دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1402 - 10:20
طحان نظیف در پاسخ به آنا:

در‌های شورای نگهبان برای گفت‌وگو با اشخاص سیاسی باز بوده و هست

در‌های شورای نگهبان برای گفت‌وگو با اشخاص سیاسی باز بوده و هست
سخنگوی شورای نگهبان گفت: همیشه اعلام کرده‌ایم که در‌های شورا برای گفت‌وگو با اشخاص، احزاب و جریانات سیاسی باز بوده و هست و شنوای پیشنهادها هستیم.
کد خبر : 865108

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه (۴ شهریور ۱۴۰۲) با اصحاب رسانه در محل این شورا برگزار شد.

طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تأیید شد

هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز با اعلام اینکه طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در شورا تأیید شد، اظهار کرد: این طرح در مرحله قبل با ایرادات و ابهاماتی مواجه شده بود که با رفت و آمد‌هایی که بین شورای نگهبان و مجلس داشت و اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت، خلاف قانون اساسی و موازین شرع شناخته نشد و به تایید شورای نگهبان رسید.

طحان نظیف بیان کرد: لایحه موافقتنامه همکاری‌های انتظامی و امنیتی بین ایران و قرقیزستان در شورای نگهبان بررسی شد و تنها ایراد آن استفاده از واژگان غیر فارسی در مصوبه بود که اگر مجلس آن را اصلاح کند، ما مجددا لایحه را خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: مصوبه مجلس درباره لایحه تشکیل مناطق آزاد سرخس، دوغارون و مازندران اشکال خاصی نداشت و یک ایراد جزئی وجود دارد که اصلاح آن با یک عبارت رفع خواهد شد.

شورای نگهبان به سامانه ملی دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شده است

طحان نظیف گفت: مبنای عمل مجریان و ناظران و همه دستگاه‌های دخیل در انتخابات مجلس، قانون انتخابات مجلس با آخرین اصلاحات آن بوده و شورای نگهبان به سامانه ملی دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شده است.

وی افزود: معتقدیم اگر قانون در همه فرایند‌ها مبنا باشد، ضامن انتخابات سالم، پرشور و رقابتی خواهیم بود.

طحان نظیف درمورد مصوبه عفاف حجاب گفت: مصوبه عفاف و حجاب همچنان در کمیسیون است و به صحن علنی مجلس هم نیامده و طبیعی است که به شورا هم ارسال نشده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم تاکید شد که قانون شفافیت منابع مالی نامزد‌ها در انتخابات اجرا شود.

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درمورد اینکه در زمان پیش‌ثبت‌نام، داوطلبان انتخابات مجلس برخی از سیاسیون در مواضعی اظهار کردند که مرحله پیش‌ثبت‌نام‌ها آن‌ها تحمیل شده و باید در این دوره اختیاری باشد گفت: این موضوعات سیاسی است و بنده ورود نمی‌کنم و زمانی که مصوبه‌ای تبدیل به قانون می‌شود مبنای عمل قرار می‌گیرد و اگر در قانون زمان دیگری باری اجرا قرار داده باشند طبیعتا این نیز جزء نکات قانونی و مبنای عمل است و البته در قانون انتخابات ذکر شده بود این قانون از زمان تصویب لازم الاجرا است.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد دیگر سؤال خبرنگار آنا در مورد اینکه آیا در این دوره نیز سیاسیون درخواست دیدار و گفت‌گو با اعضای شورای نگهبان را داشته‌اند یا خیر؟ اظهار کرد: همیشه اعلام کردیم که در‌های شورا برای گفتگو با اشخاص، احزاب جریانات سیاسی باز بوده و هست و اگر پیشنهادی دارند ما آمادگی آن را داریم که شنوای آن‌ها باشیم؛ و این دیدار‌ها یک امر طبیعی و عادی است که در همه ادوار وجود داشته و در این دوره نیز احتمال آن وجود دارد.

وی افزود: در نظر گرفتن مرحله پیش ثبت نام که در طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است، این مزیت را دارد که یکسری مسائل شکلی مثل مدرک تحصیلی و سربازی دراین مرحله مشخص می‌شود و اگر فردی در این مرحله تأیید شد، می‌تواند ۲۷ مهر ماه ثبت نام اصلی را انجام دهد و در غیر این صورت ثبت نام نمی‌کند تا به دلیل نداشتن یکسری از موارد شکلی رد صلاحیت نشود ضمنا شورا به مرحله پیش ثبت نام ورود نمی‌کند و در این مرحله نهاد‌هایی مانند وزارت علوم و نیروی انتظامی به استعلام‌ها پاسخ می‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد قرآن سوزی تصریح کرد: قرآن سوزی اقدام شرم آوری است که در برخی از کشور‌های غربی صورت گرفته، در راستای اسلام ستیزی و برخلاف حقوق بین‌الملل است و طبق حقوق و قوانین بین‌المللی باید به همه ادیان احترام گذاشت البته قرآن در شریعت و فقه جایگاه غیرقابل خدشه‌ای دارد.

طحان نظیف تاکید کرد: ممکن است افرادی که در گذشته تأیید شده‌اند به دلیل اعمال و رفتاری که داشته‌اند رد صلاحیت شوند و ممکن است کسانی قبلا تأیید نشده باشند، اکنون با به دست آمدن اسناد و مدارکی تأیید صلاحیت شوند؛ مانند اینکه فردی در گذشته حکم قضائی داشته و اکنون حکم برائت دریافت کرده باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی از افراد معتقدند علت تغییر عنوان رد صلاحیت در قانون انتخابات مجلس به عدم احراز صلاحیت آن است که برخی از افراد به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری از عنوان رد صلاحیت ناراحت شدند، گفت: شرایط در هر انتخاباتی متفاوت است و شرایط انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی فرق دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته