نحوه اجرای آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی مشخص شد
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، براساس مصوبه چهل و دومین نشست شورای آموزشی دندانپزشکی مقرر شد برای دانشآموختگان رشته دکتری حرفهای دندانپزشکی آزمون صلاحیت بالینی برگزار شود.
آزمون بخش تئوری (نظری) صلاحیت بالینی دندانپزشکی در ۹ مهر به صورت متمرکز در دانشکدههای دندانپزشکی و آزمون عملی تئوری صلاحیت بالینی دندانپزشکی در ۲۰ مهر ۱۴۰۲ در محل تعیین شده توسط دانشکده دندانپزشکی برای قبولشدگان آزمون نظری برگزار خواهد شد.
در جزئیات مراحل اجرایی آزمون اعلام شده است: آزمون عملی در رشتههای دندانپزشکی ترمیمی، پروتزهای دندانی و اندودانتیکس نیازمند امکانات پری کلینیک است به همین منظور لازم است تا تسهیلاتی فراهم شود تا حداقل نیمی از دانشجویان آزمون دهنده به طور همزمان بتوانند از این امکانات استفاده کنند.
جزئیات امکانات موردنیاز در کارگاه توجیهی کمیتههای اجرایی اطلاعرسانی خواهد شد.
لازم است تا دانشجویان برای آزمون عملی اندودانتیکس حداقل یک دندان مولر کشیده شده انتخاب کنند و از آن یک رادیوگرافی پری اپیکال تهیه کنند و مناسب بودن دندان برای آزمون را به تایید گروه اندودانتیکس برسانند.
همچنین برای آزمون دندانپزشکی ترمیمی نیاز است تا یک دندان مولر فک پایین از جنس اکریلیک تهیه کنند و در داخل یک مدل پلاستیکی یا گچی «مانت» کنند.
به منظور برگزاری آزمون پروتزهای دندانی لازم است تا دانشجویان یک دندان پری مولر دوم فک بالا از جنس اکریلیک تهیه کنند و در داخل یک مدل پلاستیکی یا گچی «مانت» کنند.
آزمون عملی در مورد سایر گروههای آموزشی به روش کیس و سناریوی کوتاه برگزار میشود.
«شیوه نامه اجرایی آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی»
بر اساس شیوه نامه اجرایی آزمون صلاحیت بالینی کمیته اجرایی «برنامه ریزی و برگزاری آزمون صلاحیت بالینی در سطح دانشکدههای دندانپزشکی» و «کمیته نظارت بر اجرای آزمون صلاحیت بالینی در سطح کلان مناطق آموزشی» وظیفه اجرا و نظارت را برعهده دارند.
همچنین هیئت نظارت و ارزشیابی آزمون صلاحیت بالینی دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی متشکل از دبیر شورا، دبیر بورد دندانپزشکی عمومی و ۳ن فر منتخبین دبیر شورا است که ابلاغ آنها توسط دبیر شورا صادر میشود.
تصمیم گیری در رابطه با چگونگی برگزاری آزمون، نظارت، پایش، ارزشیابی و تهیه و ارائه گزارش تحلیلی از فرایند برگزاری آزمون در کلیه مراکز آزمون و رسیدگی به شکایات و ارائه راهکارها برای حل مشکلات آزمون، مسئولیت هیئت نظارت و ارزشیابی است و نتایج آزمون پس از تایید هیئت نظارت و ارزشیابی اعلام میشود.
کمیته اجرایی آزمون صلاحیت بالینی در هر کدام از دانشکدههای برگزارکننده آزمون تشکیل میشود.
ترکیب کمیته اجرایی شامل ریاست دانشکده دندانپزشکی به عنوان رئیس کارگروه، معاون آموزشی دانشکده، معاون مالی اداری دانشکده، نماینده معاونت آموزشی دانشگاه، مدیر اداره آموزش دانشکده، یک نفر از اعضای هیئت علمی به انتخاب رئیس دانشکده، یک نفر ناظر به انتخاب دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی است.
کمیته اجرایی وظیفه برگزاری صحیح آزمون، نظارت بر حسن اجرای آن و هماهنگی با کمیتههای نظارت مستقر در کلان مناطق را بر عهده دارد.
تمام دانشکدههای دندانپزشکی کشور پس از تصویب هیئت نظارت و ارزشیابی، بعنوان محلهای برگزاری آزمون معرفی میشوند.
صلاحیت مراکز آزمون در دورههای بعد توسط هیئت نظارت و ارزشیابی، تعیین میشود.
آزمون نظری در هر سال تحصیلی حداقل دو بار برگزار خواهد شد و زمان برگزاری آن توسط هیئت نظارت و ارزشیابی تعیین و حداقل یک ماه پیش از برگزاری آزمون اطلاع رسانی میشود.
این آزمون میتواند هر سال در تاریخهای مصوب و طی چند روز متوالی یا منقطع برگزار شود.
منابع آزمون براساس کوریکولوم آموزشی دندانپزشکی عمومی مصوب شصت و هشتمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ اول بهمن ۱۳۹۶ است.
سوالات آزمون نظری و عملی مهارتی توسط کارگروه صلاحیت بالینی در رشتههای مختلف طراحی میشود. انتخاب نهایی سوالات آزمون از بین سوالات طرح شده بر عهده هیئت نظارت و ارزشیابی است.
برگزاری آزمون به عهده دانشگاه علوم پزشکی مرتبط با مرکز برگزاری آزمون است.
آزمون کتبی به صورت ۶۰ سوال چهارگزینهای به مدت ۹۰ دقیقه برگزار میشود، حدنصاب قبولی آزمون کتبی ۷۰ درصد (پاسخ صحیح به ۴۲ سوال) است.
آزمون شفاهی - مهارتی میتواند به روشهای بر اساس دستورالعمل ابلاغی هیئت نظارت و ارزشیابی برگزار شود:
- به جهت قضاوت بالینی شرکت کنندگان به صورت PMP (Patient Management Problem)، Question برگزار شود. بدین شکل که یک Task برای شرکت کننده در نظر گرفته میشود.
- به صورت (Objective Structured Clinical Examination) OSCE با توجه به مهارتهای تعریف شده برای دانشجویان/ فعالیتهای حرفهای قابل واگذاری (EPA (Entrustable Professional Activity برگزار شود.
- به همراه ارزیابی کار پوشه (Portfolio) و مصاحبه برگزار شود و نکات زیر مدنظر قرار گیرد:
الف) همخوانی تجربیات یادگیری با دانش و مهارت دانشجو
ب) همخوانی تجربیات یادگیری (Learning experiences) با یادداشتهای دانشجو و استاد (Reflection notes) و بازخوردهای ارائه شده توسط استاد.
ج) متناسب بودن بازخوردهای ثبت شده در Portfolio با سطح دانش و مهارتهای دانشجو
د) به کار بردن اصول صحیح توسعه توانمندیهای دانشجو در مسیر EPAها و Milestoneها
آزمون شفاهی- مهارتی در ایستگاه در قالب ارائه کیس/ OSCE و/یا PMP و برروی مدل/بیمارنما و یا بیمار انجام میگیرد.
کلیه مراحل مورد نظر در آزمون باید بر اساس پیامدهای مشخص شده با توجه به مهارتهای تعریف شده برای دانشجویان /فعالیتهای حرفهای قابل واگذاری (EPA) طراحی شوند.
نتایج آزمون کتبی درقالب قبول یا رد حداکثر تا پایان وقت اداری روز قبل از برگزاری آزمون شفاهی مهارتی اعلام میشود.
مسئولیت اعلام نتایج نهایی آزمون کتبی با دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی است.
دانشجویان پس از کسب نمره قبولی در آزمون کتبی میتوانند در قسمت شفاهی - مهارتی شرکت کنند.
نتایج آزمون شفاهی- مهارتی با عنایت به این که براساس Criterion-Referenced Test برگزار میشود، بصورت تفکیک شده در هر رشته بصورت قبول یا رد اعلام میشود.
اعلام نتایج نهایی آزمون ظرف حداکثر یک ماه پس از اتمام آزمون و با تایید هیئت نظارت و ارزشیابی صورت میپذیرد.
تعداد دفعات شرکت درآزمون در سقف سنوات بلامانع است.
هزینه شرکت در آزمون بر اساس تصویب نامه هیئت وزیران تعیین میشود. تا زمان تعیین بند مجزا در تصویب نامه هیئت وزیران، هزینه شرکت در آزمون معادل آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی است.
چنانچه غیبت دانشجو در آزمون از نظر کمیته اجرایی آزمون در هر دانشکده موجه تشخیص داده شود، هزینه پرداخت شده برای شرکت در آزمون دوره بعد محفوظ خواهد بود.
دانشجویان میتوانند با کسب معرفی نامه از معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل، در دیگر مراکز آزمون، در آزمون شرکت کنند. مسئولیت تعیین محل آزمون و اخذ موافقت دانشگاه محل آزمون به عهده دانشجو است.
کمیته اجرایی حداکثر ظرف ۲۴ساعت پس از برگزاری آزمون، گزارش خود را در قالب چک لیست و فرمتهای مشخص، به صورت کمی و کیفی به کمیته نظارت در قطب ارائه میدهد.
کمیته نظارت حداکثر ظرف یک هفته پس از برگزاری آزمون، گزارش خود را در قالب چک لیست و فرمتهای مشخص، به صورت کمی و کیفی به هیئت نظارت و ارزشیابی ارائه میدهد.
هیئت نظارت و ارزشیابی در هردوره، تمامی فرایندهای برگزاری آزمون در تمامی مراکز را بررسی کرده و پس از اعلام نتایج نهایی گزارش تحلیلی خود را به صورت دورهای به دبیرخانه گزارش میدهد.
انتهای پیام/