دانشآموزان یزدی در ورود به هنرستان استعدادیابی میشوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین گردهمایی کارشناسان و مدیران هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش استان یزد با حضور ۱۲۰ کارشناس و مدیران هنرستانها اواخر مرداد ۱۴۰۲ با همت دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی و اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در سالن اجتماعات دکتر سلطانی دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد.
دانشگاه آزاد اسلامی یزد، چهار کمیسیون تخصصی با عنوان؛ راهکارهای افزایش خلاقیت و پرورش آن در هنرجویان در راستای کارهای مهارت محور، راهکارهای تغییر سرفصلها در راستای مهارت محور کردن و آموزش همراه با تولید، راههای افزایش اشتیاق خانوادهها و نگرش آنها به منظور انتخاب رشتههای مهارت محور و راهکارهای مشارکت و تعامل هنرستانها در راستای توسعه و تعدیل تجهیزات با حضور کارشناسان و مدیران برگزار کرد.
به همین منظور بیانیهای با بندهای زیر به عنوان چراغ راه تصمیم گیریها و فعالیتهای آتی مدیران هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش استان یزد منتشر شد.
- ایجاد دفتر مشترک با همکاری دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فنی و حرفهای در هنرستانهای استان و برگزاری دورههای تخصصی.
- استعدادیابی دانشآموزان در ابتدای ورود به هنرستان.
- استفاده از کارگاههای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی جهت ارتقا سطح علمی- مهارتی دانش آموزان.
- برگزاری کارگاه تخصصی هر رشته و بررسی راه کارهای ایجاد خلاقیت در دانش آموزان.
- هدفمند کردن بخشی از دورههای کارآموزی و کارورزی در قالب طرحهای تخصصی جهت ایجاد خلاقیت در هر رشته.
- با توجه به میسر نبودن تغییر سرفصل در هنرستانها در کوتاه مدت، دورههای مکمل و فوق برنامه در هنرستانها برگزار شود.
- برای تحقق بخشیدن به امور تولید ایجاد یک صندوق مالی با حضور صنایع مختلف پیشنهاد شد.
- افزایش تعامل صنایع و هنرستانها در راستای مهارتی کردن دبیران هنرستانها.
- فرایند استفاده از استادکارهای حرفهای و خبره برای مهارت محور شدن آموزش به شکل استاد و معلم خبره در سیاست گذاریهای دو نهاد در نظر گرفته شود.
- برنامههایی برای افزایش اشتیاق خانوادهها و نگرش آنها به منظور انتخاب رشتههای مهارت محور با همکاری صداو سیما برنامه ریزی شود.
- برگزاری همایشهای توجیهی جهت معرفی صحیح رشتههای مهارت محور.
- توجیه درست دانش آموزان موقع انتخاب رشته در هنرستانها با استعدادسنجی علاقه شناسی شغلی و شخصیت شناسی درست و تخصصی.
- طراحی سامانهای جهت معرفی رشته های مهارت محور و قرار دادن آن در اختیار دانش آموزان مربوطه.
- شاخص کردن افراد مهارتی موفق در هنرستانها و دانشگاه.
- برگزاری نمایشگاههای تخصصی در هنرستانها و دانشگاه.
- بازدید مستمر از هنرستانها و دانشگاه توسط دانش آموزان از پایه هفتم با همراهی خانوادهها.
- ایجاد بانک اطلاعاتی تجهیزات به تفکیک رشتهها در کل هنرستانها
- تغییر روال و بخشنامه جدید برای جابهجایی اموال هنرستانها به یکدیگر و جدیدکردن اموال.
- تعامل بین هنرستانها جهت تعمیر تجهیزات و جابجایی تجهیزات غیر استفاده بعضی هنرستانها به هنرستان مورد نیاز.
- درآمدزایی از تجهیزات موجود و استفاده از این درآمد زایی برای خرید تجهیزات جدید.
در پایان تلاش و کوشش دانشگاه و آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای و سایر ارگانها برای افزایش مهارت و به عنوان راهحل برون رفت از آموزشهای نظری و مشکلات حاضر را عنوان کردند.
انتهای پیام/