دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1402 - 12:52
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور مطرح کرد؛

تعیین نقشه شهرهای بدون نقشه با استفاده از ظرفیت فتوگرامتی پهپاد

تعیین نقشه شهرهای بدون نقشه با استفاده از ظرفیت فتوگرامتی پهپاد
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: تعیین نقشه شهرهای فاقد نقشه با استفاده از ظرفیت فتوگرامتری با پهپاد در این سازمان به نتیجه رسیده است.
کد خبر : 865741

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی جاویدانه، رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در  نشست خبری رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور که در حاشیه نمایشگاه روایت خدمت برگزار شد، اظهار کرد: سازمان نقشه‌برداری کشور در دو سال گذشته روی اهداف اصلی و وظیفه بنیادین تمرکز کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین وظایف، ایفای نقش تنظیم‌گری در حوزه نقشه اطلاعات مکانی است، گفت: به این موضوع در ماده ۱۱ قانون احکام دائمی توسعه اشاره شده است. این موضوعی جز وظیفه ذاتی و اساسی سازمان نقشه‌برداری کشور در طی ۷۰ سال گذشته است.

جاویدانه با اشاره به مهم‌ترین ابزار در موضوع تنظیم‌گری، بیان کرد: شورای عالی نقشه‌برداری کشور به عنوان دبیرخانه شورای عالی وظیفه هماهنگی بین بخش‌های مختلف کشور در حوزه تأمین نیاز‌های نقشه و اطلاعات مکانی دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه شورای عالی در سال‌های گذشته منفعل بود، اظهار کرد: عدم تشکیل جلسات شورای عالی نقشه‌برداری شاهد ناهماهنگی‌های خسارت‌باری برای کشور در این حوزه بودیم.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور افزود: خوشبختانه در دو سال گذشته سازمان نقشه‌برداری کشور احیا شد و در حوزه زیرساخت داده‌های مکانی، فتوگرامتری پهپاد، و موضوع تأمین نقشه‌های موردنیاز فعالیت دارد.

جاویدانه اضافه کرد: تدوین استاندارد‌ها نیز از وظایف دیگر سازمان نقشه‌برداری کشور است. دستورالعمل فتوگرامتری پهپاد برای اولین‌بار توسط نظام فنی اجرایی تهیه و اجرا شد.

وی یادآور شده: نظارت کنترل فنی در حوزه نقشه اطلاعات مکانی با توجه گستره حوزه نقشه و اطلاعات مکانی توسط این سازمان در حال انجام است و بیش از ۶۰۰ قرارداد در حوزه‌های مختلف در سازمان منعقد شده است.

جاویدانه افزود: یکی از اقدامات مهم در سازمان نقشه‌برداری کشور موضوع تهیه نقشه جامع فرونشست بود که در اردیبهشت امسال رونمایی شد که ناشی از استخراج بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است و باید در قالب الگوی کشت و مصرف آب شرب حل شود.

وی با اشاره به نقشه‌برداری هوایی، اضافه کرد: تعیین نقشه شهر‌های فاقد نقشه با استفاده از ظرفیت فتوگرامتری با پهپاد در این سازمان به نتیجه رسیده است و از اقدامات مهم است.

انتهای پیام/

برچسب ها: پهپاد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته