افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدجعفر تشکری هاشمی در یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: نرخ سرویس دانش آموزان یک هفته پیش به دست ما رسید و موارد بین سازمان تاکسیرانی، کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون برنامه و بودجه بررسی و اصلاحات اعمال شد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه کارگروه ماده ۱۸ از سوی وزارت کشور وضعیت نرخها را بررسی کردند و به شهرداری ۵۰ درصد افزایش نرخ را پیشنهاد دادند، یادآور شد: ۸۰ درصد افزایش به ۵۰ درصد رسید و با توجه به اینکه افزایش نرخ نمیتواند بیش از نرخ تورم باشد به ۴۵ درصد کاهش دادیم.
وی ادامه داد: این مبلغ تابع مسافت، وضعیت منطقه به لحاظ ترافیکی، سطوح شیب دار منطقه و مواردی از این قبیل است، این نرخ بندیها بر اساس منطقه بندی آموزش و پرورش هم انجام شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه حداقل مبلغ سرویس برای دانش آموزان ابتدایی پنج میلیون و ۴۰۰هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان و دانش آموزان مقطع متوسطه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان است، گفت: این مبلغ براساس ظرفیت استاندارد خودرو است و رانندگان اجازه ندارند بیش از حد استاندارد، مسافر سوار کنند. در خودروهای سواری تعداد مسافران سه نفر پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه مواردی نیز برای مالیات، بیمه و حق نظارت مدارس پیش بینی شده بود، خاطرنشان کرد: ما این موارد را تأیید نکردیم و تنها نرخی که راننده باید دریافت کند، لحاظ شده است.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه نرخ سرویس مدارس استثنایی نیز منطبق با همین نرخهای مصوب خواهد بود، گفت: شهرداری تهران این هزینه را متقبل میشوند و شهروندان کما فی السابق، هزینهای برای سرویس دانش آموزان استثنایی پرداخت نخواهند کرد.
وی افزود: مبلغ سرویس به ازای هر دانش آموز در هر روز برابر با مبلغ ورودیه، به ازای هر پنج کیلومتر و ضریب سطوح شیب دار محاسبه شده و دو جدول مشخص و مناطق تعیین شدند و برای هر دو مقطع ابتدایی و متوسطه دو جدول در نظر گرفته شده است. بهای خودروهای ون برای کودکان استثنایی ۷۰ درصد خودروهای سواری و مینی بوس معادل حداکثر نرخ سرویسهای اتوبوسرانی و نرخ اتوبوس برای کودکان استثنایی رایگان است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به ضرایب معلولیت سرویس مدارس استثنایی، اظهار کرد: ضریب نرخ دانش آموزان نابینا و ناشنوا ۱.۱، دانش آموزان اوتیسم۱.۲، دانش آموزان کم توان ذهنی ۱.۲ و معلولان جسمی و حرکتی ۱.۴ است.
وی با بیان اینکه کلیه شرکتهای طرف قرارداد ۲ درصد هزینههای نظارت سازمان تاکسیرانی را پرداخت خواهند کرد، گفت: شهرداری تهران در قالب ردیف اعتباری مشخص، موظف به پرداختن تمام هزینههای سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی خواهد بود.
تشکری هاشمی تاکید کرد: سامانه ثبت اطلاعات دانش آموزان استثنایی باید توسط سازمان تاکسیرانی راه اندازی و آموزش و پرورش این اسامی را باید تأیید کند تا تخلفی در این زمینه شکل نگیرد.
وی با بیان اینکه افزایش ۴۵ درصدی حداقل افزایشی است که لحاظ میکنیم، یادآور شد: همین امروز هم برخی مدارس ۱.۵ برابر مبلغ مورد نظر ما در شورا را لحاظ کرده اند، لذا باید افزایشی مصوب شود که برای رانندگان نیز به صرفه باشد.
میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران هم در یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورا بیان کرد: ۴۱ میلیارد تومان برای سرویس دانش آموزان استثنایی پیش بینی و قید شده که در صورت کمبود بودجه، شهرداری اصلاحیه ارائه دهد، در گذشته کارتی برای رانندگان مجاز فعالیت در حوزه سرویس مدارس صادر میشد و برای تأمین امنیت نیز گشتهای مشترک در اطراف مدارس شکل میگرفت تا کارت رانندگان را بررسی کنند. اگر این شرایط کمرنگ شده میتوان امروز مجدداً جدیتر آن را دنبال کرد.
پرداخت هزینه سرویس دانش آموزان استثنایی اقدامی بی بدیل است
حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پرداخت هزینه سرویس دانش آموزان استثنایی کاری ارزشمند و بی بدیل است، اظهار کرد: باید تدبیری اندیشیده شود که خانوادهها شیرینی این تدبیر را احساس کنند.
برخی مصوبات، چون صرفه برای رانندگان ندارند درعمل اجرا نمیشوند
پرویز سروری نایب رئیس شورا با بیان اینکه باید به گونهای عمل کنیم که رانندگان نیز تمایل به همکاری داشته باشند، تاکید کرد: یکی از دلایل اجرا نشدن برخی مصوبات این است که واقعاً قابل اجرا نیست و صرفهای برای رانندگان ندارد.
بر اساس این گزارش، در پایان افزایش ۴۵ درصدی نرخ سرویس دانش آموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.
انتهای پیام/