دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1402 - 14:04

چرا عایق الاستومری جهت عایق بندی پیشنهاد می شود

چرا عایق الاستومری جهت عایق بندی پیشنهاد می شود
امروزه در صنعت تاسیسات، استفاده از عایق الاستومری جهت عایق کاری سیستم کانال‌های تهویه مطبوع و سیستم‌های گرمایش- سرمایش از قبیل لوله‌های سرد و گرم، مخازن، قطعات و اتصالات و همچنین کانال‌های هوارسان و در صنایعی از قبیل تاسیسات ساختمانی، صنعتی، نفت، گاز و پتروشیمی به دلایل زیست محیطی و بهداشتی بودن و راندمان بالا و جلوگیری بیشتر از افت انرژی و سهولت در نصب و تقلیل زمانِ نصب به امری اجتناب ناپذیر و متداول مبدل گشته است.
کد خبر : 865774

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،امروزه در صنعت تاسیسات،استفاده از عایق الاستومری جهت عایق کاری سیستم کانال های تهویه مطبوع و سیستم های گرمایش- سرمایش از قبیل لوله های سرد و گرم ، مخازن ،قطعات و اتصالات و همچنین کانال های هوارسان و در صنایعی از قبیل تاسیسات ساختمانی ،صنعتی ،نفت ،گاز و پتروشیمی به دلایل زیست محیطی و بهداشتی بودن و راندمان بالا و جلوگیری بیشتر از افت انرژی و سهولت در نصب و تقلیل زمانِ نصب به امری اجتناب ناپذیر و متداول مبدل گشته است.

عایق الاستومری به شکل پیش ساخته با ساختار سلولی بسته ،در انواع متنوع و در ضخامتهای متفاوت به صورت “رولی” و “لوله ای” تولید و به بازار عرضه می گردد .
عایق الاستومری ،جهت عایق کاری مقاطع و سطح های با کندانس بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

عایق الاستومری در برابر حرارت بالا، گاز ازن و اشعه ماورای بنفش و همچنین در برابر شرایط نامناسب جوی ،رطوبت،آلاینده ها و گازهای خورنده و همچنین مواد شیمیایی، مقاومت بسیار بالایی دارد.

عایق الاستومری همچنین در مقابل انتشاربخار آب مقاوم می باشد، تا حدی که جذب رطوبت این عایقها در دوره ی زمانی یک ماهه نهایتا 10 درصد وزن آنهاست که در مقایسه با عایقهای سنتی از قبیل پشم شیشه و پشم سنگ، جذب رطوبت 10000 برابر کمتر است.

عایق الاستومری در هنگام حریق، شعله ور نشده و گازهای سمی متساعد نمی نماید و همچنین مصون از هرگونه آسیب رسانی به لایه ازن می باشد.

عایق الاستومری می تواند بعنوان عایق صوتی نیز مورد استفاده قرار گیرد، بطوریکه عایقی به ضخامت 2 سانتی متر می تواند شدت صوت را تا 35 دسی بل کاهش دهد.

عایق الاستومری،غیررشته ای و غیرمتخلخل بوده که باعث پایداری عایق هنگام نصب در برابر پارگی یا تکه تکه شدن می شود.

دمپر برقی و کاربردهای آن

دمپر برقی وسیله ای است برای کنترل میزان هوای عبوری یا انسداد جریان هوا در مسیرکانال ( کانال گرد اعم از کانال اسپیرال و کانال گرد با درز طولی، و کانال چهارگوش) می باشد.

دمپر برقی بوسیله ی یک موتور برقی که در بدنه ی بیرونی دمپر تعبیه می شود عمل می کند.

از دمپر برقی گرد در مسیر کانالهای گرد(مثل کانال اسپیرال و کانال گرد با درز طولی) استفاده می شود و شامل یک حجم استوانه ای شکل می باشد که بوسیله یک تیغه ی مدور که در وسط این استوانه تعبیه شده عمل تنظیم میزان هوای عبوری از کانال گرد یا کانال اسپیرال را انجام می دهد. از دمپر برقی در کانال اسپیرال یا کانال گرد با درز طولی در دو مقطع از جمله لاین اصلی کانال وهمچنین پشت دریچه های هوا می توان استفاده نمود.

از دمپر چهارگوش نیز جهت تنظیم هوای عبوری از کانال مکعبی استفاده می شود. ساختار بدنه ی دمپر چهار گوش بصورت یک حجم چهارگوش می باشد که در وسط آن ، تیغه های موازی قراردارد و این تیغه های موازی بوسیله ی یک محور واحد، در جنب بدنه ی دمپر که به هم پیوسته می باشند و آن محور نیز بوسیله ی یک موتور برقی در توان های مختلف عمل میکند.
دمپر گرد و چهارگوش معمولا از ورق گالوانیزه ساخته می شود، اما جهت برخی کاربریها از قبیل کلینروم،صنایع غذایی و آزمایشگاه ها الزاما از ورق استیل و یا آلومینیوم استفاده میگردد.

چرا عایق الاستومری جهت عایق بندی پیشنهاد می شود

موارد استفاده دریچه داکت اسپلیت پلاستیکی

از جمله موارد کاربرد دریچه داکت اسپلیت پلاستیکی،در مناطقی از کشور است که میزان رطوبت هوا بسیار بالا است.در این محیط ها که تاثیر فرسایشی بر سطوح فلزی بالاست کاربرد متریال مناسب که در برابر اکسایش مقاوم باشد امری اجتناب ناپذیر است.لذا با توجه به اولویت های منطقه ای ملزم به کاربرد متریال متناسب هستیم. نوع و جنسِ abs که از پلاستیک مرغوب است کاربرد آنرا در تولید دریچه داکت اسپلیت توجیه پذیر میکند.

از جمله ویژگی های مهمِ این محصول در ساخت دریچه داکت اسپلیت،وزن مناسب آن است. با توجه به بزرگ بودنِ درب دریچه داکت اسپلیت و نیز وزن بالای نوعِ فلزی و چوبی، میتوان نتیجه گرفت که جنسِ abs برای ساخت دریچه داکت اسپلیت انتخاب ایده آلی است.

در ساخت دریچه داکت اسپلیت پلاستیکی محدودیتی به لحاظ نوع،مدل و ابعاد وجود ندارد و به راحتی میتوان آنرا در مدل های متنوع با ابعاد و سایز مختلف تولید کرد.علاوه بر امکان تولید دریچه داکت اسپلیت در ابعاد و انواع مختلف،به راحتی میتوان آنرا به روش های عادی و پیچ مخفی، در محل خود نصب نمود.برای نصب دریچه داکت اسپلیت از پیچ استفاده میشود و امکان نصبِ آسانِ دریچه داکت اسپلیت پلاستیکی از مزایای منحصر به فردِ این نوع دریچه است.

از موارد مهم که باید در کاربرد دریچه داکت اسپلیت پلاستیکی به آن باید دقت نمود این است که ساختار و مدلِ درب دریچه داکت اسپلیت باید با مدلِ دریچه هوای خروجیِ آن مشابه باشد.این موضوع به شدت در زیباتر شدنِ دریچه های داکت اسپلیت در محیط میگردد.میزا هوای ورودی از طریق درب دریچه داکت اسپلیت پلاستیکی به توان دستگاه بستگی دارد.بدیهی است هرچه توان دستگاه بالاتر باشد شیارهای منصوب بر روی درب دریچه داکت اسپلیت بیشتر خواهد شد.

نوع بازشوندگیِ درب های دریچه داکت اسپلیت پلاستیکی همچون انواع فلزی و چوبی می تواند بصورت وزنه ای و لولایی باشد.انتخاب مدل درب دریچه داکت اسپلیت هم به سلیقه کاربر و هم به الزامات محیطی بستگی دارد.

چرا عایق الاستومری جهت عایق بندی پیشنهاد می شود

دمپر وزنی چیست؟

دمپرهای وزنی را همراه با فن های هواکش استفاده می کنند. به طوری که این دمپرهای وزنی در قسمت پشتی فن ها قرار می گیرند و با زدن استارتِ فن های هواکش پره دمپرها به صورت اتوماتیک باز شده و هوایی که در داخل محیط است را به بیرون می رانند؛ سپس پس از گذشت مدتی که فعالیت فن های هواکش به پایان رسید پره دمپرها بار دیگر به صورت اتوماتیک بسته می شوند و جریان هوا را قطع می کنند.

پس به عبارتی تخصصی تر می توان گفت که دمپر وزنی ابزاری‌ است که بر روی فن تهویه هوا نصب می شود. هدف این وسیله ایجاد فشار هوای مشخص و ثابت در محیط است. فشار هوای موردنیاز از پیش بر روی این دمپرها تنظیم شده است. جنس دمپرها بر اساس نوع استفاده معمولاً از آلومینیوم، استیل، گالوانیزه و موادی مانند این ها است.

معمولاً این دمپرها کار کردی صنعتی دارند. عمده استفاده از این وسیله کاربردی، در اتاق هایی است که تغییر فشار یا دما عامل ایجاد نقص فنی درون ابزارها می شود؛ مکان هایی مانند آشپز خانه های صنعتی، دهانه خروجی فن سانتریفیوژ، برخی گلخانه های خاص و مکان هایی نظیر این موارد.

مزایای دمپرهای وزنی

حال شاید از خود بپرسید که چرا از دمپر وزنی استفاده می شود. پاسخ به این سؤال جوانب گوناگونی دارد. یکی آنکه این نوع دمپر با بسته شدن به موقع و هماهنگ با خاموشی فن، نمی گذارد که هوای مطبوع داخل تلف شود. این کاربرد در فصول بسیار سرد یا بسیار گرمی مانند تابستان و زمستان به چشم می آید.

از طرفی دیگر دمپرهای وزنی مانع از ورود اشیا خارجی به ویژه پرندگان به داخل می‌شوند. بسیار دیده شده است که پرنده ای ناخواسته از طریق فن های بدون دمپر وارد محیط شده و علاوه بر آسیب شدید وارد شده بر خود پرنده محیط را نیز به هم ریخته و کار را مختل کرده است.

چرا عایق الاستومری جهت عایق بندی پیشنهاد می شود

ویژگی های کلی دمپرهای بین کانالی

تعداد پره های دمپر بین کانالی به اندازه این دمپر بستگی دارد. دمپرهای کوچک معمولا سه پره دارند. این دمپرها برای کانال های کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. دمپرهای کوچک بین کانالی قیمت پایین تری نسبت به دمپرهایی با چهار یا پنج پره دارند. دمپرهای بزرگ با پنج پره ساخته می شوند. این دمپرها در کارگاه ها و کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. مکان های ذکر شده معمولا دارای کانال های بزرگی برای عبور میزان جریان هوا هستند.

کنترل میزان جریان عبوری در فضاهای بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی دلایل محبوبیت بسیار بالای دمپر بین کانالی نیز این موضوع محسوب می شود. به دلیل وجود رطوبت در هوا، دمپرها باید در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی از خود نشان دهند. اکثر سازندگان پره های دمپرها را از جنس آلومینیوم می سازند. با این کار مقاومت دمپر در برابر پوسیدگی بالا می رود. این فلز وزن پایینی دارد. این موضوع نصب دمپر را آسان تر می کند.

کنترل جهت پره های این دمپر از طریق دست انجام می شود. در سال های اخیر کنترل پره های دمپر به صورت الکتریکی ممکن شده است. در صورت تمایل به استفاده از دمپر با قابلیت کنترل جهت پره ها از راه دور باید هزینه بیشتری را پرداخت کرد. اختلال در عملکرد این نوع دمپر مشکلات متعددی در سیستم انتقال هوا از طریق کانال ها به وجود می آورد. به دلیل موقعیت قرارگیری این نوع از دمپرها تعمیر آن ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته