دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1402 - 16:02

برنامه سفر 4 روزه به شیراز

برنامه سفر 4 روزه به شیراز
جاذبه‌های دیدنی شیراز، آنقدر زیاد هستند که معمولاً عاشقان این شهر اسرارآمیز و تاریخی، فرصت بازدید از همه آنها را ندارند؛ بنابراین، بهتر است پس از رزرو هتل، یک برنامه منظم و دقیق تعریف کنید.
کد خبر : 863345

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، جاذبه‌های دیدنی شیراز، آنقدر زیاد هستند که معمولاً عاشقان این شهر اسرارآمیز و تاریخی، فرصت بازدید از همه آنها را ندارند؛ بنابراین، بهتر است پس از رزرو هتل، یک برنامه منظم و دقیق تعریف کنید. از جمله بهترین هتل‌های شیراز برای رزرو، می‌توان به رزرو هتل بزرگ شیراز اشاره کرد که فاصله کمی تا دروازه قرآن دارد. برنامه سفر 4 روزه به شیراز که در این مقاله به آن می‌پردازیم، یکی از برنامه‌های جذاب برای شیراز گردی است.

بهترین برنامه برای سفر 4 روزه به شیراز

برای یک سفر 4 روزه به شیراز آماده هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، ما یک برنامه جذاب برای شما طراحی کرده‌ایم که می‌توانید با کمک آن، هم از باغ‌های زیبای ایرانی در شیراز دیدن کنید و هم از خانه‌های تاریخی و بازارهای معروف! با ما همراه باشید.

روز اول

روز اول سفر 4 روزه به شیراز را به بازدید از مسجد تاریخی نصیرالملک یا همان مسجد صورتی و سپس بازدید از حافظیه اختصاص می‌دهیم. این دو مکان، جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی شیراز هستند و به‌نظر می‌رسد هرگردشگری حداقل یکبار باید از آنها بازدید کند. برای شروع سفر 4 روزه به شیراز، از گردش در این اماکن هیجان‌انگیز و زیبا لذت ببرید.

مسجد نصیرالملک

یکی از رؤیایی‌ترین مکان‌ها در شیراز، مسجد نصیرالملک است که در آغاز سفر 4 روزه به شیراز، به آنجا می‌رویم. این مسجد با تلفیق هنرهای معماری، کاشی‌کاری، شیشه‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری، یک اثر هنری بسیار خلاقانه و جذاب را به نمایش گذاشته است.

بنای مسجد نصیرالملک، در دوره قاجار به دستور حسنعلی نصیرالملک، حاکم وقت فارس، ساخته شد و پس از ۱۲ سال کار، در سال ۱۳۰۵ هجری قمری به پایان رسید. معماران و استادکاران این بنا، محمدحسن معمار، محمدرضا کاشی‌پز و محمدحسینی نقاش شیرازی بودند.

اما آنچه که این مسجد را از سایر مساجد جدا می‌کند، استفاده از شیشه‌های رنگین در تزئینات داخلی آن است. در یکی از شبستان‌های مسجد، که به شبستان غربی یا شبستان روشنایی معروف است، دو ردیف پنجره با شیشه‌های رنگارنگ قرار داده شده‌اند که با نور خورشید، تصاویر رنگین و خیره‌کننده‌ای را در فضای مسجد ایجاد می‌کنند.

در کنار حوضچه داخل مسجد، درختان سبز و بلندی وجود دارد که باعث سایه‌روشن شده و صدای پرنده‌های زیبا و افسانه‌ای را به گوش می‌رسانند. پیشنهاد می‌کنیم در برنامه سفر 4 روزه به شیراز، حتماً از آن بازدید کنید.

مسجد نصیرالملک، در خیابان لطفعلی‌خان زند و در محله گودعربان واقع شده است. برای رفتن به آنجا باید به انتهای کوچه نصیرالملک بروید.

حافظیه

حافظیه شیراز یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین مکان‌های دیدنی ایران است که در شهر تاریخی و فرهنگی شیراز قرار دارد. این مکان، آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، شاعر بزرگ و معروف قرن هشتم هجری است که با اشعار عرفانی و عاشقانه‌اش، جایگاه ویژه‌ای در قلب ایرانیان دارد.

حافظیه نه تنها یک بنای تاریخی است، بلکه یک آثار هنری بسیار خلاقانه و جذاب است که با تلفیق هنرهای معماری، کاشی‌کاری، شیشه‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری، چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند.

این بنای تاریخی، در جنوب دروازه قرآن در حاشیه شمالی شیراز و در ابتدای خیابان گلستان که قبلاً به «خیابان خرابات» معروف بود واقع شده‌است. از جمله هتل‌های نزدیک به این جاذبه دیدنی برای رزرو، می‌توان به رزرو هتل چمران شیراز اشاره کرد که امکانات و خدمات رفاهی مدرن را در اختیار میهمانان خود قرار می‌دهد.

برنامه سفر 4 روزه به شیراز

روز دوم

در روز دوم سفر 4 روزه به شیراز، بازدید از باغ‌های زیبای ایرانی را شروع می‌کنیم. این باغ‌ها، شباهت زیادی به باغ‌های افسانه‌ای در داستان‌های اساطیری ایران دارند. داستان‌هایی همچون هزار و یک شب، که قلب هر گردشگری را در هرکجای دنیا، شیفته خود می‌کند.

باغ ارم

باغ ارم شیراز یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین باغ‌های ایران است که در شهر تاریخی و فرهنگی شیراز واقع شده است. این باغ یک نمونه از باغ-کوشک است که با تلفیق هنرهای معماری، کاشی‌کاری، شیشه‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری، یک اثر هنری بسیار خلاقانه و جذاب را به نمایش گذاشته است.

این باغ همچنین دارای تنوع گیاهی بالایی است و گیاهان بسیاری از نقاط مختلف جهان را در خود جای داده است. در ادامه به شما درباره تاریخچه، معماری و پوشش گیاهی این باغ بیشتر توضیح می‌دهم.

باغ ارم شیراز چندین قرن قدمت دارد ولی دقیق نمی‌دانیم که کی و چگونه ساخته شده است. برخی منابع تاریخ ساخت آن را به دوران سلجوقی نسبت می‌دهند و معتقدند که این باغ به فرمان اتابک قراچه، حاکم فارس، ساخته شده است.

برای بازدید از این باغ زیبا، باید به میدان ارم بروید و سپس به سمت مجموعه دانشگاه شیراز حرکت کنید.

برنامه سفر 4 روزه به شیراز

باغ نارنجستان قوام

یکی دیگر از زیباترین باغ‌های ایرانی، باغ نارنجستان قوام است. این باغ در خیابان لطف‌علی خان زند واقع شده است و نزدیکی زیادی به بازارهای بزرگ شیراز دارد.

باغ نارنجستان قوام در دوره قاجاریه ساخته شده و با انبوهی از درختان نارنج پوشیده شده است. البته سایر درختان مانند سرو و چنار و غیره نیز در این باغ دیده می‌شود.

این باغ، در مجموع، بیش از 3 هزار مترمربع وسعت دارد و در داخل آن، ساختمان‌هایی بسیار زیبا و مجلل به مساحت 940 متر قرار گرفته‌اند. داخل باغ، بناهایی مانند حمام گچینه، مکتب‌خانه قوام و اندرونی قوام را می‌توانید مشاهده کنید.

روز سوم

برنامه سومین روز از سفر 4 روزه به شیراز را به بازدید از جاذبه‌های تاریخی این شهر اختصاص می‌دهیم .مهم‌ترین مکان تاریخی شیراز یا بهتر بگوییم، ایران، مجموعه پاسارگاد یا تخت جمشید است.

تخت جمشید

تخت جمشید یا پرسپولیس یکی از شاهکارهای معماری و تاریخی ایران است که در دوران هخامنشیان به عنوان پایتخت تشریفاتی امپراتوری بزرگ ایران بنا شده است. این بنا در کوهپایه کوه رحمت در نزدیکی شهر مرودشت و شیراز قرار دارد و نمادی از فرهنگ، هنر، دین و سیاست آن زمان است.

تخت جمشید شامل چندین کاخ، سالن، دروازه، تالار و ستون است که با سنگ آهک، خشت خام، چوب سدر و شیشه رنگین ساخته شده‌اند. تزئینات بنا با الگوهای هندسی، گل و بوته، حیوانات و انسان‌ها به صورت کاشی‌کاری، شیشه‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری انجام شده‌اند.

این بنای زیبا، همچنین دارای کتیبه‌های متعددی است که به زبان‌های پارسی باستان، الامیت و بابلی نوشته شده‌اند و اطلاعات مفیدی را در مورد پادشاهان، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، فرهنگ و دین هخامنشیان ارائه می‌دهند.

تخت جمشید در سال ۳۳۰ پ.م. توسط اسکندر مقدونی مورد حمله قرار گرفت و بخش‌های چوبین آن به آتش کشیده شد؛ با این حال، بخش‌های سنگین آن همچنان برپا ماندند و شاهد بر عظمت و شکوه هخامنشیان بودند. تخت جمشید در سال ۱۹۷۹ به عنوان یک آثار میراث جهانی توسط یونسکو ثبت شد و هم اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران است.

برنامه سفر 4 روزه به شیراز

روز چهارم

در برنامه روز چهارم سفر 4 روزه به شیراز، نوبت به خرید سوغاتی می‌رسد. بهتر است خود را برای خرید سوغاتی‌های خوشمزه شیراز آماده کنید. بهترین جا برای خرید سوغاتی، بازارهای شیراز است. یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای این شهر، بازار وکیل است که در ادامه درباره آن توضیح می‌دهیم.

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی ایران است که نمونه‌ای از هنر و معماری دوران زندیه را به نمایش می‌گذارد. این بازار که در قلب شهر شیراز قرار دارد، شامل چندین بخش مختلف است که هر کدام خصوصیات و جذابیت‌های خود را دارند. در این متن، به شما درباره تاریخچه، ساختار، معماری و خرید از بازار وکیل شیراز بیشتر توضیح می‌دهم.

بازار وکیل شیراز در دوران حکومت کریم خان زند، پادشاه محبوب و عادل ایران، ساخته شده است. کریم خان زند که به عنوان وکیل الرعایا یا وکیل مردم شناخته می‌شود، بسیار به توسعه فرهنگ، هنر، علم و اقتصاد در ایران توجه داشت. او برای ساخت بازار وکیل شیراز الگوبرداری از بازار قدیمی لار کرده است که قبل از دوران صفوی ساخته شده بود.

 بازار وکیل شیراز در سال ۱۱۳۷ خورشیدی آغاز شد و تا سال ۱۱۵۶ توسعه و تکمیل آن به طول انجامید.

برنامه سفر 4 روزه به شیراز

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به‌طور کامل به برنامه سفر 4 روزه به شیراز اشاره کنیم. برنامه‌ای که اگر آن را عمل کنید، می‌توانید به بخش مهمی از جاذبه‌های دیدنی شیراز سفر کرده و خود را غرق در زیبایی آنها کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از آن، هتل محل اقامت خود را رزرو کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته