دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ایمان شمسایی در‌ گفت‌وگو با آنا:

قیمت کاغذ در ایران به نسبت قیمت جهانی بسیار ارزان است/ مردم برای محصول فرهنگی جذاب هزینه می‌کنند

قیمت کاغذ در ایران به نسبت قیمت جهانی بسیار ارزان است  مردم برای محصول فرهنگی جذاب هزینه می‌کنند
شمسایی گفت: قیمت کاغذ باید با قیمت جهانی این محصول هماهنگ شود. نباید به نسبت کشور همسایه کاغذمان را کم‌ارزش کنیم و بی‌دلیل با همین فرمول از محصولات فرهنگی حمایت کنیم، محصول فرهنگی باید فروخته شود.
کد خبر : 867349

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در طول سال‌های اخیر اخبار زیادی با تیتر‌هایی همچون «خبر خوش کاغذی برای روزنامه‌ها»، «ناشران منتظر خبر‌های خوش در زمینه تأمین کاغذ باشند»، «خبر‌های خوش از تأمین کاغذ تا ۱۰ روز آینده» و... در رسانه‌های مختلف منتشر شد. اخباری که معمولا از خلال حرف‌های رئیس جمهور یا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیرون می‌آمد و باتوجه به اهمیت آن، خیلی زود در مطبوعات و خبرگزاری‌های رسمی منتشر می‌شد.

ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد، در رابطه با خبر خوش دولت در زمینه کاغذ به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: در زمینه مطبوعات اتفاق مهمی در یک سال گذشته رخ داد. در انتهای سال ۱۴۰۰ زمانی که ارز ترجیحی همچنان استفاده می‌شد، یک مصوبه تصویب شد که برای آن باید از رئیس جمهور و معاون اول تشکر کرد که در آن زمان اعتباری بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار برای بحث کاغذ اختصاص دادند. تا کار‌های اداری این مصوبه انجام شد چند ماهی زمان برد و اردیبهشت ۱۴۰۱ در اختیار ما قرار گرفت. از ۷ مهر سال گذشته تا امروز کاغذ مطبوعات ما با کاغذ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تأمین شده است.

وی افزود: این مسئله که مطبوعات حداقل نزدیک به یک سال است که با کاغذ ارز ترجیحی کار می‌کنند و باقیمانده این مبلغ به احتمال فراوان تا پایان سال هم مورد استفاده قرار می‌گیرد اتفاق مهمی است، اگرچه نوبت جدیدی در این زمینه وجود ندارد. از طرف دیگر اخیراً جلسه‌ای در حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد که اخبار آن هم اعلام شد که کاغذ کتاب‌های درسی آموزش و پرورش تماماً از داخل کشور تأمین می‌شود. پس این موارد اتفاقات ویژه‌ایست.

قیمت کاغذ در ایران به نسبت قیمت جهانی بسیار ارزان است/ مردم برای محصول فرهنگی جذاب هزینه می‌کنند

مردم برای محصول فرهنگی جذاب هزینه می‌کنند

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌ها اضافه کرد: با تصمیم دولت برخی کالا‌ها برای دریافت یارانه در گروه یک قرار گرفت که یکی از آن‌ها کاغذ بود، به همین دلیل کاغذی که برای مطبوعات نیاز است در سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی تایید شده؛ اما نکته مهم این است که قیمت کاغذ باید با قیمت جهانی این محصول هماهنگ شود. ما نباید به نسبت کشور همسایه کاغذمان را کم‌ارزش کنیم و بی‌دلیل با همین فرمول از محصولات فرهنگی حمایت کنیم. محصول فرهنگی باید فروخته شود. در این کشور ما یک فیلم سینمایی داریم که بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان فروش داشته است. یا چند وقت پیش من سفری به بوشهر داشتم که یک گروه موسیقی در پرواز ما حضور داشت و برای اجرای کنسرت به آنجا می‌رفتند، بلیط این کنسرت ۷۰۰ هزار تومان بود و تمام صندلی‌های سالن هم پر شد. این نشان می‌دهد که مردم برای محصول فرهنگی جذاب هزینه می‌کنند، پس ما باید محصولات را طوری تولید کنم که بتواند نیاز فرهنگی مردم را پوشش دهد.

وی افزود: اگر یک رسانه در زمینه فروش موفق نیست با مبحث آگهی‌ها جبران کند، چون زمانی که من شهروند ببینم یک رسانه در بخش خصوصی رسانه مهمی است، به آن آگهی می‌دهم و این همان اقتصاد فرهنگ است. ما باید به سمت تولید درست فرهنگی و مبحث محتوا برویم. وقتی شما مصاحبه بگیرید، یادداشت بزنید و عکس خوب بگیرید، پول حق‌الزحمه مطبوعاتی را در قالب یارانه می‌گیرید.

شمسایی در پایان سخنانش گفت: ما باید به سمت محتوا و خرید تضمینی برویم، یعنی اگر مجله‌ای چاپ شد و کیفیت مناسبی داشت، مانند کتابی که در کتاب فروشی‌ها به فروش می‌رسد، فروخته شد، سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی زیادی مثل نهاد کتابخانه‌ها، شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و... که کتابفروشی‌های زیادی دارند، می‌توانند از این مجلات هم استفاده کنند و پای مطبوعات را هم به آنجا باز کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته