دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1402 - 15:18
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد؛

پذیرش، تحمل و تغییر ۳ تکنیک مؤثر برای تقویت صمیمیت زوجین

پذیرش، تحمل و تغییر ۳ تکنیک مؤثر برای تقویت صمیمیت زوجین
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: تکنیک‌های پذیرش، تحمل و تغییر با ایجاد تجارب جدید موجب صمیمیت در زوجین می‌شود و به آنان کمک می‌کند از مشکلاتشان به عنوان نیروی محرکی برای تقویت صمیمیت استفاده کنند.
کد خبر : 866309

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری علم و فناوری آنا، ربابه نوری در سی و سومین دوره ملی دانش‌افزایی روانشناسان و مشاوران مراکز تخصصی ازدواج و خانواده با موضوع «زوج درمانی یکپارچه رفتاری و سبب‌شناسی روانشناسی خیانت» که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: در IBCT سه گروه تکنیک وجود دارد: تکنیک‌های پذیرش، تکنیک‌های تحمل و تکنیک‌های تغییر، هدف از این تکنیک‌ها آن است با ایجاد تجارب جدید در مورد موضوعاتی که موجب جدایی آنان شده، صمیمیت را در زوج افزایش دهد و این تکنیک‌ها می‌کوشند به زوج کمک کنند تا از مشکلاتشان به‌عنوان نیروی محرکی برای تقویت صمیمیت‌شان استفاده کمک کنند.

وی درباره رفتار‌های مورد پذیرش بیان کرد: رفتار‌هایی مورد پذیرش و تحمل قرار می‌گیرند که مخرب و قابل تغییر نیستند و در این بین بعضی رفتار‌ها و موقعیت‌ها هم وجود دارند که نه پذیرفته و نه تحمل می‌شوند، مانند همسرآزاری، خشونت، کتک، مصرف مواد و اعتیاد، روابط خارج از خانواده و خیانت.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درباره تکنیک‌های تحمل بیان کرد: تکنیک‌های تحمل کمک می‌کنند تا زوجین تلاش برای تغییر یکدیگر را رها کنند که این تکنیک‌ها توجه به جنبه مثبت رفتار منفی، تمرین رفتار منفی در جلسه درمان، تمرین وانمود کردن رفتار منفی در منزل و مراقبت از خود را شامل می‌شود.

دانشیار دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: حل مسئله به‌معنای پذیرش نقش و سهم خود در مشکل به وجود آمده است که تلاش و کوشش مشترک برای تعیین مسئله، یافتن راه‌حل‌های زیاد، ارزیابی راه‌حل‌ها بدون انتقاد، قضاوت و سرزنش و انتخاب راه‌حل مناسب که هر دو نفر توافق داشته باشند را شامل می‌شود.

نوری درباره بهره‌مندی از زوج درمانی رفتاری سنتی افزود: زوج‌هایی از زوج درمانی رفتاری سنتی بهره می‌برند که جوان و کمتر پریشان باشند، از نظر هیجانی از هم جدا نبوده و مشکلات فردی دیگری (مانند افسردگی) و نقش‌های سنتی جنسیتی نداشته باشند.

دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی یادآور شد: در پاسخ به تفاوت‌ها و اختلافات، زوج‌های آشفته واکنش‌هایی همچون اعمال زور و فشار و تشدید آن، سخن زشت و بدگویی، قطبی‌سازی، بیگانگی و بیزاری را نشان می‌دهند.

سی و سومین دوره ملی دانش‌افزایی روانشناسان و مشاوران مراکز تخصصی ازدواج و خانواده با موضوع زوج درمانی یکپارچه رفتاری و سبب‌شناسی روانشناسی خیانت به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد به صورت حضوری و مجازی به مدت دو روز و با مشارکت اداره‌کل ورزش و جوانان بجنورد در دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته