دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1402 - 15:51
با معرفی شاخصه‌های یک رئیس جمهور مناسب؛

شیخ «قاووق» درباره دو خطری که لبنان را تهدید می‌کند، هشدار داد

شیخ «قاووق» درباره دو خطری که لبنان را تهدید می‌کند، هشدار داد
عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان با اشاره به تلاش برخی جریان‌های داخلی برای کارشکنی و بحران‌زایی به جای کمک به حل پرونده انتخاب رئیس جمهور، درباره دو خطری که این کشور را تهدید می‌کند، هشدار داد و شاخصه‌های یک رئیس جمهور مناسب را معرفی کرد.
کد خبر : 867440

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، به نقل از پایگاه خبری النشره، «شیخ نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان، امروز یکشنبه با بیان اینکه «حزب الله آماده استقبال از همه پیشنهادها و ابتکار عمل‌ها برای حل بحران داخلی و موضوع انتخاب رئیس جمهور است»، از برخی جریان‌های داخلی انتقاد کرد و گفت: گروهی دنبال چالش و مقابله هستند و نه تنها فرصتی در زمینه حل بحران ایجاد نکرده‌اند بلکه جز پیچیده کردن امور، کارشکنی و بحران‌زایی کار دیگری انجام نمی‌دهند و منتظر فرصت هستند تا با تحریک و کارشکنی، هرگونه ابتکار عملی را نیز به شکست بکشانند.

شیخ قاووق گفت: ابتکار عملی که «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان (برای حل بحران داخلی و موضوع انتخاب رئیس جمهور جدید) ارائه کرد، موجب شد تا دست طرف مقابل رو شود. آنها به طور آشکار این پیشنهاد را که فرصتی واقعی برای نجات لبنان بود، از بین بردند تا وضعیت خلاء سیاسی و معطل ماندن کشور و زمینه اقدامات تحریک آمیز ادامه یابد.

وی افزود: جناح مقابل، لبنانی ها را میان دو گزینه مخیر کرده است یا رئیس جمهوری انتخاب کنند که کشور را به سمت فتنه ببرد یا اینکه وضعیت در مسیر اقدام‌های تحریک‌آمیز و بحران‌زا برای بردن کشور به سمت فتنه، ادامه یابد.

شیخ قاووق تأکید کرد: این در حالی است که منافع لبنان اقتضا می کند رئیس جمهوری انتخاب شود که بتواند کشور را نجات دهد و از صلح و مسالمت داخلی محافظت کند.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت: لبنانی ها با دو خطر مواجه هستند، یکی خطر فروپاشی اقتصادی و مالی و دیگری بوجود آمدن فتنه و درگیری. بر این اساس باید رئیس جمهوری انتخاب شود که برای مقابله با خطر فتنه بتوان روی او حساب کرد. همچنین توان متوقف کردن روند فروپاشی و سپس کمک به نجات کشور از مصائب حیاتی، مالی و اجتماعی را داشته باشد.

وی به گروه مقابل سیاسی در لبنان گفت: با افزایش سر و صدا و فریاد زدن، نمی توان رئیس جمهور آورد و لبنان به وضعیت سال ۱۹۸۲ میلادی باز نخواهد گشت و اکنون دوران کسب پیروزی‌ها و موفقیت‌ها و تغییر معادلات از سوی نیروی مقاومت است و زمان آن گذشته که یک رئیس جمهور مورد اعتماد دشمن صهیونیستی روی کار بیاید و صلح داخلی را به خطر بیندازد.

شیخ قاووق گفت: طرف مقابل می گوید که بدنبال رئیس جمهوری هستند که نگران تحریم‌های آمریکا باشد اما موضع ما این است که ما چنین رئیس جمهوری نمی‌خواهیم بلکه کسی را می‌خواهیم که از آمریکا و تحریم هایش نهراسد بلکه به گونه‌ای باشد که اسرائیل از او بهراسد و موجب اطمینان خاطر مردم لبنان باشد.

وی با اشاره به تداوم استقرار چادرهای مقاومت در منطقه «بسطره» واقع در نقطه مرزی جنوب لبنان گفت: وجود این چادرها، موجب سرافکندگی روزانه رژیم صهیونیستی و نشانه سربلندی و عزت لبنان است و طبیعی است که موجب خرسندی کسانی نباشد که می‌خواهند معادله قدرت در لبنان را فدای کسب رضایت خارجی ها کنند.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان در پایان تأکید کرد که مقاومت در سال‌های اخیر موفق به تثبیت معادلاتی جدید در حوزه دریایی، زمینی و هوایی شده است و امروز در برابر تهدیدهای دشمن صهیونیستی قوی‌تر از گذشته است و بیم بیشتری در دل دشمن ایجاد می‌کند.

پارلمان لبنان با وجود برگزاری یازدهمین جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید را تعیین کند.

تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود، پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور را وارد پیچ و خم جدیدی کرده است که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته