دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1402 - 10:13

هری کین تنها مورد تهدید نبود/ بچه غول به فکر آینده است؛ آیا هالند رکورد جاودانه «آلن شیرر» را می‌شکند؟

هری کین تنها مورد تهدید نبود  بچه غول به فکر آینده است؛ آیا هالند رکورد جاودانه «آلن شیرر» را می‌شکند؟
با انتقال هری کین به بایرن مونیخ، خیال «آلن شیرر» برای حفظ رکورد جاودانه‌اش راحت نشد؛ چرا که اسطوره انگلیسی حالا از سوی مهاجم جویای نام و نروژی منچسترسیتی تهدید می‌شود.
کد خبر : 865112

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، چند روز قبل اتفاقی مهم در فوتبال انگلیس رخ داد که باعث خوشحالی فراوان «آلن شیرر» شد. این «اسطوره» بسیار خرسند بود وقتی فهمید انتقال بحث انگیز «هری کین» از تاتنهام هاتسپر به بایرن مونیخ پس از هفته ها کش و قوس، درست شده است. شیرر واقعا شاد بود وقتی می‌دید کاپیتان این روزهای سه شیرها(تیم انگلیس) دیگر در لیگ برتر بازی نخواهد کرد.

او نه به دلیل مسائل فنی بلکه به خاطر این که با ادامه حضور کین، رکورد گل تاریخی‌اش در لیگ برتر به عنوان «گلزن برتر تمام ادوار» ممکن است از بین رود، از مهاجرت ستاره 30 ساله به آلمان در پوست خود نمی‌گنجید. شیرر که حالا کارشناس تلویزیونی شبکه‌های تلویزیونی است، در هفته‌های اخیر بارها مراتب نگرانی‌اش را از این که «مهاجم بلندقامت» همچنان در تاتنهام بماند و در آینده رکوردش شکسته شود، مستقیم و غیرمستقیم ابراز نگرانی کرده بود.

حتی یک بار هم به طنز و کنایه گفت: «اگر هری به رفتن به بایرن رضایت دهد، خودم راننده‌اش می‌شوم و او را تا فرودگاه می‌رسانم.»

«آقای اسطوره» که در سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۶ برای ساوتهمپتون، بلکبرن روورز و نیوکاسل یونایتد ۲۶۰ گل زد  و با رکورد گل زده هری کین در پریمیر لیگ (۲۱۳ گل زده) ۴۷ گل فاصله و برتری داشت، احتمال زیادی می‌داد که در صورت ادامه حضور هری در تیم لندنی، این رکورد جاودانه را سرانجام از دست دهد.حالا که از انتقال گلزن تیم لندنی به مونیخ، چند روزی گذشته، پیش خود فکر می‌کنید تمام «دل نگرانی های » شیرر هم برطرف شده است. اما واقعا اوضاع همین گونه است و اسطوره انگلیسی‌ها از سوی بازیکن دیگری تهدید نمی‌شود؟

هری کین تنها مورد تهدید نبود/ بچه غول به فکر آینده است؛ آیا هالند رکورد جاودانه «آلن شیرر» را می‌شکند؟

شروع تهدید هالند برای حمله به رکورد شیرر

به این پرسش که احتمالا سوال خیلی هاست، سایت گل پاسخ گفته است: در سال‌های آینده نه اما این احتمال هست که ارلینگ هالند، مهاجم نروژی منچسترسیتی در صورت ادامه حضور چندین ساله‌اش نزد آبیأ‌های آسمانی یا تیمی دیگر از «پریمیرلیگ»، همینطور حفظ آمادگی‌اش در گلزنی، به رکورد باورنکردنی شیرر دست یابد. با توجه به این پرسش حالا برخی از روزنامه نگاران در مورد آینده، اقدام به گمانه‌زنی می‌کنند. به همین دلیل است که می گویند بحران بعدی برای شیرر می‌تواند هالند باشد.

ستاره اسکاندیناوی فصل گذشته که اولین دوره حضورش در منچسترسیتی و لیگ جزیره بود، نمایشی عالی داشت. لژیونر نروژی تاکنون یک رکورد از مهاجم اسطوره‌ای گرفته، زیرا  شیرر آخرین بازیکنی بود که در فصل ۱۹۹۵-۱۹۹۴ لیگ برتر یعنی ۵ سال قبل از تولد هالند، ۳۴ گل به ثمر رساند. مهاجم پیشین آن رکورد را با «اندی کول» به اشتراک گذاشت و معتقد بود پس از کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر از ۲۲ به ۲۰ تیم، در امان است، زیرا در این حالت تعداد بازی‌های هر فصل از ۴۲ به ۳۸ کاهش می‌یابد. با این همه «محمد صلاح» مهاجم مصری لیورپول در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ پس از به ثمر رساندن ۳۲ گل به رکورد کاپیتان اسبق انگلیس نزدیک شد. ارلینگ در بازی فصل قبل مقابل وستهام، با زدن گل سی و پنجم، رکورد شیرر و کول را شکست.

هری کین تنها مورد تهدید نبود/ بچه غول به فکر آینده است؛ آیا هالند رکورد جاودانه «آلن شیرر» را می‌شکند؟

بیش از یک گل در هر مسابقه

درست است شیرر در همه سال‌های فعالیتش ۴۷ گل زد و هالند تا حالا در لیگ برتر  ۳۸ گل زده (۳۶ گل فصل قبل و ۲ گل فصل جاری) به نام خود ثبت کرد و با ۲۲۲ گل فاصله تا سطح اسطوره انگلیسی، پس راه طول و درازی با اسطوره جاودانه پیش رو دارد. اما وقتی میانگین گل زده گلزن «موقشنگ» این روز‌های منچسترسیتی را در هر بازی در نظر بگیریم، این فاصله خیلی هم رویایی به نظر نمی‌رسد. چرا که با توجه به سرعت و شتاب فعلی، ارلینگ برای رسیدن به حد نصاب شیرر و پیشی گرفتن از او تنها باید ۵ فصل و نیم بازی کند. اگر بتواند همین سطح از آمادگی و توانایی را حفظ کرده  و از مصدومیت‌های طولانی در امان بماند، آنوقت پیش بینی می‌شود رکورد ثبت شده را اواسط فصل ۲۰۲۹-۲۰۲۸ بشکند.

هالند همچنان گل می‌زند

هالند گلزنی‌اش را همانند ۱۲ ماه قبل در فصل جدید ادامه داد. در بازی مقابل برنلی ۲ گل به ثمر رساند می‌خواست گل سوم را هم بزند و هتریک کند. در این راه حتی از دست برخی از هم تیمی‌هایش هم عصبانی بود که چرا پاس ندادند تا زننده گل سوم شود. رفتاری که شاید به ظاهر نوعی خودخواهی یک بازیکن به نظر آید اما به زعم برخی از تحلیل گران محلی، از جدیت و عزمش برای دست یابی به آمار گلزنی بالا و شکستن یکسری حد نصاب‌های جدید حکایت می‌کند.

ارلینگ هر فصل بهتر می شود

برخی از کارشناسان باورداشتند با وجود توانایی و کیفیت بالای هالند، مهاجم به خدمت گرفته شده به زمان نیاز دارد تا با شرایط خاص لیگ برتر هماهنگ شود. در آن موقع پیش بینی می‌شد آمار گلزنی‌اش نسبت به دوره حضور در دورتموند کاهش یابد. در عمل، اما برعکس این موضوع دیده شد. زیرا بچه غول در اولین فصل حضورش در لیگ برتر نسبت به دوران قبلی خود در نروژ، اتریش و آلمان گل‌های بیشتری زد. در نروژ و همراه با تیم مولده، دو گل زد. فصل بعد ۱۲ گل به ثمر رساند. در نیم فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ زننده ۱۸ گل با زالتسبورگ بود. در دورتموند و در مدت ۲ سال ۶۲ گل در ۶۷ بازی به نام خود ثبت کرد. وقتی هم به منچسترسیتی آمد، در بهترین و با کیفیت‌ترین لیگ فوتبال جهان، ۳۶ گل به ثمر رساند. با مرور عملکردش مشخص می‌شود چنین لژیونری همیشه در جاده پیشرفت حرکت کرده و پس پیش بینی می‌شود عملکرد فصل جدیدش هم بهتر از ۱۲ ماه  قبل باشد.

هری کین تنها مورد تهدید نبود/ بچه غول به فکر آینده است؛ آیا هالند رکورد جاودانه «آلن شیرر» را می‌شکند؟

هالند همه چیز دارد

حالا خودتان را جای «شیرر» بگذارید. مطمئنا در این جایگاه  به خوبی از تمایل گلزن منچسترسیتی جهت پیشرفت بیشتر آگاه هستید. آنوقت می گویید شاگرد جوان پپ گواردیولا هنوز به سقف توانمندی هایش نرسیده و برای بهتر شدن تلاش می کند. شیرر می‌گوید: ارلینگ فقط ۲۳ سال دارد و همچنان در مرحله یادگیری است. هنوز چیزهای زیادی وجوددارند که باید تجربه کند. وقتی این کار را انجام دهد، به بازیکنی کاملا خطرناک و تهدید کننده تبدیل خواهدشد.

وی می‌افزاید: اگر بخواهید مهاجم نوک حمله درجه یکی بسازید، باید تلاش کرد سرعتش بالا باشد. فورواردی قوی  در بازی هوایی، همینطور لمس توپ فوق العاده .بازیکنی که بتواند از پای چپ و راستش به خوبی استفاده کند. این‌ها ویژگی‌هایی هستند که هالند دارد.

ارلینگ با مشکل آسیب دیدگی مواجه نیست

عاملی که احتمال دارد هالند را از دستیابی به دستاورد‌های بیشتر در تاریخ لیگ برتر انگلیس باز دارد،  مصدومیت است. او در آخرین فصل  حضورش در دورتموند، گرفتار آسیب دیدگی‌های  متوالی شد که باعث شدند ۹۵ روز و ۲۰ بازی با زردپوشان را از دست دهد. گواردیولا، سرمربی  سیتیزن‌ها از این موضوع کاملا آگاه بود و تلاش کرد تا شاگردش را از دور از آسیب دیدگی حفظ کند. به همین خاطر ارلینگ در فصل قبل تنها ۳ بازی با منچسترسیتی و ۲ بازی با تیم ملی نروژ را از دست داد.

هری کین تنها مورد تهدید نبود/ بچه غول به فکر آینده است؛ آیا هالند رکورد جاودانه «آلن شیرر» را می‌شکند؟

دلیلی برای رفتن وجود ندارد

اگر مشکل مصدومیت «وایکینگ» آبی و آسمانی‌ها را تهدید نکند و البته دچار بحران اعتمادبنفس یا افت فرم آمادگی نشود، یک احتمال دیگر هم هست که امکان دسترسی به رکورد شیرر برایش فراهم نشود. این گزینه می‌تواند «خروج هالند از پریمیرلیگ» باشد؛ همان کاری که هری کین سرانجام انجام داد. آنچه تاکنون گلزن نروژی نشان داده، این است که در هر باشگاهی بیش از ۳ سال نمانده است. مدیریت باشگاه لیگ برتری هم به این موضوع واقف است و تلاش می‌کند قرارداد همکاری اش را که تا سال ۲۰۲۷ است، حداقل برای یک یا دو سال دیگر تمدید کند. زیرا با این اقدام، مقابل پیشنهادات احتمالی از طرف تیم‌های پولدار اروپایی مثل رئال مادرید و پاری سن ژرمن یا شاید هم باشگاه‌های غرق در پول عربستانی «سپر محافظی»  به وجود بیاورد!

نگرانی شیرر به خاطر آینده

هیچ‌کس انتظار ندارد هالند تا زمان بازنشستگی در منچسترسیتی بماند. برخلاف هری کین که به دنبال کسب جام هایی باشگاهی بود، اکنون دلیلی برای رفتن اش وجود ندارد. در نظر بگیریم در موقعیت فعلی تعداد باشگاه های که به هالند مجال حضور و همکاری دهند که به شمار گل هایش افزایش بیفزاید و رکوردها را بشکند، کم است. پس احتمال زیادی وجوددارد بچه غول تا ۲۸ یا ۲۹ سالگی در سیتی بماند، از رکورد شیرر بگذرد و خود بهترین گلزن تمام ادوار پریمیر لیگ شود.

هری کین تنها مورد تهدید نبود/ بچه غول به فکر آینده است؛ آیا هالند رکورد جاودانه «آلن شیرر» را می‌شکند؟

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته