دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبرداد؛

وجود ۲۸ میلیون هکتار حوضه آبخیز بحرانی در کشور

وجود ۲۸ میلیون هکتار حوضه آبخیز بحرانی در کشور
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس شاخص‌هایی که پژوهشکده آبخیزداری اعلام کرده است، ۲۸ میلیون هکتار حوضه آبخیز بحرانی داریم.
کد خبر : 865570

 به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن وحید در نشستی خبری اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه و آنچه که تاکنون در کمیسیون کشاورزی مجلس مصوب شده است آبخیزداری در سطح ۲۰ میلیون هکتار پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به رقم ناچیز بودجه حفظ و مرمت مراتع در کشور اشاره کرد و افزود تصریح کرد: در کل کشور ۸۴ میلیون هکتار مرتع وجود دارد که متوسط بودجه برای حفظ، احیا و مرمت هر متر مربع آن اکنون ۷۶۰ تومان بودجه دارد که رقم بسیار ناچیزی است.

مشارکت اندک مردم در طرح‌های آبخیزداری  

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشوربه نقش مردم در توسعه آبخیزداری اشاره کرد و افزود:مشارکت مردم در طرح‌های آبخیزداری به صورت وسیع نیست، چون نیاز به بودجه دارد. اگر بتوان بهره برداران را در مدیریت منابع طبیعی سهیم کنیم استفاده از ظرفیت آن‌ها را نیز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در کل کشور حوزه‌های آبی که در معرض فرسایش است ۱۲۵ میلیون هکتار در ۶ حوزه اصلی و ۱ هزار و ۱۲۱ حوزه فرعی است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشوربا بیان اینکه حوزه آبخیز سکونتگاه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد افزود: البته این تاثیرات محدود به شهر‌ها نیست.۴۰ میلیون هکتار حوزه آبخیز مشرف به سکونت‌گاه‌ها است و ۲۸ میلیون هکتار حوزه آبخیز مرزی است.

وحید میزان ورودی رسوب به سد‌ها را ۳۵۰ میلیون مترمکعب معادل یک سد کامل اعلام کرد و افزود: نقشه پراکنش سیلاب‌ها نشان می‌دهد تمام مناطق کشور سیل‌خیز است. گاهی با پدیده زمین لغزش مواجه هستیم. تاکنون ۱۳۰ هزار زمین لغزش در کشور اتفاق افتاده است.۱۹۶ هزار هکتار نیز مساحت زمین‌لغزش‌ها است.

راه‌های تاب‌آوری حوضه‌های آبخیز 

وی با تاکید بر اهمیت نحوه بهره‌برداری از سرزمین و بارگذاری‌ها در عرصه‌های طبیعی گفت: اگر برنامه‌ریزی درست و دقیق باشد، با کاهش چالش‌ها به سمت تاب‌آوری حوضه‌های آبخیز حرکت خواهیم کرد.

وحید ادامه داد: قلمرو فرسایش آبی در ۱۲۵ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز است که این عرصه‌ها در ۶ کلان حوضه واقع شده است. ما تاکنون درسطح ۳۲ تا ۳۳ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام داده‌ایم و بیش از ۹۰ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز نیازمند اجرای عملیات هستند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان گفت: حوضه‌های آبخیز سکونت‌گاه‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وسعت حوضه‌های آبخیز مشرف به شهر‌ها و مناطق سکونتگاهی حدود ۴۰ میلیون هکتار است.

متوسط فرسایش خاک در ایران ۱۵.۴ تن در هکتار 

وحید با اشاره به وجود ۲۵ میلیون هکتار حوضه آبخیز مرزی، گفت: متاسفانه کمتر به این حوزه توجه شده است.بر اساس شاخص‌هایی که پژوهشکده آبخیزداری اعلام کرده است، ۲۸ میلیون هکتار حوضه آبخیز بحرانی داریم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعات و آماری که پژوهشکده علوم خاک و آبخیزداری اعلام کرده است، متوسط فرسایش خاک در ایران ۱۵.۴ تن در هکتار است. در برخی مناطق فرسایش خیلی بیشتر است، مثلا ممکن است در حاشیه خلیج فارس فرسایشس تا ۷۰ و ۸۰ تن در هکتار هم برسد، ولی در برخی مناطق کمتر و به ۶ تا هفت تن می‌رسد.

وی بیان کرد: میزان رسوب ورودی به سد‌ها بر اساس آخرین اطلاعات، ۳۵۰ میلیون متر مکعب است. یعنی سالانه به اندازه یک سد بزرگ به دلیل ورود رسوب از دسترس خارج می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته