دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مهدی طاهری در گفت‌وگو با آنا؛

یک عکس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؛ نگاه امیدوارکننده نوجوانان به جشنواره تجسمی

یک عکس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؛ نگاه امیدوارکننده نوجوانان به جشنواره تجسمی
مهدی طاهری، عکاس گفت: برای ثبت یک عکس خوب، صرفا رنگ و لعاب کفایت نمی‌کند؛ بلکه خلاقیت، نوع نگاه به بیرون، درک درست ثبت لحظه‌ای از دنیا، نگاه نو و خلاقانه نسبت به دنیای پیرامون و انتقال درست مفاهیم، از اهمیت زیادی برخوردار است.
کد خبر : 865318

مهدی طاهری، عکاس مستند و مدرس عکاسی،‌ استاد کارگاه عکاسی سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، ضمن ارزیابی آثار هنرجویان حاضر در این دوره از جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا بیان کرد: مشارکت شرکت‌کنندگان هم از نظر کمّی و هم از حیث کیفی خوب بود، اما سطح کیفی آثار، همواره برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است. کیفیت آثار رسیده به این دوره از جشنواره در بخش عکاسی، بسیار امیدوارکننده بود؛ نوع نگاه شرکت‌کنندگان، به روز بودن نگاه‌ها و... باعث شد که در مجموع، آثار خوبی را شاهد باشیم.

وی ضمن اشاره به اینکه آثار خوبی در بخش نوجوان به دبیرخانه جشنواره سی‌ام رسید، گفت: ازآنجا که هنر عکاسی نیازمند دسترسی به ابزار، حضور میدانی و به کارگیری تکنیک‌های متناسب است، مانند رشته نقاشی از سنین پایین شروع نمی‌شود و در سنین بالاتر به صورت جدی آغاز می‌شود. می‌توانم بگویم آثاری که در رده سنی نوجوان به دبیرخانه جشنواره رسید، خوب و امیدوارکننده بود.

طاهری درباره معیار‌های انتخاب هنرجویان برای حضور در کارگاه‌های سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، بیان کرد: با توجه به اینکه قرار بود شرکت‌کنندگان برای حضور در کارگاه‌ها انتخاب شوند، به مجموع آثار هر فرد نگاه شد نه صرفاً تک‌عکس‌هایی که ارسال کرده بود. یکی دیگر از معیار‌های داوری در بخش عکاسی این بود که هنرمندان نگاه عکاسانه داشته باشند. آن‌ها ممکن است از هر ابزاری استفاده کنند، اما برای ثبت یک عکس خوب، صرفا رنگ و لعاب کفایت نمی‌کند؛ بلکه خلاقیت، نوع نگاه به بیرون، درک درست ثبت لحظه‌ای از دنیا، نگاه نو و خلاقانه نسبت به دنیای پیرامون و انتقال درست مفاهیم، از اهمیت زیادی برخوردار است.

استاد کارگاه عکاسی جشنواره سی‌ام درباره آموزش‌هایی که در کارگاه‌های هنری به هنرجویان ارائه می‌شود، توضیح داد: رده سنی شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره نشان می‌دهد که هنرجویان منتخب، مسیری را آغاز کرده اند و از نوع آسیب‌شناسی برخی آثار، می‌توان برخی نگاه‌ها را درک کرد؛ برای مثال، معمولاً در اوایل کار عکاسی، در حوزه انتخاب و ویرایش عکس‌ها، ضعف‌هایی وجود دارد. نحوه نگاه و اینکه عکاس چگونه بتواند از آثار گذشته گرته‌برداری کنند، آن‌ها را ببیند و دست به انتخاب بزند نیز مهم است. در کارگاه‌ها فضای گفتمانی، انتقال هنر و تجربه شکل خواهد گرفت تا به نوعی راهبری و هدایتگری هم صورت پذیرد.

طاهری عنوان کرد: قرار است در کارگاه عکاسی به اندازه توان‌مان با شرکت‌کنندگانی که در این مسیر قدم گذاشته‌اند، پیش برویم تا شاید از برخی خطا‌هایی که ممکن است اتفاق بیفتد جلوگیری کنیم. همه کسانی که انتخاب شده‌اند، صاحب هنر و اندیشه منحصر به خود هستند، اما می‌خواهیم برخی ضعف‌هایی که در کارشان وجود دارد هم برطرف شود. فکر می‌کنم در هر مرحله لازم است که رشد شرکت‌کنندگان هدایت شود. ما ضمن ارائه نکات فنی و هنری، سعی می‌کنیم کارمان را از طریق گفتگو و تعامل پیش ببریم.

این هنرمند عکاس، خاطرنشان کرد: از نظر من فاصله زمان داوری آثار تا برگزاری کارگاه‌های عملی باید دست‌کم ۶ ماه باشد تا استادان در این بازه زمانی بتوانند کار خود را با هنرجویان به شیوه منتورینگ پیش ببرند. تربیت، مستلزم زیستن با هنرجو است و در یک هفته نمی‌توان چنین فضایی را ایجاد کرد. از سوی دیگر، عکاسی، رشته‌ای برون‌گراست و باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم تور‌های گردشگری را با همراهی لیدر‌های آشنا در استان کردستان برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته