل صورت بگیرد و ایران به دارایی‌های خودش به صورت کامل دسترسی پیدا کند.

وی تصریح کرد: در مورد نحوه مصرف دارایی‌ها، ایران با این منابع مالی رفع انسداد شده می‌تواند تمامی کالاهای غیرتحریمی را خریداری کند و از آن به صورت کامل استفاده کند. این مبتنی بر تفاهم صورت گرفته است و هیچ ارتباطی با موضوعات دیگری تحت عنوان غذا و دارو ندارد و اظهارات رسانه‌ای فاقد هرگونه ارزش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته