دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1395 - 09:30

سهم ایرانی‌ها از سواحل ریو طلایی خواهد بود؟/ امیدهای ایران در کاروان ورزشی المپیک

آوردگاه ورزشکاران ایران برای المپیک ریو چنگی به دل نمی‌زند و همه علاقمندان به ورزش ایران را نگران کرده است تا جایی که وزیر ورزش هم در یکی از مصاحبه‌هایش به افول احتمالی کاروان در رده‌بندی مدال‌های المپیک ۲۰۱۶ اشاره کرد.
کد خبر : 86324

فرزانه شریفی، گروه ورزشی- مرداد ماه پیش رو فصل شلوغی برای ورزش ایران است و المپین های کشور پس از چهار سال زحمت نتیجه عملکرد خودشان را می بینند. هرچند شاید باز هم بخت مدال طلای بین سه رشته کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری تقسیم شود.


‌با نگاهی اجمالی به عملکرد ورزشکاران در کسب سهمیه المپیک می‌توانیم متوجه شویم که وضعیت این المپیک با چهار سال گذشته بسیار متفاوت است. المپیک لندن نقطه درخشان تاریخ ورزش ایران در کسب مدال طلا بود به طوری که دستاورد آن المپیک برای جامعه ورزشی ۴ مدال زرین بود.


با این حال آوردگاه ورزشکاران ایران برای المپیک ریو چنگی به دل نمی‌زند و همه علاقمندان به ورزش ایران را نگران کرده است تا جایی که وزیر ورزش هم در یکی از مصاحبه هایش به افول احتمالی کاروان در رده بندی مدال های المپیک ۲۰۱۶ اشاره کرد.


محمود گودرزی در یکی از مصاحبه هایش عنوان کرده است: «در حال حاضر‌ 44 سهمیه برای المپیک کسب کرده‌ایم و با توجه به تلاش ورزشکارانمان امیدواریم که تا تیرماه این تعداد به 50 سهمیه افزایش یابد. امیدوار‌ هستیم که در المپیک‌ ریو اگر نتوانستیم بهتر از المپیک لندن ظاهر شویم، حداقل در حد و اندازه آن ظاهر شویم.»


صحبت‌های گودرزی نشان می دهد مرد اول ورزش ایران هم از وضعیت کسب سهمیه کاروان ایران در المپیک ریو چندان رضایت ندارد و در این مدت باقی مانده تا المپیک ریو امیدوار است به نتایجی مشابه به المپیک لندن برسد نه کسب نتیجه ای فراتر از آن.


در حال حاضر کاروان ایران موفق به کسب ۴۴ سهمیه المپیک شده است اما تنها چهار شانس پررنگ مدال طلا برای ورزش ایران در ریو وجود دارد.


وزنه‌برداری و شانس کسب دو مدال


تیم‌ ملی وزنه برداری در سالی که گذشت عملکرد چندان موفقی نداشت و از این‌رو تنها دستاورد وزنه‌برداران برای المپیک ریو به 5 سهمیه بی‌نام ختم شد البته ممکن است در سهمیه قاره ای یک سهمیه هم نصیب ایران شود تا تیم ملی 6 سهمیه در المپیک داشته باشد.


تیم وزنه‌ برداری حواشی خاص خودش را هم داشت به طوری که بعد از مسابقات جهانی آمریکا تیم با مسئولیت حسین توکلی نتیجه ضعیفی به دست آورد. بنابراین این احتمال می رفت که فدراسیون کادر فنی را برکنار کند اما این اتفاق نیفتاد و کادر فنی به کارش ادامه داد تا اینکه در واپسین روزهای سال گذشته درست موقعی که همه حریفان تیم ملی وزنه برداری وارد مرحله تازه‌ای از تمریناتشان شده بودند سکان هدایت کادر‌فنی به سجاد انوشیروانی واگذار شد.


البته این انتصاب هم حرف و حدیث خودش را داشت و برخی کارشناسان معتقدند که انوشیروانی تجربه لازم برای حضور در المپیک را ندارد.


محمدعلی فلاحت نژاد درباره وضعیت تیم ملی وزنه برداری در آستانه المپیک ریو به خبرنگار ورزشی آنا گفت: «باتوجه به شرایط فعلی تیم ملی وزنه برداری بعید است نتیجه‌ای مانند المپیک لندن به دست بیاوریم. با وجود اینکه بهداد سلیمی دوران مصدومیت را پشت سر گذاشته اما مشخص نیست می‌تواند با آمادگی کامل برگردد یا خیر. متاسفانه وزنه‌برداری از روزهای اوجش فاصله گرفته است و هم اکنون تنها سهراب مرادی و کیانوش رستمی شانس ایران برای کسب مدال هستند.»


وی افزود: «البته رکوردهای سهراب مرادی در تمرینات تیم ملی شانس ایران را برای کسب مدال طلا توسط این وزنه بردار بالا برده است اما در مورد رنگ مدال کیانوش رستمی نمی‌توانم پیش‌بینی داشته باشم چرا که او در مسابقات حدنصاب‌های اردویی‌اش را تکرار نمی‌کند و همین موضوع ممکن است او را از رسیدن به مدال طلا دور کند.»


قهرمان‌ سابق‌ تیم ملی وزنه‌برداری در ادامه افزود: «وزنه‌برداری رشته رکوردی است و نیاز به تمرینات فشرده و سخت دارد. در مقابل باید شرایط تغذیه‌ای و مکمل های غذایی برای وزنه بردار فراهم شود. متاسفانه مسئولان ورزش کشور در آستانه المپیک تازه به این فکر می‌کنند که برای کسب مدال چه کارهایی انجام دهند. البته در گذشته هم شرایط به همین صورت بوده و هیچ تفاوتی نکرده است. معمولا مسئولان انتظار دارند ورزشکاران ابتدا در المپیک مدال بگیرند و بعد از آن به فکر آینده باشند. با این شرایط فعلی من به کسب مدال در المپیک چندان امیدوار نیستم.»


تکواندو تنها امید ایران برای کسب مدال


تیم ملی تکواندو بدبیاری المپیک لندن را به دست فراموشی سپرده تا این بار با دست پر از نبرد المپیک بازگردد. تیم ملی تکواندو با سه سهمیه راهی برزیل خواهد شد. مهدی خدابخشی، فرزان عاشورزاده و سجاد مردانی، بهترین های وزن خود هستند و از شانس برابری برای مدال طلا برخوردار هستند. اگر بازی های سیاسی در تعیین تعداد کسب مدال طلا در این رشته دخیل نباشد ایران در این رشته شانس حتمی کسب دو مدال طلا را دارد.


این نخستین تجربه این سه ملی پوش در بازی های المپیک است. آخرین نمایندگان ایران در المپیک لندن، یوسف کرمی و محمد باقری معتمد بودند که فقط معتمد به نشان نقره دست یافت.


مرتضی کریمی سرمربی سابق تیم ملی تکواندو درباره شانس مدال‌آوری این تیم در المپیک ریو گفت: «المپیک میدان سخت مبارزه است و بهترین های جهان در این رقابت ها شرکت می‌کنند. معمولا به دلیل اهمیت بالایی که این مسابقات دارد کشورها از چندین سال قبل از المپیک کار سرمایه گذاری بر روی ورزشکاران را آغاز می کنند. خوشبختانه تیم ملی ایران در این چندساله با برنامه ریزی های خوبی که داشته هم اکنون به عنوان یک حریف جدی برای کشورها مشخص شده است. تیم ملی شانس کسب سه مدال طلا را دارد اما بااین حال همه چیز بستگی به قرعه تکواندوکاران دارد و نمی توانیم پیش‌بینی دقیقی داشته باشیم. به نظرم کادر فنی بسیار خوب کار کرده و در این مدت باقی مانده تا المپیک هم باید تکواندوکاران را از لحاظ روحی و روانی آماده کنند. خوشبختانه یکی دیگر از اتفاقات خوب تیم ملی تکواندو کسب مجوز ریو از طریق کیمیا علیزاده بود. او بسیار تکواندوکار قوی و جنگنده ای است. در مورد شانس مدال‌آوری علیزاده هم در المپیک ریو نمی توانیم چیزی را پیش بینی کنیم. البته که حضور در المپیک نگاه المپیکی می خواهد و ورزشکار باید تجربه لازم را داشته باشد اما مهم کسب سهمیه المپیک ریو بود و به طور حتم در المپیک های بعدی یکی از مدال‌آوران خواهد بود.»


کشتی؛ اقتدار لندن باز هم تکرار می شود؟


پر‌افتخار‌ترین رشته ورزشی ایران در تاریخ المپیک، این روزها حال خوشی ندارد. اگرچه کشتی گیران همه سهمیه های المپیک ریو را کسب کرد اما به گفته کارشناسان در المپیک ریو نتایجی که کشتی گیران به دست می آورند قابل مقایسه با المپیک لندن نخواهد بود.


جوان بودن تیم ملی کشتی فرنگی و تلاش های محمد بنا در المپیک لندن باعث شد فقط سه مدال طلا و قهرمانی تیمی به نام کشتی فرنگی برای همیشه ثبت شود.


اما همان طور که سالهاست تیم ملی کشتی آزاد در المپیک رنگ مدال طلا را به خود ندیده، این بار هم به نظر نمی رسد آبی از آزادکاران گرم شود و باید گفت این ناامیدی حالا به اردوی فرنگی کاران که سه سال را زیر نظر مربیان ضعیف و کادرفنی ناکارآمد تلف کرده اند، هم سرایت کرده است.


شاگردان محمدبنا دیگر مانند قبل نیستند و بسیار افت کرده‌اند، به طوری که حمید سوریان پسر طلایی ایران برای کسب سهمیه المپیک ریو مدت‌ها در صف طولانی سهمیه‌بگیران ماند تا بالاخره در چهارمین مسابقه انتخابی المپیک سهمیه را به دست آورد. خبرهایی که از اردوی فرنگی به گوش می رسد و آنچه چشم ها می بیند بیانگر آن است که اوضاع چندان بر وفق مراد نیست.


این روزها تنها کشتی گیری که از او به عنوان شانس طلا در کاروان ایران یاد می شود قاسم رضایی کشتی گیر طلایی اهل آمل مازندران است. او در المپیک لندن هم مدال طلا را با کشتی های حسابگرانه برای ایران به ارمغان آورد.


اگرچه کشتی آزاد سهمیه ورود به المپیک را زودتر از کشتی فرنگی به دست آورد و رسول خادم هم این روزها بی وقفه در تلاش است تا وضعیت کشتی گیران را بهبود بخشد اما سطح فنی آزادکاران چندان چشمگیر نیست.


در کشتی آزاد هم حسن رحیمی یکی از شانس‌های ایران در کسب مدال بوده و حتی برای او مدال طلا هم متصور شده بودند اما او یک ماه است با مصدومیت گردن روبرو است و تمرینات خوبی انجام نمی دهد.


در کشتی فرنگی هم امید نوروزی اگر دچار مصدومیت گردن و پا نمی شد شانس اصلی کسب طلا بود.


منصور بزرگر درباره شرایط فعلی کشتی ایران گفت: «اگر تیم ملی ایران توانست در المپیک لندن نتیجه قابل قبولی به دست بیاورد به این دلیلبود که چندین سال قبل از المپیک بر روی این موضوع کار و سرمایه گذاری شده بود. بعد از المپیک لندن دولت بیشتر به مسائل هسته‌ای و سیاسی اهمیت داد و خود به خود ورزش فراموش شد و جزو اولویت های هفتم و هشتم قرار گرفت.»


وی افزود: «ما نباید انتظار داشته باشیم که در المپیک ریو نتایجی مانند لندن به دست آوریم. اگر بهترین نتیجه در المپیک لندن به دست آمد به این دلیل بود که برنامه زیری طولانی مدت انجام شده بود اما متاسفانه در این سال های اخیر دولت به ورزش اهمیت‌کمی داد.»


برزگر با اشاره به اینکه در المپیک لندن 12 مدال کسب کردیم، خاطر نشان کرد: «نتیجه المپیک لندن یکی از نتایج تاریخی ورزش ایران در المپیک بود چرا که از سال 1948 تا 2012 کسب این نتیجه تاریخی بی‌سابقه بود. در حال حاضر هم کشتی فرنگی و هم آزاد شانس کسب مدال را دارند اما رنگ مدال ها قابل پیش بینی نیست.»


پیشکسوت کشتی ادامه داد: «سوریان یکی از پرافتخارترین کشتی گیران ایران است اما عملکرد او در این چند وقت نشان داد از نظر بدنی بسیار افت کرده و فشاری هم که روی این کشتی‌گیر بود باعث شد چند مرحله مسابقات انتخابی المپیک را از دست بدهد. درهر حال وضعیت کشتی آزاد و فرنگی در المپیک مشابه است و متاسفانه جو این روزهای ورزش ایران به هیچ عنوان المپیکی نیست. کشتی گیران نیاز به بودجه و امکانات دارند و در این مدت باقی مانده تا المپیک هنوز بودجه این فدراسیون پر داخت نشده است.»


بزرگر با اشاره به اینکه کدام کشتی‌گیر شانس کسب مدال دارند،‌اظهار کرد: «در کشتی آزاد وزن 59 حسن رحیمی یکی از مدعیان کسب مدال طلا است و اگر این اتفاق بیافتد تیم ملی کشتی آزاد برای اولین بار در سبک وزن به مدال می سد. اما باید این کشتی‌گیر روش تمرینی خود را تغییر دهد و بعضی ایرادات خود را برطرف کند. البته رضا یزدانی هم در سنگین وزن یکی از امیدهای ما برای کسب مدال است اما متاسفانه دچار آسیب دیدگی شد و هنوز به آمادگی کامل نرسیده است.»


وی خاطرنشان کرد: «در کشتی آزاد 6 وزن امید مدال دارند اما از بین آنها سه وزن 59،66،97 شانس بیشتری دارند. امیدوارم که در این مدت باقی مانده تا المپیک مصدومیت آنها هر چه سریعتر برطرف شود تا کشتی ایران باز هم افتخارآفرینی کند.»


این خلاصه‌ای از وضعیت رشته های مدال آور در آستانه المپیک ریو بود. البته وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم خودشان بر این امر واقف هستند که نیمی از کاروان ایران مانند هر دوره دیگری تنها با هدف پررنگ کردن مشارکت ایران در برخی رشته‌ها همچون پینگ‌پنگ، شمشیربازی، قایقرانی، بوکس، رشته های دوی سرعت و ماراتن و … راهی المپیک می شوند و خودشان هم به مدال فکر نمی کنند.


به عنوان مثال در رشته دوومیدانی همه امیدها به احسان حدادی است. او که در المپیک لندن به مدال نقره رسیده بود یکی از امیدهای ایران برای کسب مدال‌طلا در ریو است. اما رکوردهای تمرینی حدادی این نگرانی را به وجود آورده که شاید مدال نقره المپیک لندن هم دیگر تکرار نشود. افت رکورد در تمرینات حدادی به قدری محسوس است که او حتی به مسابقات جام الماس هم دعوت نشد.


از طرف دیگر بلندقامتان ایران این روزها امید مسئولان ورزش کشور برای کسب سهمیه المپیک ریو هستند. اگر تیم ملی والیبال بتواند سهمیه المپیک را به دست بیاورد شاهکار کرده و تعداد مسافران ریو افزایش پیدا کرده است. اما کسب مدال در المپیک با توجه به حریفان قدرتمندی که دارند کار بسیار سختی خواهد بود.


به هر روی روزها یکی یکی می‌گذرند و به بزرگترین رقابت‌های ورزشی جهان نزدیک می شویم. اگرچه ورزش ایران همیشه در شرایط سخت شگفتی آفرین بوده اما نگرانی در حرکات و سخنان مسئولان ورزش ایران این ندا را سر می‌دهد که با این وضعیت بودجه ای و کمبود امکانات نباید توقع زیادی از کاروان ایران داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته