دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1402 - 09:49

مسکو: ترکیه با ارسال ۱ میلیون تُن غلات روسیه به آفریقا موافقت کرد

مسکو: ترکیه با ارسال ۱ میلیون تُن غلات روسیه به آفریقا موافقت کرد
معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید که مسکو و آنکارا برای تسهیل روند صادرات یک میلیون تُن غلات روسیه به مقصد کشورهای آفریقایی، به توافقی اولیه دست یافته‌اند.
کد خبر : 866990

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپوتنیک، مسکو اعلام کرد که ترکیه موافقت کرده که ارسال یک میلیون تُن غلات روسیه به مقصد کشورهای آفریقایی را تضمین کند.

این غلات قرار است با حمایت مالی قطر و با قیمت تخفیفی به کشورهای آفریقایی ارائه شود.

به گفته «الکساندر گروشکو» معاون وزارت خارجه روسیه، ترکیه صادرات غلات روسیه را ادامه می‌دهد اما جزئیات نقش این کشور هنوز مشخص نیست.

این از جمله دستاوردهای سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به روسیه است که در جریان دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس حاصل شد.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشور‌های وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید و به رغم تلاش دولت ترکیه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، دولت مسکو به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

قرار بود به ازای موافقت مسکو با انتقال غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه، روند صادرات کود و محصولات کشاورزی روسیه هم تسهیل شود، امری که در عمل اتفاق نیفتاده است.

در جریان دیدار با اردوغان، پوتین با تکرار مواضع قبلی، هشدار داد که نباید از کوریدور دریای سیاه برای اهداف نظامی استفاده شود و روسیه تنها در صورت پایبندی غرب به تعهدهایش به توافق غلات بازمی‌گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته