دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1395 - 11:02
در اولین کنفرانس جهانی گردشگری و توسعه؛

سلطانی‌فر: صنعت گردشگری عاملی مهم در توسعه اقتصاد پایدار است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از صنعت گردشگری به عنوان عاملی مهم نام برد که می تواند اهدافی همچون توسعه اقتصاد پایدار و مصرف پایدار را تحقق بخشد.
کد خبر : 86750

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، اولین کنفرانس جهانی گردشگری و توسعه، امروز پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه با حضور نخست وزیر چین، معاون دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل سازمان حهانی جهانگردی و مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سالن مجلس خلق چین با حضور مقامات بیش از ٢٠ کشور دنیا برگزار شد.
معاون رئیس جمهور در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: اعضای خانواده بزرگ گردشگری در حالی در این رویداد مهم گردهم آمده اند که سال گذشته(2015) به دو دلیل عمده از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است، تصویب اهداف 17 گاه توسعه پایدار 2030 که پاره ای از آنها مستقیما با گردشگری مرتبط است و و اعلام سال 2017 به عنوان سال بین المللی گردشگری پایدار برای توسعه توسط سازمان ملل متحد.


وی ادامه داد: این امر نه تنها نشان از نقش و جایگاه حیاتی گردشگری در زندگی و معاش مردمان جهان دارد بلکه به نوبه خود فرصت مغتنمی برای تمرکز ویژه جامعه جهانی بر ارتقاء این صنعت رو به رشد به شمار می آید همگان به خوبی واقف هستند صنعت گردشگری یکی از مهمترین، بزرگترین و سریع الرشد ترین صنایع جهان شمول، درآمدزا و اشتغال آفرین دنیا به شمار می رود که به واسطه برخورداری از ماهیت چند بعدی و بین بخشی قادر است از جهات مختلف، فرصتهای متعدد و گوناگونی را برای تمامی جوامع و کشورهای میزبان پدید آورد.


معاون رئیس جمهور تصریح کرد: برهمین اساس تحقق اهداف کلان شماره های 8، 12 و 14 مندرج در «دستور کار توسعه پادیدار 2030» در خصوص ترویج رشد اقتصادی پایدار و فراگیر، اشتغال کامل و مولد، ایجاد شغل مناسب برای همه و حصول اطمینان از الگوهای تولید و مصرف پایدار تا حد قابل ملاحظه ای به عملکرد مثبت موثر و کارآمد جامعه گردشگری در سطوح ملی و بین المللی گره خورده است، اشاره مستقیم به واژه گردشگری در پاره ای از اهداف دستور کار مذکور شاهدی بر این مدعا است.


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: نگاهی اجمالی و گذرا به «اهداف توسعه پایدار 2030» حاکی از آن است که یکی از دغدغه های اصلی مورد توجه در این اهداف، ترویج فرهنگی صلح و جوامع صلح آمیز و همچنین احترام به فرهنگهای مختلف بوده و انتخاب عنوان این نشست تحت عنوان «گردشگری برای صلح و توسعه» کاملا به جا و شایسته است.


سلطانی فر افزود: بدینوسیله با تاکید بر لزوم یکپارچه سازی اصول توسعه پایدار با سیاستها و برنامه های کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای افزایش همکاری های دوجانبه و چندجانبه در این زمینه اعلام می نمایم.


وی افزود: در جایگاه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ایران بر اهتمام، دغدغه و مسئولیت دولت نسبت به آینده زمین تصریح می ورزم و اذعان می نمایم که نقش ما به عنوان مقامات مسئول نه تنها غیرقابل انکار بلکه بسیار خطیر است به منظور نیل به اهداف توسعه پایدار و اجرای دستور کار توسعه پس از سال 2015، نحوه مدیریت گردشگری و دستیابی به دستاوردهای این صنعت بسیار حائز اهمیت است، صنعت گردشگری امکان تحقق سایر اهداف توسعه پایدار به ویژه توانمندسازی زنان، برابری جنسیتی، فقرزدایی و محیط زیست پایدار را به ارمغان می آورد.


سلطانی فر ادامه داد: رونق گردشگری موجب ارتقای سطح زندگی جوامع شده و نقش حیاتی در ایجاد و تقویت صلح و آشتی میان ملل داردمایه تاسف است که این روزها جهان ما با پدیده ای به نام افراط گرایی به عنوان مانعی در مسیر ارتقاء گردشگری پایدار، دست و پنجه نرم می کند.


وی گفت: بدون شک مشی، زیانبار افراطیون نه تنها عداوت و خشونت را افزایش داده بلکه تخریبهای برگشت ناپذیری برای نسلهای فعلی و آتی بشر به جای خواهد گذاشت.


معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما به عنوان دولتمردان و مسئولان، این رفتار ضدانسانی نسبت به بشریت و میراث فرهنگی و طبیعی را محکوم کرده و دیگر بار دولتها و ملتها را به «جهانی ضدخشونت و افراط گری» دعوت می کنم، پیشبرد این مفهوم در چارچوب تصمیمات سازمان ملل متحد همکاری مجدانه و سازنده کشورهای عضو سازمانهای منطقه ای و بین المللی را می طلبد مبادلات گردشگری، آموزشی و فرهنگی و تعامل میان دانشجویان، متخصصان، روشنفکران و متفکران نقش اساسی در ارتقاء درک و احترام میان ملل و گسترش صلح و آشتی ایفا می کند.


وی گفت: تاریخ و فرهنگ‌های مشترک به عنوان میراث متقابل می توانند ابزار ارزشمندی برای این مبادلات و همکاری ها در راستای توسعه پایدار و گسترش صلح باشد جاده ابریشم که به عنوان اولین مسیر تجاری جهانی در تاریخ شناخته شده است مقیاس و اهمیتی فراتر از مبادلات ساده کالا داشته و می تواند مورد توجه کشورهای این مسیر قرار گیرد.


سلطانی فر اضافه کرد: اخیرا طی ششمین نشست تخصصی جاده ابریشم که به صورت مشترک توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و UNWTO برگزار شد اقدامات و ابتکار عمل های نوید بخش و کاربردی در راستای احیای همکاری های فرهنگی و گردشگری در طول این مسیر باستانی مورد توافق و دستیابی قرار گرفت چین و ایران به عنوان مراکز مهمی از این مسیر مواصلاتی شرق و غرب بی شک نقش بسزایی را در این زمینه ایفا می کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته