دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش مطرح کرد؛

کمبود شدید نیروی انسانی آموزش‌وپرورش در ۵ استان/ باید سناریوی جدید طراحی کنیم

کمبود شدید نیروی انسانی آموزش‌وپرورش در ۵ استان  باید سناریوی جدید طراحی کنیم
احمدی لاشکی گفت: در استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی، تهران و خوزستان کمبود شدید نیروی انسانی داریم.
کد خبر : 864316

به گزارش گروه اموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، قاسم احمدی لاشکی در نشست خبری به تبیین جزئیات سی و هفتمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش‌وپرورش پرداخت و اظهار کرد: ما در حال تدوین کتاب اجلاس سی و هفتم در ۱۰ موضوع ارائه‌شده در این اجلاس هستیم. این موضوعات ریل‌گذاری شده و آن‌ها را به رؤسای آموزش‌وپرورش و مدیران اعلام می‌کنیم تا اجرایی شود.
 
وی از کمبود نیروی انسانی به‌عنوان یکی از موضوعات مطرح‌شده در اجلاس سی و هفتم خبر و توضیح داد: مثلاً در چند استان کمبود شدید نیروی انسانی داریم. برای مثال در سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی، تهران و خوزستان کمبود شدید نیروی انسانی داریم که قطعاً باید سناریوی متفاوتی برای این استان‌ها پیش‌بینی کنیم.
 
لاشکی توضیح داد: در برخی استان‌ها ممکن است آمار جمعیتی نیروی انسانی به‌اندازه لازم باشد و ما خیلی مشکل نداشته باشیم. در برخی استان‌ها حتی شاید مازاد نیرو داشته باشیم. باید این تراز را هماهنگ کنیم و برای هر استان متناسب با نیاز، جذب نیرو داشته باشیم. در کتاب اجلاس این‌ها را ابلاغ می‌کنیم.
 
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش، درباره فرآیند برگزاری اجلاس سی‌وهفتم نیز توضیح داد: سال گذشته از سران سه قوه، رئیس دو قوه سخنران اجلاس بودند که به اهمیت جلسه اضافه می‌کرد، اما امسال سعی شد که بتوانیم نظر مدیران آموزش‌وپرورش را جلب کنیم و مدیران آموزش‌وپرورش کشور تشکر داشتند که همه توانستند نظر دهند و مشارکت داشته باشند.
 
وی افزود: امسال ما حتی رئیس مجلس دانش‌آموزی را هم در اجلاس دعوت کردیم. وی در جلسات اظهارنظر کرد و این یعنی دیده شدن مدیران و روسای آموزش‌وپرورش و حتی ما از خیرین مدرسه‌ساز هم دعوت کردیم. درمجموع مخاطبین ما که مدیران و روسای آموزش‌وپرورش بودند غالباً اجلاس امسال را مؤثر دیدند. ریل‌گذاری خوبی برای سال تحصیلی جدید انجام شد. ضعف‌ها و قوت‌ها بررسی شد و برای اول مهر ۱۴۰۲ ضعف‌ها را بیشتر بررسی می‌کنیم.
 
تقویت ۵۰۰۰ مدرسه دولتی در سال جاری

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش همچنین از انتخاب ۵۰۰۰ مدرسه دولتی به‌عنوان نمونه برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش خبر و ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری تقویت مدارس دولتی است. در همین راستا ۵۰۰۰ مدرسه به‌عنوان نمونه برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین انتخاب شدند تا امسال تقویت شوند. ان‌شالله برای سال آینده برنامه‌ای جامع تدوین خواهد شد تا تمامی مدارس را شامل شود.
۹۳.۵ درصد مدیران از رتبه‌بندی راضی هستند 

احمدی لاشکی افزود: همچنین حدود ۹۳.۵ درصد از مدیران و روسای آموزش‌وپرورش نسبت به بحث ارتقای جایگاه رتبه‌بندی معلمان رضایت داشتند. موضوعات تقویت مدارس دولتی، تبیین نیروی انسانی، مدیریت آسیب‌های اجتماعی، فرصت‌های یادگیری عادلانه، تبیین برنامه پرورشی و فرهنگی مدارس، تبیین نقش‌های جدید مدارس و نظارت بر مدارس غیردولتی در رتبه‌های بعدی، اعلام رضایت شرکت‌کنندگان در اجلاس سی‌وهفتم قرار گرفتند.

به گفته وی، مهم‌ترین موضوع این اجلاس اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین بود که از سوی مخاطبان اجلاس مباحث مطرح‌شده درباره آن بالاترین درصد سطح رضایت را داشت و ۹۵ درصد از افراد شرکت‌کننده در این اجلاس از آن راضی بودند.

احمدی بابیان اینکه در این اجلاس ۱۰ موضوع مهم آموزش‌وپرورش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: این موضوعات سالیان سال است که روی زمین‌مانده، اما امسال تمامی رؤسا و مدیران در خصوص آن‌ها ارائه مطلب داشتند و بیش از ۷ هزار برگ اطلاعات جامع پیرامون اجرایی شدن سند تحول بنیادین، ارتقاء جایگاه و شأن معلم، آغاز سال تحصیلی جدید، ساماندهی نیروی انسانی، تبیین مدیریت آسیب‌های اجتماعی، تبیین پوشش تحصیلی و فرصت یادگیری، تبیین برنامه پرورشی و فرهنگی مدارس، نقش‌ها و مأموریت‌های جدید مدارس، تبیین نظارت بر مدارس غیردولتی دریافت شد.

وی بابیان اینکه در اجلاس سی‌وهفتم سعی شد تا از سخنرانان بیرونی فاصله گرفته شود، بیان کرد: فقط سه سخنرانی با موضوع اخلاقی توسط آیت‌الله حسینی‌بوشهری، آیت‌الله جاودان و حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی انجام شد و به‌جز سخنرانی رئیس پدافند غیرعامل، باقی سخنرانی‌ها و موضوعات در رابطه با مباحث تعلیم و تربیت بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته