دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با آنا:

دانشگاه آزاد اسلامی قوی‌ترین دانشگاه خصوصی خاورمیانه است

دانشگاه آزاد اسلامی قوی‌ترین دانشگاه خصوصی خاورمیانه است
نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قوی‌ترین دانشگاه خصوصی خاورمیانه است.
کد خبر : 864980

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده باخرز، تایباد و تربت جام در مجلس شورای اسلامی  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره وضعیت علمی کشور اظهار کرد: بین عمده دانشگاه‌ها و مراکز علمی در خاورمیانه از لحاظ اعضای هیئت علمی، تعداد مقالات علمی و تکیه بر فعالیت‌های دانش بنیان، ایران جزء پیشروترین کشورهای خاورمیانه است. 

وی افزود: آمار دانشجویی، هیئت علمی و چاپ مقالات علمی منتشر شده در پژوهشگاه‌های معتبر جهان در قیاس با بسیاری از کشورهای همسایه و آثار مثبتی که فعالیت های علمی در بخش های تولیدی و تحقیقاتی مختلف دارند، نشان‌دهنده این است که ایران یکی از پیشروترین کشورها در خاورمیانه است؛ اما باید نگاه ما جهانی‌تر باشد و خودمان را در قیاس دانشگاه‌های عمده جهان ببینیم. اگر خودمان را در قیاس با وضعیت علمی جهان ببینیم باید جایگاه مطلوب‌تری را دست و پا کنیم و به دنبال بهبود شرایط در کمیت و کیفیت و فعالیت های علمی، دانشگاهی وپژوهشی باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از کارهای ارزشمند و یادگارهای مهم امام و انقلاب برای کشور بوده است. مجموعه‌ای که بالغ بر یک میلیون و 250 هزار دانشجو و 22 هزار هیئت علمی و 30 هزار حق‌التدریس (که در آینده تبدیل به هیئت علمی می‌شوند و تحت هیئت علمی وابسته هستند)، بیش از 425 واحد دانشگاهی و در هفت کشور حضور دارد، یکی از عظیم ترین و قدرتمندترین مجموعه‌های علمی است که با اتکا به کمک و تلاش مردم در کشور اداره می‌شود.

جهان آبادی بیان کرد: یکی از سیاست های کلی نظام که در مجلس در برنامه‌های 5 ساله و بودجه هرسال تأکید می‌شود بحث کوچک‌سازی دولت‌هاست. بر این اساس بهترین نمونه که کار را به مردم واگذار شده و به نحو بسیار خوبی اداره می‌شود و آثار علمی و آثار ایجاد اشتغال و کار فرهنگی موثری را در آن شاهد هستیم، دانشگاه آزاد اسلامی است. 

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد علاوه بر اینکه بار عظیمی را از دوش دولت برداشته و تربیت دانشجو را توسط خود مردم انجام می دهد، از طریق سرمایه گذاری عظیمی که در بخش های پژوهشی، آزمایشگاهی و کتابخانه ای انجام داده، قطب علمی منطقه و کشور است.  دانشگاه آزاد نیاز به تقویت و نگاه منصافه دارد. هم اکنون این دانشگاه در 7 کشور شعبه دارد و استقبال گسترده دانشجویان از حضور و فعالیت دانشگاه آزاد نشان می‌دهد که در قیاس با بسیاری از دانشگاه‌های بخش خصوصی منطقه هم جزء پیشروترین، مجهزترین و تواناترین دانشگاه‌هاست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر دانشگاه‌های خصوصی منطقه را مورد مطالعه قرار دهید، متوجه می‌شوید دانشگاه های بسیار محدودی هستند. کادر علمی، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه و حتی فضاهای آموزشی محدود دارند اما پشتوانه عظیم دانشگاه آزاد در کشور، آن را به قوی‌ترین دانشگاه خصوصی در جهان و خاورمیانه تبدیل کرده است. این ظرفیت عظیم هم باید مورد حمایت قرار گیرد و هم به شناخت بیشتری در بین نسل جوان، مسئولین و مدیران و تصمیم‌گیران دارد. در این صورت حداقل یک کار مثبت و مفیدی که در عرصه علمی و پژوهشی اتفاق افتاده که آن را مورد تقویت بیشتر قرار داده‌ایم.

جهان آبادی درباره کیفیت تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر آمار و ارقام را در پذیرش مقطع ارشد و دکترا نگاه کنید و  متوجه می‌شوید سطح آموزش دانشگاه آزاد پائین‌تر از دانشگاه های دولتی نیست. ممکن است این ذهنیت تا حدودی در اوایلی که دانشگاه آزاد شکل گرفته بود و کادر هیئت علمی و آزمایشگاه، امکانات و کتابخانه نداشت، مصداق پیدا می‌کرد اما اکنون با چند دهه فعالیت گسترده علمی و جذب اعضای هیئت علمی گسترده در واحدهای دانشگاه آزاد، حضور دانشجویان دانشگاه آزاد در مقطع ارشد و دکترا و رقابت با دانشگاه‌های برتر کشور و موفقیت آنها در این آزمون‌ها نشان می‌دهد بار علمی و توانمندی دانشگاه آزاد اسلامی بالاست. 

وی افزود: مضاف بر اینکه به باوربنده چون تصمیم‌گیری‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی در زیرمجموعه دولت نیست، راحت‌تر تصمیم‌گیری می‌کند، تغییرات و اصلاحات سریع تر در آن صورت می‌گیرد. در دولت، بوروکراسی فشل اداری داریم و می‌دانید اگر بخواهیم تصمیمی را در مجموعه دولت و وزرات علوم بگیریم، ماه‌ها به طول می‌انجامد اما دانشگاه آزاد به دلیل اینکه هیئت امنایی اداره می‌شود و تصمیم‌ها به واحدها واگذار شده، در بسیاری از حوزه‌ها، در کوتاه‌ترین مدت زمان تصمیمات اداری و علمی اتخاذ می‌شود و به راحتی می‌توان آثار آن را در فعالیت‌های مختلف دانشگاه مشاهده کرد. باور بنده این است که دانشگاه آزاد اسلامی بخش قدرتمند فعالیت‌های علمی و پژوهشی و آموزشی کشور را برعهده دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته