دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر رویداد ملی «ستاپ» در گفت‌وگو با آنا:

گروه‌های خلاق می‌توانند به تحول نظام آموزشی کمک کنند

گروه‌های خلاق می‌توانند به تحول نظام آموزشی کمک کنند
نتیجه اعتماد به گروه‌های نوآور و خلاق را در دوران کرونا دیدیم و اگر این افراد نبودند، در آن دوران سازوکار مشخصی نداشتیم و بسیاری از بچه‌ها از تحصیل بازمی‌ماندند.
کد خبر : 864971

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد ملی «ستاپ» یکی از اتفاقات مهم در حوزه آموزش و پرورش است، رویدادی که سال گذشته نخستین دوره آن برگزار شد و طی آن افراد خلاق و گروه‌های نوآور، با استفاده از ایده‌ها و محصولات فناورانه جدید، پا پیش گذاشتند تا به تحول در نظام آموزش و پرورش کمک کنند. اتفاقی که با حضور پررنگ افراد خلاق رقم خورد و در دوره اول آن ۱۵۰ طرح اولیه در رویداد حضور پیدا کرد. از این میان ۶۰ طرح انتخاب شدند و از این تعداد هم ۱۱ ایده یا محصول، به دورن‌هایی رسیدند و برخی از آن‌ها محصولاتشان را به مدارس هم رساندند.

این روز‌ها رویداد ملی ستاپ، در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین دوره است و حالا که نتیجه سال گذشته برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و نهاد‌های آموزشی مشخص شده، نگاه‌های بیشتری به سمت این رویداد است. به بهانه برگزاری دومین دوره این رویداد با حسام نوربخش، دبیر رویداد ملی ستاپ گفت‌وگو کردیم.

نوربخش در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا در رابطه با سرنوشت طرح‌هایی که سال گذشته در این رویداد برگزیده نشدند گفت: سال گذشته ۹۰ طرح از ۱۵۰ طرحی که در رویداد ملی ستاپ احصاء کردیم، ایده بودند. ما می‌خواستیم این طرح‌ها را وارد فاز‌های شتابدهی کنیم، اما با حداقل‌های آن فاصله داشتند، با این وجود تلاش‌هایی انجام دادیم و تعدادی از طرح‌ها بعد از حضور در دوره‌های توانمندسازی به آن حداقل‌ها رسیدند. به عنوان مثال برخی از این طرح‌ها در بُعد فنی یا نگاه محصول بودن ضعیف بودند، اما ما این مشکلات را برطرف کردیم، ولی خیلی از طرح‌ها جا ماندند.

وی افزود: ما مرکز خانه خلاق ستاپ را در کنار رویداد راه‌اندازی کردیم و در طول یک سال گذشته خیلی از طرح‌هایی که سال گذشته پشت خط ماندند، مراجعه کردند و در آنجا مربی‌های تربیتی، فنی و کسب و کاری محصولات‌شان را سر و شکل دادند و امروز خیلی از ۹۰ ایده‌ای که از مرحله اول ستاپ جا ماندند، جزو محصولات منتخب حاضر در دوره دوم هستند. به جز این موارد، محصولات و طرح‌هایی هم اضافه شدند و این ترکیب را بهتر کردند.

دبیر رویداد ملی ستاپ در رابطه با حمایت از شرکت‌ها یا افراد خلاقی که ایده‌های خوبی دارند، اما توانایی ارائه آن به سرمایه‌گذاران را ندارند هم اظهار کرد: یکی از رسالت‌های ما این است که گروه‌ها یا افراد خلاق را توانمند کنیم تا بتوانند ایده‌ها و محصولات‌شان را در برابر خریداران ارائه کنند. سال گذشته برای بسیاری از گروه‌ها راهنما‌هایی قرار دادیم تا فایل‌های ارائه آن‌ها را بررسی کنند، مشکلات‌شان را برطرف کنند تا محصول نهایی به نتیجه مطلوب برسد. یعنی کار ما این نیست که فقط ایده‌ها و محصولات خوب را غربال کنیم و مابقی را رها کنیم، ما به فکر توانمندسازی تمام گروه‌ها بودیم.

وی ادامه داد: ما هم در تنظیم فایل‌های مالی و مدل تجاری و هم برای فایل‌های ارائه به گروه‌ها کمک می‌کنیم و در ارائه آسانسوری هم برای رویدادی پیش از مراسم اصلی با آن‌ها همراه می‌شویم. این فرایند روی گروه‌ها انجام می‌شود تا آن‌ها بتوانند روی سرمایه‌گذار‌ها تاثیرگذاری مورد نیاز را داشته باشند.

گروه‌های خلاق می‌توانند به تحول نظام آموزشی کمک کنند

آموزش درس در دبستان با بازی

نوربخش در مورد خروجی سال گذشته رویداد ملی ستاپ و استفاده از محصولات معرفی شده در این رویداد در مدرسه‌ها نیز گفت: ما به طرح‌ها و محصولات ارائه شده در این رویداد بسیار امیدواریم و امیدواری‌مان هم بی‌دلیل نیست. ما سیر و نتیجه عملکرد سال گذشته‌مان را می‌بینیم. از ۱۱ تیم انتهایی سال گذشته نتایج خوبی دیدیم، چند روز پیش سه محصول از آن تیم‌ها رونمایی شد، محصولاتی که سال گذشته به صورت آزمایشی در برخی از مدارس استفاده شد و امسال رسماً به سیستم آموزشی اضافه شدند. به عنوان مثال، یکی از محصولات برتر در محیط‌های بازی – یادگیری بود. در طول این سال‌ها صحبت‌ها شعاری زیادی مطرح شده که مفاهیم درسی برای بچه‌های دبستان خشک و بی‌روح است، یا باید معلم خود با شیوه بازی – آموزش آشنا باشد، یا محصولات و خدماتی در کنار درس به دانش‌آموزان داده شود. یکی از محصولات جدید ما در همین راستا بود که آن محصول نرم‌افزار تمرین درس با بازی به نام «زیبازی» است که طرح درس‌های مدرسه را تبدیل به بازی‌های آنلاین و آفلاین کرده است. سامانه این بازی به گونه‌ایست که هر دانش آموز یک حساب کاربری جداگانه دارد که در آنجا با معلم در ارتباط است، در مدرسه‌ای که این طرح اجرا شده، پیشرفت‌های تحصیلی فوق‌العاده‌ای را شاهد بودیم.

وی افزود: وقتی این گروه‌های فناور هستند و می‌توانند چنین ایده‌های جذابی را ارائه دهند، سازمان پژوهش باید از این گروه‌ها و افراد حمایت کند. اتفاقی که خوشبختانه رخ داده و همین گروه توانسته تاییدیه سازمان پژوهش را هم بگیرد و عملاً در حال ورود به مدارس مختلف است. یک فایده دیگر این اعتماد را هم در دوران کرونا دیدیم و اگر این گروه‌های نوآور نبودند، در آن دوران سازوکار مشخصی نداشتیم و بسیاری از بچه‌ها از تحصیل بازمی‌ماندند. فایده این ماجرا را هم در این می‌بینیم که از این فرایند بتوانیم تعدادی محصول و سرویس خوب به آموزش و پرورش معرفی کنیم.

حسام نوربخش در پایان سخنانش پیش‌بینی‌های خود برای طرح‌ها و شرکت‌های حاضر در دوره دوم رویداد ستاپ را اظهار کرد: فکر می‌کنم برای سال آینده، حداقل با بیست تیم در فرآیند پایانی همراه باشیم. تعداد طرح‌ها و ایده‌های شرکت‌کننده در مرحله اولیه هم شاید به ۲۰۰ طرح برسد. اگرچه ما امسال تمرکز ویژه‌ای روی کیفی‌سازی داریم، چون به نظر ما کمیت آنچنان مهم نیست. اگر از بین ۱۵۰ طرح بتوانیم به ۲۰ طرح خوب برسیم، این اتفاق، اتفاق مبارکی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته