دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 شهريور 1402 - 09:29

روسیه به ارسال مهمات اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین واکنش نشان داد

روسیه به ارسال مهمات اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین واکنش نشان داد
سفارت روسیه در واشینگتن با انتشار بیانیه‌ای تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین را غیرانسانی توصیف کرد.
کد خبر : 866988

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ایتارتاس، سفارت روسیه در واشینگتن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم دولت آمریکا برای ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به کی‌یف نشانه آشکاری از رویکرد غیرانسانی ایالات متحده است است.

این بیانیه می‌افزاید: بدیهی است که ایده تحمیل یک شکست استراتژیک به روسیه، آنچنان بر ذهنیت مقام‌های ایالات متحده مستولی شده که در این راه، نه تنها آماده هستند این جنگ را به قیمت جان آخرین سرباز اوکراینی ادامه دهند بلکه حتی حاضرند نسل‌های آینده را نیز قربانی کنند.

این بیانیه با اشاره به اینکه ایالات متحده به عمد سلاح‌هایی با اثرات غیرقابل تشخیص را به اوکراین ارسال می‌کند که کاملا از عواقب مخرب آنها آگاه است، می‌افزاید: انفجار چنین مهماتی منجر به تشکیل یک ابر رادیواکتیو متحرک می‌شود. تجمع ذرات کوچک اورانیوم معلق در این ابر رادیواکتیو در مجاری تنفسی، ریه‌ها، مری، کلیه‌ها و کبد انسان باعث ایجاد سرطان و اختلال در عملکرد کل ارگانیسم بدن فرد می‌شود و کافی است نگاهی به ردپای اورانیوم (مهمات) آمریکایی‌ها در عراق و بالکان بیندازیم، جایی که هزاران غیرنظامی از تومورهای سرطانی رنج می‌برند.

پنتاگون پیشتر گفته بود که آمریکا به عنوان بخشی از بسته کمکی جدید ۱۷۵ میلیون دلاری، به اوکراین گلوله‌های تانک حاوی اورانیوم ضعیف شده می دهد. این مقدار نیاز ۳۱ دستگاه تانک آبرامز را براورده می‌کند.

انگلیس چند ماه پیش تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین فرستاد اما این اولین باری است که آمریکا چنین محموله‌ای تحویل کی‌یف می‌‌دهد.

آمریکا پیش از این در یک اقدام جنجالی دیگر بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین داده بود.

استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده یکی از مسائل جنجال‌برانگیز است و مخالفان آن از جمله «ائتلاف بین‌المللی منع تسلیحات اورانیومی» می‌گوید که این سلاح‌ها، خطرناک هستند و باعث ابتلا به سرطان یا تولد کودکان معلول می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته