دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آیین تشییع پیکر محمدعلی اسماعیلی برگزار شد/ موسیقی‌دانی که معلم اخلاق بود

آیین تشییع پیکر محمدعلی اسماعیلی برگزار شد  موسیقی‌دانی که معلم اخلاق بود
مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد محمد اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی از جلوی در تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان برگزار شد.
کد خبر : 863431

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم تشییع این هنرمند پیشکسوت دقایقی پیش، چهارشنبه بیست و پنجم مرداد ماه از مقابل درب تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) با حضور هنرمندان و مسئولان برگزار شد.

در این مراسم تشییع هنرمندانی چون سعید ثابت، بهمن رجبی، هادی آرزم، زیدالله طلوعی، امیرعباس ستایشگر، علی انسانی، داود گنجه ای، محمد مهدی گورنگی، علی مغازه ای، بابک چمن آرا، مازیار ظهیرالدینی، پدرام فریوسفی، محمد آله یاری، سهیل محمودی، پیمان ابوالحسنی، بابک شهرکی، آرش امینی، مهدی سالم، محمد دلنوازی، سیدمحمد میرزمانی، همایون رحیمیان و ... حضور یافتند.

در این مراسم تشییع داود گنجه‌ای، نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی درباره مرحوم اسماعیلی گفت: محمد اسماعیلی یک استاد واقعی در حوزه موسیقی ایرانی بود. در این ۸۲ سال همواره برایم مهم ۲ عبارت بود یکی پهلوانی و یکی هنرمند واقعی بودن. هنرمندی که بند دلش به جایی وصل بوده و تقوا داشته باشد. در این چارچوب محمد اسماعیلی دارای این صفات ویژه انسانی بود.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز ما فقط از جسم استاد اسماعیلی جدا می‌شویم، او هنرمند عارفی بود که همواره احترام بزرگ‌تر را نگه می‌داشت، توضیح داد: او سرش را در برابر برخی بی مایگان فرو نمی‌آورد و همواره از خود هنرمندی باتقوا به جامعه موسیقی ایرانی معرفی کرد که از دست دادنش برای ما سخت است. او یکی از نوازندگان بسیار شایسته ارکستر‌های موسیقی بود که میوه‌های پرثمر درخت پربارش این چنین شاگردان خوبی را به جامعه موسیقی تقدیم کرد.

گنجه‌ای بیان کرد: مرحوم اسماعیلی از جمله هنرمندانی بود که همواره با آمدن روی صحنه ذکر یاعلی را فراموش نمی‌کرد. وی از جمله هنرمندان شایسته این سرزمین است که متاسفانه خیلی مظلومانه از میان ما رفت. او و هم نسلانش با موضوع ریتم آنچنان آثار ارزشمندی را خلق کردند که واقعا جایگزین ندارند.

افتخار ۵۱ سال دوستی با این معلم موسیقی را داشتم

محمد دلنوازی از نوازندگان پیشکسوت موسیقی ایرانی نیز در این مراسم گفت: امروز صحبت کردن درباره استاد محمد اسماعیلی سخت است. چون هنوز مرگ او را باور نمی‌کنم. من افتخار داشتم بیش از ۵۱ سال در کنار این معلم واقعی موسیقی از او بهره‌مند شوم. او انسان شریفی بود که همیشه آرامش، مهربانی، محبت، انسانیت و احترام به بزرگتر را به ما می‌آموخت.

سپس داود یاسری از معلمان و مدرسان پیشکسوت موسیقی ایرانی گفت: من افتخار شاگردی شما را داشته و خواهم داشت. ولی واقعا خدا رحمت کند استاد اسماعیلی را که صحبت درباره این هنرمند بسیار سخت است.

کامبیز روشن روان مدرس و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران نیز گفت: من استاد اسماعیلی را از سال ۱۳۴۳ در هنرستان موسیقی ملی می‌شناسم و از زمانی که این هنرمند جایگزین استاد تهرانی شد ما افتخار شاگردی این هنرمند را ارزنده را پیدا کردیم. ارتباط ما با هم بسیار نزدیک بود. اگرچه به دلیل ادامه تحصیل در خارج از کشور موفق نشدم این ارتباط را ادامه دهم. اما بعد از اینکه برگشتم توفیق همکاری با استاد اسماعیلی را دوباره پیدا کرد. مرحوم اسماعیلی از جمله معلمان شایسته موسیقی ایرانی بود که پیرو مکتب استادش مرحوم حسین تهرانی به انسانیت قبل از هنرمند شدن اهمیت می‌داد.

محمد موسوی موسیقی نوازنده پیشکسوت نی نیز در این برنامه گفت: آشنایی من با مرحوم اسماعیلی به پنجاه سال پیش باز می‌گردد. او از جمله هنرمندان شریف موسیقی ایرانی بود که همراه با برخی از هنرمندان شایسته موسیقی این سرزمین در فراگیری موضوع «ریتم» نقش بسیار مهمی ایفا کردند.

سپس این هنرمند و حسام‌الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی قطعاتی را اجرا کردند

مجید اسماعیلی فرزند مرحوم محمد اسماعیلی هم گفت: از بچگی با صدای ضرب پدرم زندگی کردم و این صدا همیشه با من بود و هست و الان نمی‌توانم درباره پدری صحبت کنم که هنوز حضورش با من است.

به گزارش آنا، محمد اسماعیلی نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی و تمبک نوازی ۲۲ مرداد ماه پس از یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته