دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 شهريور 1402 - 00:03
قادری در گفت‌وگو با آنا تأکید کرد؛

توجه به تاب‌آوری اقتصادی و ظرفیت‌های حمل و نقل کشور؛ دو مؤلفه مهم خنثی‌سازی تحریم‌ها

توجه به تاب‌آوری اقتصادی و ظرفیت‌های حمل و نقل کشور؛ دو مؤلفه مهم خنثی‌سازی تحریم‌ها
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزایش تاب‌آوری اقتصادی و توجه به ظرفیت‌های حمل و نقل کشور را دو مؤلفه مهم در خنثی‌سازی تحریم‌ها عنوان کرد.
کد خبر : 865976

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با ایشان بر مسئله معیشت و خنثی‌سازی تحریم‌ها تأکید کردند و فرمودند: «مسئله معیشت مردم خیلی مهم است. همه اقدامات مثبت دولت که با این زحمت انجام می‌شود، تحت‌الشعاع مشکلات معیشتی مثل گرانی مسکن و اجاره‌بها قرار می‌گیرد و این حیف است. عمده تحریم‌ها،‌ با هدف گروگان‌ گرفتن معیشت مردم است؛ باید در کنار مذاکرات،‌ تحریم‌ها را خنثی کرد. مهمترین شاخص خنثی‌سازی تحریم‌ها، کاهش تورم است.»
 
جعفر قادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آنا، در این باره اظهار کرد: خنثی‌سازی تحریم‌ها نیازمند پش‌شرط‌هایی است اگر دولت می‌خواهد به آن دست پیدا کند باید مد نظر قرار گیرد؛ به عنوان مثال پیوستن به پیمان‌های اقتصادی، درون‌زا کردن اقتصاد، افزایش تاب‌آوری اقتصادی و کاهش وابستگی به انرژی‌های فسیلی منجر به بی‌اثر یا کم‌اثر کردن تحریم‌ها خواهد شد. 

وی افزود: اقتصاد تاب‌آور از مؤلفه‌های مهم مقابله با تحریم‌ها محسوب می‌شود. کشورهایی که امروزه تاب‌آوری اقتصادی بالایی دارند توانسته‌اند در برابر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی آمریکا به خوبی ایستادگی کنند. به عنوان مثال بعد از جنگ اوکراین، تحریم‌های شدیدی علیه روسیه اعمال شد ولی به خاطر تاب‌آوری بالای اقتصادی، روسیه به خوبی توانست تحریم‌ها را بی‌اثر کند و تا حدودی مانع کاهش ارزش روبل شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینکه بخش صنعت، معدن و کشاورزی کشورمان هنوز به انرژی‌های فسیلی و نیروگاهی وابسته است یک ضعف محسوب می‌شود و به همین دلیل است که هر چالش زیست‌محیطی چه بسا کوچک و یا هر تهدیدی منجر به اثرپذیری این بخش‌ها خواهد شد و فرآیند تولید در کشور را با چالش روبه‌رو می‌سازد.

قادری با اشاره به فعال کردن ظرفیت‌های حمل و نقل کشور به عنوان دیگر مؤلفه خنثی‌سازی تحریم‌ها گفت: بخش ریلی و ترانزیتی کشور باید بیش از پیش فعال شوند. جمهوری اسلامی ایران به خاطر ویژگی‌های جغرافیایی که دارد می‌تواند از بخش حمل و نقل سودهای کلانی به دست آورد، امری که خیلی مورد توجه قرار نگرفته و بر روی آن سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه برای کاهش اثرات تحریم‌ها باید به اقتصاد «پویایی» و «تحرک» بخشید، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از بهترین راهکارهای پویایی‌بخشی و تحرک‌بخشی به اقتصاد محسوب می‌شوند. دولت با اقتصاد دانش‌بنیان هم می‌تواند نیازهای داخلی را تأمین کند و هم تاب‌آوری اقتصادی را افزایش دهد و از سوی دیگر از این طریق ایده‌های جدید وارد اقتصاد و عرصه حکمرانی اقتصادی خواهد شد. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تأکید کرد: تاب‌آوری اقتصادی را باید به حدی افزایش داد که بتوانیم اقتصاد کشور را در برابر تهدیدها واکسینه کرد. تجربه ثابت کرده در شرایط تحریمی کارهای بسیار سختی را انجام داده‌ایم که موجب حیرت دشمن شده است. به عنوان مثال در صنایع موشکی، هسته‌ای، فولادی و پتروشیمی گام‌های مثبتی را برداشته‌ایم و لازم است به الگویی برای سایر بخش‌های اقتصادی تبدیل شوند.

قادری گفت: تأکید مقام معظم رهبری همواره این بوده که وابستگی را به خارج کاهش دهیم و نباید همیشه نگاهمان به این باشد که قرار است چه زمانی تحریم‌ها برداشته شود چون ممکن است دشمن هیچ‌گاه تحریم‌ها را لغو نکند، پس ما باید به ظرفیت‌های داخلی تکیه کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته