دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1395 - 17:00

واژگونی خودروی چوب قاچاق

تعقیب و گریز نیروهای یگان منابع طبیعی با قاچاقچیان چوب، با واژگونی خودروی آنها پایان یافت.
کد خبر : 86649

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، از مدتی قبل نیروهای یگان منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری متوجه یک خودروی پژو ۴۰۵ نقره‌ای رنگ شده بودند که بصورت غیرمجاز اقدام به قطع و قاچاق چوب و شاخه‌های درخت بلوط در منطقه جنگلی مشایخ می‌کرد.


ماموران چندین بار جهت برخورد قانونی با سرنشینان این خودرو اقدام کرده اما موفق به بازداشت آنها نشده بودند.


چند روز قبل ماموران سرجنگلبانی مشایخ خودروی مذکور را در منطقه جنگلی دورک مشاهده کرده و به راننده خودرو دستور ایست دادند.


راننده خودروی پژو بدون توجه به فرمان ایست ماموران با سرعت بسیار زیاد متواری شده و جنگلبانان نیز با کمک نیروی انتظامی به تعقیب این خودرو پرداختند.


نهایتا لاستیک عقب پژو هدف گلوله ماموران قرار گرفته و خودروی مذکور حین تعقیب و گریز واژگون شد. در این رابطه دو سرنشین خودرو بازداشت شده و در بازسی از داخل خودرو مقداری چوب جنگلی بلوط کشف و ضبط شد.


بر اساس ماده ۴۸ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها، حمل‌ چوب‌ و هیزم‌ و ذغال‌ حاصل‌ از درختان‌ جنگلی‌ در تمام‌ نقاط‌ کشور به‌ استثنای‌ داخل شهرها بدون‌ تحصیل‌ پروانه‌ حمل‌ از سازمان‌ جنگلبانی ممنوع‌ است‌ و چنانچه‌ مرتکب‌ فاقد پروانه‌ بهره‌برداری باشد طبق‌ قانون‌ مجازات‌ مرتکبین‌ قاچاق‌ تعقیب‌ و مجازات‌ خواهد شد. در صورتی که‌ دارای‌ پروانه‌ بهره‌برداری باشد فقط‌ عین‌ مال‌ به‌ سود سازمان‌ جنگلبانی ضبط‌ می شود.


حمل‌ چوب‌ و هیزم‌ و ذغال‌ از شهر به‌ دهات‌ مجاور در حدود مصرف‌ شخصی مجاز است‌ حدود این‌ اجازه‌ در آیین‌نامه‌ اجرایی این‌ قانون‌ تعیین‌ خواهد شد.


مأموران‌ سازمان‌ جنگلبانی باید پروانه‌ رانندگی (گواهینامه) را از مرتکب‌ اخذ و ضمیمه‌ پرونده‌ به‌ دادگاه‌ صلاحیت‌دار ارسال‌ کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته