دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1395 - 21:52

شورای نگهبان طرح جرم سیاسی را تایید کرد

شورای نگهبان طرح جرم سیاسی را با توجه به اصلاحات انجام شده در آن در مجلس شورای اسلامی، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.
کد خبر : 86720

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از اداره کل روبط عمومی شورای نگهبان، طرح جرم سیاسی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم اردیبهشت ماه 1395به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ 29 اردیبهشت ماه 1395شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
کلیات طرح «جرم سیاسی» 29 دی ماه سال 94 با ١٢٠ رأی موافق، ٢١ رأی مخالف و ٨ رأی ممتنع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید.
در این طرح «جرم‌هایی که سیاسی محسوب نمی‌شوند»،همچنین «نحوه رسیدگی به جرائم سیاسی» و «امتیازات متهمان و محکومان جرائم سیاسی» تببین شده است.
بر اساس اصل ١٦٨ قانون اساسی «رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیأت منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب،شرایط و اختیارات هیأت منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون بر اساس موازین اسلامی معین می‌کند».
همچنین شورای نگهبان طرح دوفوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.
این طرح مصوب جلسه مورخ بیست و ششم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته