دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1402 - 11:19

جنس و انواع تسمه تایمینگ صنعتی

جنس و انواع تسمه تایمینگ صنعتی
در واقع نوعی تسمه به شکل یک حلقه بسته می باشد که همانطور که از نام آن مشخص است به منظور تنظیم زمان بندی حرکتی اجزای ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
کد خبر : 867370

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم وفناوری آنا، در واقع نوعی تسمه به شکل یک حلقه بسته می باشد که همانطور که از نام آن مشخص است به منظور تنظیم زمان بندی حرکتی اجزای ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. تسمه تایمینگ به منظور داشتن دقت بالاتر در عملکرد اغلب با شیار هایی عمود بر راستای طولی تسمه بصورت برامدگی های مقطعی در فواصل برابر و مشخص طراحی و تولید می شود. تسمه تایمینگ در عمل زیر مجموعه تسمه های انتقال قدرت یا Power transmission belt قرار دارد.

لیست خرید انواع تسمه تایمینگ

تسمه تایمینگ صنعتی اغلب با بکارگیری ترکیبات ویژه پلیمری که در راس آنها پلی یورتان با درصد بالا می باشد تولید می شود. پلی یورتان یک ترکیب شیمیایی با قابلیت های کششی و حرارتی بالا می باشد که دارای درصدی لاستیک طبیعی نیز به منظور بالا بردن انعطاف می باشد. البته با توجه به اینکه تسمه تایمینگ صنعتی می بایست در برابر خزش یا افزایش طول تحت کشش مقاوم بوده تا تنظیمات حرکتی اجزای ماشین بصورت دقیق انجام گیرند اغلب از روش هایی به منظور افزایش مقاومت تسمه تایمینگ در برابر کشش استفاده می شود. مانند تسمه های انتقال قدرت، اغلب تولید کنندگان تسمه های تایمینگ از کورد و یا مفتول هایی در داخل ترکیبات پلی یورتان در چند ردیف و در طول تسمه تایمینگ استفاده می کنند که سبب افزایش مقاومت در برابر خزش می شود.

مقاومت در برابر سایش یکی دیگر از مشخصات کیفی تسمه های تایمینگ می باشد. برند های مختلف تولید کننده تسمه تایمینگ از روش های مختلفی به منظور افزایش مقاومت در برابر سایش استفاده می کنند. استفاده از لایه های سطحی از جنس پلی آمید PA یکی از رایج ترین راه ها به منظور افزایش مقاومت سایشی و مقامت از کنده شدن دنده های سطحی تسمه تایمینگ تحت تنش های وارد شده می باشد.

تسمه تایمینگ متری

به نقل از ابتکار صنعت "تسمه تایم متری که در زبان انگلیسی به Open-ended timing belt دقیقا با همان ویژگی ها و استاندارد های تسمه تایمینگ تولید می شود با این تفاوت که بجای تولید بصورت لوپ و یا حلقه بسته این نوع تسمه تایم متری بصورت کلاف باز با قابلیت برش زدن در متراژ مورد نیاز به بازار عرضه می شود. از آنحایی که طول اتصال برای تمامی کاربری های تسمه تایمینگ از اهمیت بسیار بالایی در دقت عمل برخوردار است با وجود تولید تسمه تایمینگ بصورت حلقه بسته بر حسب نیاز های ماشین آلات صنعتی که بصورت انبوه تولید شده اند در بسیاری از موارد طول های مشخصی برای استفاده بر روی برخی از ماشین آلات وجود ندارد. در این موادر استفاده از تسمه تایم متری که بصورت Customized شده و یا مطابق متراژ مورد نظر اتصال ماشین آلات برش خورده اند کاربرد پیدا می کنند.

تسمه تایم متری از جنس پلی اورتان همراه با ترکیباتی مستحکم کننده که مانع از افزایش طول تسمه تایم می شوند تولید می شود. بر حسب نوع کاربری و میزان تنش های کششی که بر تسمه تایم متری وارد می شود برخی از تولید کنندگان از کورد هایی در داخل ساختار این تسمه ها استفاده می کنند. برای افزایش مقاومت سایشی نیز در بیرونی ترین لایه تسمه تایم متری یک لایه با ضخامت کمی از پلی آمید قرار می گیرد. البته در کل مواد و مستحکم کننده های تسمه تایم متری از یک برند تا برندی دیگر متفاوت بوده و در واقع یکی از فاکتور های کیفی می باشد که برند های مختلف تولید کننده انواع تسمه تایم متری بر روی کلاف های خود بکار می برندو عرض تسمه تایم متری در استاندارد های مختلفی به بازار عرضه می شود اما قابلیت برش این تسمه ها بنا به درخواست مشتریان نیز وجود دارد. تسمه تایم متری اغلب دارای دنده های داخلی می باشد که بصورت عمود بر راستای طولی تسمه قرار گرفته اند."

برند های معتبر تولید کننده تسمه تایم صنعتی

اطلاعات فنی تسمه های تایم صنعتی بسیار گسترده بوده و دسترسی به این اطلاعات نیز با دسترسی داشتن به کاتالوگ ها میسر می شود که امری دشوار است. علاوه بر این تسمه های تایمینگ و در کل تسمه های صنعتی بسته به کشور تولیدی دارای دیمانسیون های مختلفی در دستگاه استاندارد متریک بین المللی و دستگاه فوت پوند انگلستان دارند. تمامی این موارد سبب می شود که انتخاب تسمه تایمینگ با مقایسه قابلیت های فنی برای هر کاربری میسر نباشد. یکی از ساده ترین و امن ترین راه های انتخاب تسمه و اطمینان از کیفیت و طول عمر خرید بر حسب برند تولید کننده است.

از معتبر ترین برند های تولید کننده تسمه های تایمینگ صنعتی در دنیا برند مگاداین Megadyne ایتالیا می باشد. استفاده از ترکیبات شیمیایی بسیار مقاوم در برابر کشش و سایش، قابلیت های حرارتی و مقاومت در تماس با خورنده های صنعتی از جمله انواع گریس از مشخصات کیفی تسمه های تایمینگ مگاداین محسوب می شود.

برند های معتبری چون باندو ژاپن و اپتی بلت آلمان از دیگر برند های بسیار معتبر در تولید انواع تسمه صنعتی از جمله تسمه های تایمینگ و تسمه تایمینگ متری محسوب می شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته