دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1402 - 12:30

نقش فیاتا در حمل و نقل بین‌الملل چیست؟

نقش فیاتا در حمل و نقل بین‌الملل چیست؟
به‌دلیل محدودیت‌های منطقه‌ای همچون دسترسی نداشتن به جاده، ممکن است محموله‌ها با استفاده از چند روش حمل‌ونقل مختلف به مقصد نهایی ارسال شوند. در این حالت که روش ترکیبی و استفاده از چند روش حمل‌ونقل را برای جابه‌جایی محموله‌تان در نظر می‌گیرید، بارنامه فیاتا برایتان صادر خواهد شد.
کد خبر : 863109

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به‌دلیل محدودیت‌های منطقه‌ای همچون دسترسی نداشتن به جاده، ممکن است محموله‌ها با استفاده از چند روش حمل‌ونقل مختلف به مقصد نهایی ارسال شوند. در این حالت که روش ترکیبی و استفاده از چند روش حمل‌ونقل را برای جابه‌جایی محموله‌تان در نظر می‌گیرید، بارنامه فیاتا برایتان صادر خواهد شد. در این مطلب به شما خواهیم گفت که نقش فیاتا در حمل‌ونقل بین‌الملل چیست و چه زمانی صادر می‌شود؟‌ اگر می‌خواهید با مفهوم فیاتا،‌ اطلاعات درج شده در این سند و اهمیت بارنامه فیاتا آشنا شوید مطالعه این مقاله را از دست ندهید. 

بارنامه فیاتا چیست؟ استفاده از چند روش حمل‌ونقل برای ارسال کالا

بارنامه فیاتا (FIATA Bill of Lading) یک مدرک و دلیلی بر وجود قرارداد حمل‌ونقل بین‌المللی است که توسط سازمان بین‌المللی حمل و نقل و بازرگانی (فیاتا) صادر می‌شود. این بارنامه نشان می‌دهد که کالا با استفاده از چند روش حمل‌و‌نقل به مقصد نهایی ارسال می‌شود. اگرچه درحال حاضر بارنامه فیاتا برای حمل کالا توسط یک روش نیز استفاده می‌گردد. همچنین مسئولیت باربری در این بارنامه مشخص خواهد شد. بر‌خلاف سایر اسناد حمل‌ونقل، FBL هیچ نوع روش حمل‌و‌نقلی را به‌عنوان روش اصلی معرفی نمی‌کند؛ بنابراین مسئولیت ارسال بار در این حالت بر‌عهده عامل حمل‌ونقل است.

به‌طورکلی اغلب این سند در معاملات بین‌المللی که در آن کالا در دو یا چند حالت حمل‌و‌نقل (ترکیبی)،‌ به‌عنوان مثال جابه‌جایی موادغذایی به‌ دو روش هوایی و زمینی توسط شرکت حمل و نقل هوایی بین المللی و زمینی، استفاده خواهد شد. در این بارنامه تعهدات و توافقات میان صاحب بار، حامل و گیرنده بار همچون اطلاعات مربوط به بار، روش حمل‌و‌نقل، شرایط پرداخت و سایر جزئیات حمل‌و‌نقل ذکر می‌شود.

نقش و اهمیت استفاده از بارنامه فیاتا در حمل‌ونقل بین‌المللی 

بارنامه FIATA معمولا توسط کارگزار حمل‌ونقل یا حامل صادر می‌شود. در ادامه به نقش و اهمیت استفاده از این بارنامه در حمل‌ونقل بین‌المللی اشاره خواهیم کرد.

قانونی بودن و تنظیم حقوق و تعهدات در بارنامه فیاتا

بارنامه فیاتا به‌عنوان یک مدرک قانونی، حقوق و تعهدات مربوط به حمل‌ونقل کالاها را تعیین می‌کند. در‌واقع با صدور این بارنامه شرایط و مقررات مربوط به حمل‌ونقل کالا به‌صورت رسمی و حقوقی مشخص می‌شود و از جانب هر دو طرف قابل رعایت است. به‌طورکلی با صدور فیاتا به‌عنوان یک بارنامه بین‌المللی و با تعیین حقوق و تعهدات مربوط به حمل‌ونقل کالاها تضمین خواهد شد که کالاها به‌صورت مشروع و با رعایت قوانین بین‌المللی توسط شرکت حمل و نقل بین المللی جابه‌جا شوند. 

نقش فیاتا در حمل و نقل بین الملل چیست؟

اهمیت تنظیم بارنامه فیاتا به‌منظور تامین امنیت کالا

این بارنامه حاوی اطلاعات دقیقی درباره بار حمل‌شده و شرایط حمل‌ونقل است. به‌عنوان مثال فرض کنید که قصد واردات کالا از چین و تامین مواد اولیه پلاستیکی را دارید. در‌صورتی‌که محموله شما با استفاده از دو روش زمینی و دریایی ارسال شود، بارنامه فیاتا می‌تواند تنظیم شود. در این بارنامه اطلاعات همچون نام و آدرس فرستنده و گیرنده، مشخصات بار، مسیر حمل، شرایط حمل و هزینه‌های حمل‌ونقل ذکر می‌شود. به‌این‌ترتیب کالاها با اطمینان و امنیت بیشتری جابه‌جا و به مقصد ارسال خواهند شد.

نقش بارنامه فیاتا در سهولت پیگیری‌های مالی و قانونی

با صدور این بارنامه اطلاعات لازم برای پیگیری‌های حقوقی مربوط به حمل‌ونقل کالا در دسترس است. این بارنامه به‌عنوان مدرک قانونی از جانب مراجع مالی و حقوقی و کلیه بانک‌ها پذیرفته می‌شود. به‌این‌ترتیب می‌توان به‌راحتی مسائل و اختلافات مربوط به حمل‌ونقل کالا را پیگیری و رفع کرد. 

چه اطلاعاتی در بارنامه فیاتا ثبت می‌شود؟ 

از آنجایی‌که بارنامه فیاتا یک مدرک بین‌المللی برای حمل‌ونقل کالاست، در آن مجموعه‌ای از اطلاعات در مورد خریدار، فروشنده و شرایط حمل‌ونقل ذکر می‌شود. در ادامه به لیست مندرجات این بارنامه اشاره خواهیم کرد:

1- نام و آدرس فرستنده: نام و آدرس شخص یا شرکتی که کالاها را از مبدا حمل می‌کند.

2- نام و آدرس گیرنده: نام و آدرس شخص یا شرکتی که کالاها به آن‌ تحویل داده می‌شود.

۳- مشخصات کالا: شامل نوع کالا، تعداد و توضیحات مربوط به کالاها.

۴- وزن و حجم کالا:با توجه به قرارداد تنظیم‌شده بین فرستنده و گیرنده در ارتباط با میزان محموله مورد معامله در بارنامه قید میگردد.

۵- شرایط بیمه: شماره بیمه‌نامه که توسط صاحب کالا صادر شده باشد در بارنامه امکان قید دارد.

با استفاده از اطلاعات ذکر شده در این بارنامه مسئولان حمل‌ونقل، گمرک‌ها و مراجع مالی و حقوقی می‌توانند مراحل حمل‌ونقل کالاها را به‌طور دقیق و کامل پیگیری کنند. به‌این‌ترتیب می‌توان از رعایت قوانین و مقررات مربوط به حمل‌ونقل کالا اطمینان حاصل کنند.

نقش فیاتا در حمل و نقل بین الملل چیست؟

افزایش کیفیت خدمات مربوط به حمل‌ونقل ترکیبی با تنظیم بارنامه فیاتا

در این مقاله با بارنامه فیاتا و نقش آن در حمل‌ونقل بین‌المللی آشنا شدیم. در‌صورتی‌که برای ارسال محموله از مبدا به مقصد از چند روش حمل‌ونقل استفاده شود، بارنامه از نوع FIATA برای کالا تنظیم خواهد شد. اگرچه در بسیاری از موارد برای حمل کالا توسط یک روش حمل نیز بارنامه فیاتا صادر می‌گردد. این سند نقشی کلیدی در تسهیل روند حمل‌ونقل و تجارت بین‌المللی ایفاد کرده و امنیت و قانونی بودن حمل‌ونقل کالاها تضمین می‌کند. 

شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا با ایجاد سرویس حمل چند وجهی، برای تاجران این امکان را فراهم کرده است تا محموله مورد‌نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارسال یا دریافت کنند. واردات یا صادرات به‌موقع و ایمن به نقاط مختلف دنیا برای بازرگانان یک امر حیاتی است. با انتخاب روش حمل‌ونقل ترکیبی این نیاز به‌خوبی برطرف خواهد شد. برای مشاوره با تیم مجرب هانزا و آگاهی از شرایط مختلف با شماره 02143312000 تماس بگیرید یا به سایت Hansanav.com مراجعه کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته