دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1395 - 11:00

تصویب لایحه تعقیب قضائی دولت عربستان در آمریکا

سنای آمریکا پس از مدت‌ها بحث‌های دامنه‌دار، سرانجام قانونی را تصویب کرد که براساس آن، قربانیان و بازماندگان حادثه 11 سپتامبر 2001 این اجازه را پیدا می‌کنند که با طرح شکایت علیه عربستان، طلب جبران خسارت و غرامت کنند.
کد خبر : 86469

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، تصویب این قانون در حالی انجام شده است که پیشتر کاخ سفید هشدار داده بود که اگر این قانون تصویب شود، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا آن را وتو خواهد کرد.


طبق قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهوری این کشور می‌تواند با وتوی مصوبات مجلس، از اجرای آن‌ها جلوگیری کند اما اگر همان قانون، مجددا به تصویب دو سوم نمایندگان برسد، رئیس‌جمهوری چاره‌ای جز امضای آن نخواهد داشت.


عربستان سعودی که هرگونه مسئولیت خود در حملات سال 2001 را رد می‌کند، به شدت با این لایحه مخالفت کرده بود. سعودی‌ها گفته بودند که در صورت تبدیل این لایحه به قانون ممکن است که در اقدامی تلافی‌جویانه، حدود 750 میلیارد دلار از دارایی‌ها و املاک خود را در آمریکا به فروش برساند.


این لایحه تحت عنوان «قانون عدالت علیه حامیان تروریسم» با اجماع از سوی اعضای سنا تصویب شد. در مرحله بعد، این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا نیز به رأی گذاشته خواهد شد، جایی که کمیته قضایی این مجلس قصد دارد به زودی جلسه‌ای در این باره برگزار کند.


اگر این لایحه به تصویب مجلی نمایندگان برسد، مصونیت قضایی دولت عربستان در مورد دعاوی مربوط به حادثه 11 سپتامبر نادیده گرفته می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: 11 سپتامبر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته