دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سرگیجه هالیوود از ضربه سنگین اعتصاب چهارماهه

سرگیجه هالیوود از ضربه سنگین اعتصاب چهارماهه
در ماجرای اعتصابات هالیوودی‌ها تنها اتفاقی که دائماً در حال رخ دادن است، تأخیر در اکران و تولید پروژه‌های مهم سینمایی و تلویزیونی است، تأخیری که از نظر مالی ضربه سنگینی به تولیدکنندگان آثار وارد می‌کند.
کد خبر : 865996

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در حالی که ۴ ماه از اعتصاب نویسندگان و نزدیک به سه ماه از اعتصاب بازیگران هالیوودی گذشته است، همچنان در صنعت سینمای آمریکا شرایط نامشخصی حکمفرماست و روز به روز آثار سینمایی و تلویزیونی، با وقفه‌های طولانی مدت در اکران و تولید مواجه می‌شوند.

اختلافات موجود بین انجمن تهیه‌کنندگان و فیلمسازان با انجمن نویسندگان و انجمن بازیگران باعث شده گره‌ای که در کار این انجمن‌ها پدید آمده، روز به روز کورتر شود و در نتیجه مذاکرات هر دو طرف، برای بار چندم به بن بست برسد. در این میان نویسندگان و بازیگران خواهان افزایش دستمزد، مزایا و تعهد بابت عدم استفاده از هوش مصنوعی هستند، درحالی که تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان تقریبا هیچکدام از این شروط را قبول ندارند و به دنبال رسیدن به قراردادی جدید، با منفعتی بیش از پیش هستند.

باتوجه به قدرت مالی بیشتر تولیدکنندگان، از بیرون آنطور به نظر می‌رسد که در نهایت زور آن‌ها به انجمن بازیگران و نویسندگان می‌چربد، چون تمام اعضای این انجمن‌ها باید برای گذران زندگی هم که شده کوتاه بیایند و با پیوستن به پروژه‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی، به درآمد برسند.

البته در این میان حمایت‌های میلیون دلاری بازیگران سرشناس، کمک زیادی به جریان اعتصابات کرد و سلبریتی‌هایی که هرکدام یک میلیون دلار به این اعتصابات کمک کردند، تاحدودی معادلات را به هم زدند و باعث شدند این اعتصابات برای چند هفته دیگر هم ادامه پیدا کند. نکته قابل توجه دیگر، همراهی و همکاری اکثر ستاره‌های سینما با این جریان اعتصاب است، تقریبا هر روز یک ستاره شناخته شده، پلاکارد به دست در راهپیمای‌های اعتراضی شرکت می‌کند یا سخنرانی‌هایی را در جمع معترضین انجام می‌دهد.

گیجی هالیوود از ضربه سنگین اعتصاب ۴ ماهه

یک فیلم با سه تاریخ اکران

در این میان تنها اتفاقی که دائما در حال رخ دادن است، تاخیر در اکران و همینطور تولید پروژه‌های مهم سینمایی و تلویزیونی است، تاخیری که به دلیل این اعتصابات رخ می‌دهد و از نظر مالی ضربه سنگینی به تولیدکنندگان آثار وارد می‌کند. یکی از آخرین موارد این تاخیر‌ها مربوط به فیلم مورد انتظار «تلماسه ۲» (Dune: Part Two) است، اثری به کارگردانی دنی ویلنوو و بازی ستاره‌های شناخته شده‌ای همچون تیموتی شالامی، زندایا، فلورانس پیو، جیسون موموآ، جاش برولین، دیو باتیستا، آستین باتلر و خاویر باردم.

این فیلم در ابتدا قرار بود ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳ (۳۰ مهر) به صورت جهانی به اکران دربیاید، اما به دلیل همین اعتصابات اکران آن به ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۶ آبان) موکول شد. اما از آنجایی که این اعتصابات فعلاً نتیجه‌بخش نبوده و شرایط اکران دیگر آثار مهم شاخص سینما نیز تغییر کرده است، برای عدم همزمانی با اکران آثار مهم استودیو‌های دیگر، حالا زمان اکران آن چهار ماه دیگر به تعویق افتاد و طبق اعلام جدید کمپانی برادران وارنرز تاریخ انتشار آن به ۱۵ مارچ ۲۰۲۴ (۲۵ اسفند) تغییر یافت.

به این دلیل که بازیگران عضو انجمن بازیگران آمریکا، اجازه حضور در فرش قرمز یا کار‌های تبلیغاتی هیچ اثری را ندارند، بعید نیست که حتی یکبار دیگر هم این زمان تغییر کند، چون این فیلم از آن دسته آثار سینمایی است که تمرکز زیادی روی ستاره‌هایش دارد و با استفاده از بازیگرانش می‌تواند برنامه‌های تبلیغاتی فراوانی را عملی کند. اگر شرایط بین انجمن تولیدکنندگان و طرف مقابلش تغییری نکند و مذاکرات هر دو طرف، به نتیجه‌ای مشخص نرسد، اوضاع برای اکثر آثار تولید شده وخیم می‌شود و هیچکدام از آن‌ها نمی‌توانند از بازیگران برای کار‌های تبلیغاتی‌شان استفاده کنند.

 از طرف دیگر طولانی‌تر شدن این روند، باعث بیکار چند ده هزار نفر از هنرمندان امریکایی می‌شود و مشخص نیست این افراد تا چه زمانی می‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. چیزی که مشخص است، شرایط اصلاً به نفع هالیوود نیست و هر دو گروه در حال حاضر از این وضعیت ضرر کرده‌اند، ضرری که روز به روز رقم آن بیشتر می‌شود و باتوجه به جمیع جوانب، نقطه پایانی هم برای آن دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته