دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1402 - 08:30

عظیمی: خبر کمک کردن شطرنج‌بازان به هم در مسابقات جهانی صحت ندارد/ برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارم

عظیمی: خبر کمک کردن شطرنج‌بازان به هم در مسابقات جهانی صحت ندارد  برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارم
سرپرست فدراسیون شطرنج گفت: اینکه گفته می‌شود طباطبایی و مقصودلو در داخل مسابقات جام جهانی از نظر فنی به یکدیگر کمک می‌کردند صحت ندارد.
کد خبر : 862836

شهرام عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص نتایج تیم ملی شطرنج در جام جهانی اظهار کرد: نتایج بسیار عالی خیره کننده بود از جمله پرهام مقصودلو و سایر نفرات که جانانه جنگیدند تا بتوانند قدرت ایران را به دنیا نشان دهند. ان‌شاءالله از این بچه‌ها در بازی‌های آسیایی شاهد عملکرد عالی باشیم. امیدوارم بتوانیم در هانگژو روی سکو قرار بگیریم تا بتوانیم دل مردم ایران را شاد کنیم. مسابقات سطح بالایی داشت و بهترین‌های جهان در جام جهانی شرکت کرده بودند.

مشخص شدن ترکیب شطرنج برای هانگژو

وی درباره ترکیب اعزامی تیم ملی شطرنج به بازی آسیایی گفت: محمد امین طباطبایی، پرهام مقصودلو، امیررضا پورآقا بالا، پویا ایدنی، بردیا دانشور به همراه مبینا علی‌نسب ترکیب ما را برای حضور در المپیک آسیایی هانگژو تشکیل می‌دهند.

سرپرستی شغل نیست

سرپرست فدراسیون شطرنج درباره تکلیف ادامه همکاری سرپرست دبیری این فدراسیون با توجه به بازنشستگی‌اش گفت: به هیچ عنوان سرپرستی شغل نیست و زمانی هم که شغل محسوب نشود پس دو شغله بودن وجاهتی ندارد. همچنین فرد بازنشسته هیچ منعی برای ادامه فعالیت ندارد. برای جایگزینی شادی پریدر در نایب رئیسی بانوان نیز هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

عظیمی در مورد اینکه چه زمانی انتخابات این رشته برگزار خواهد شد، پاسخ داد: به محض آماده شدن شرایط برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا انتخابات این رشته را برگزار کنیم.

هیچ برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات فدراسیون شطرنج ندارم

وی در خصوص اینکه آیا برنامه‌ای برای ثبت‌نام در انتخابات فدراسیون شطرنج دارد یا خیر گفت: هیچ برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات فدراسیون شطرنج ندارم. بالاخره من سرباز این نظام و وزارت خانه و تابع دستورات هستم.

سطح مقصودلو و طباطبایی از نظر فنی بالا است

سرپرست فدراسیون شطرنج درباره اینکه آیا صحت دارد خود ملی‌پوشان در جام جهانی همدیگر را کمک می‌کردند یا خیر، توضیح داد: مهراد اردشی به عنوان کاپیتان تیم ملی بار بزرگی در جام جهانی را به دوش می کشید و برای هانگژو هم چنین وظیفه‌ای را به او محول خواهیم کرد.او مربی ارشد فیده است و ما هم مربی ارشد فیده در ایران تنها چهار نفر داریم. سطح بازیکنان ما خیلی ایده‌آل است. نفراتی مانند محمد امین طباطبایی و پرهام مقصودلو با زحمت فراوان به توانایی بالایی رسیده‌اند و برای همین هم مربی به توانایی این نفرات در ایران وجود ندارد و در سطح دنیا هم شاید مربیانی به تعداد انگشتان یک دست وجود داشته باشند تا بتوانند به این دو سوپر استاد بزرگ ما کمک فنی کنند.

امکان پذیر نیست دو نفر در داحل سالن همدیگر را کوچینگ کنند

عظیمی تصریح کرد: بیشتر موضوعات مربیگری به همراه کاپیتانی، بحث روحی و روانی و ارائه برنامه‌ها برای حضور بهتر در یک رقابت از جمله موارد مهم محسوب می‌شود. تقریبا برای همین هم است دو ورزشکار ما بی نیاز از مربی هستند چرا که از نظر فنی خیلی به روز هستند. اگر چه هنوز وارد عرصه مربیگری نشده‌اند اما باز جزو بزرگان این رشته محسوب می‌شوند. طبق قانون هیچ بازیکنی نمی‌تواند نفر دیگری را کوچینگ یا حتی با او صحبت کند. البته همه دوستان مطلع هستند بار فنی طباطبایی و مقصودلو بسیار بالا است و مربی نمی‌تواند نکته خاصی به دانش آن‌ها اضافه کند. به هیچ عنوان امکانپذیر نیست دو نفری که در سالن مسابقات هستند بخواهند با هم صحبت کنند، زیرا خلاف قانون محسوب می‌شود. با مقداری تامل و اندیشه می‌توان به این نتیجه رسید که بروز برخی موارد اصلا امکانپذیر نیست.

به دنبال جذب مربی آنلاین برای شطرنج‌بازان هستیم

وی با اشاره به اینکه دنبال جذب مربی خارجی برای شطرنج‌بازان هستند، گفت: خود ما بسیار مُصر هستیم تا به صورت برخط و آنلاین بتوانیم از مربیان خوب خارجی بهره ببریم. در تمام دنیا مربیان بزرگ استخدام کشور دیگری هستند. با این حال مدیر تیم‌های ملی در حال مذاکره با مربیان مختلف است هر چند هنوز نتوانسته‌ایم فرد خاصی را برای مقصودلو و طباطبایی برای بازی‌های آسیایی به خدمت بگیریم. تصمیم داریم قرارداد طولانی مدت با مربیان منعقد کنیم تا پس از هانگژو هم از ظرفیت بالای این مربیان استفاده کنیم. با اینکه فعلا توفیقی در این مسیر حاصل نشده، اما دائم در حال مذاکره هستیم تا در مقطعی شرایط طوری پیش برود که این مربی از لحاظ فنی نکات خوبی به بچه‌های ما ارائه دهد.

مذاکره مدیر تیم‌های ملی شطرنج با مربی روس 

سرپرست فدراسیون شطرنج با تاکید بر مذاکره فدراسیون با ترام نیک روس برای طباطبایی و مقصودلو اظهار کرد: مدیر تیم‌های ملی با ترام نیک روس وارد مذاکره شده و او هم در حال بررسی نهایی است. البته خیلی سخت است در این شرایط مربی بیاوریم که به شطرنج ما کمک کند، اما باز در تلاشیم. این مربی روس به دنبال این است تا در برنامه‌هایش زمانی را خالی نگه دارد تا بتواند وارد همکاری با ما شود.

وی درباره برنامه پیش‌رو ملی‌پوشان شطرنج تاکید کرد: محمد امین طباطبایی سه روز پیش باید به امارات می‌رفت، اما به دلیل خستگی زیاد در مسابقات جام جهانی تصمیم گرفت به آنجا نرود. فعلا تا هانگژو مسابقه‌ای پیش‌رو بچه‌های ما نیست مگر اینکه خود شطرنج‌بازان به صورت شخصی در رقابت‌ها شرکت کنند. خوشبختانه هر زمان که دو سوپر استاد بزرگ شطرنج ما به رویدادی می‌روند سطح فنی آن مسابقه ارتقا پیدا می‌کند به طوری که همه مُصر و علاقه‌مند به حضور بچه‌هایمان هستند.

پاداش مناسبی به شطرنج‌بازان پرداخت خواهیم کرد

عظیمی درباره اینکه از چه زمانی اردو‌های تیم ملی برای هانگژو آغاز خواهد شد، تصریح کرد: مبینا علی‌‌نسب از روز سه‌شنبه تا روز جمعه زیر نظر مربیان تمرین می‌کرد. او باید در بخش انفرادی و بخش سرعت مسابقه بدهد و برای همین هم زیر نظر اساتید در محل خود فدراسیون چند مسابقه به شکل تمرینی برای او در نظر گرفتیم. حتی پویا ایدنی هم که در فرانسه زندگی می‌کند، اما برای هانگژو به ترکیب ما اضافه می‌شود. اردویی چند هفته پیش در گیلان داشتیم که تمام بچه‌ها در آنجا حضور داشتند و الان نیز خود بچه‌ها زیر نظر مربیان به شدت مشغول تمرین هستند. در هفته گذشته هم دیداری با مبینا علی‌نسب داشتیم تا بتوانیم از نظر مسأله روحی و روانی انگیزه خوبی به او انتقال دهیم. ما هر چه داریم برای این جوانان است و هر زمان که شرایطش فراهم شود پاداش خوب و مناسبی برای ورزشکاران در نظر خواهیم گرفت.

شاید به صورت اقساطی بدهی فیده را پرداخت کنیم

سرپرست فدراسیون شطرنج در خصوص آخرین وضعیت بدهی فدراسیون شطرنج ایران به فدراسیون جهانی توضیح داد: مدنظر داریم تا این بدهی را به صورت اقساطی به حساب فدراسیون جهانی واریز کنیم. همچنین در تلاشیم تا اگر شرایط مهیا شود بتوانیم بخشودگی شامل حال ما شود. اینکه چقدر در این کار موفق شویم نمی‌توانم به آن پاسخ دهم، زیرا چندان به این بخشودگی امیدوار نیستم. رئیس فدراسیون جهانی هم به خوبی شرایط ما را درک کرده، زیرا اهل کشور روسیه است. ما و روسیه در یک جنگ نابرابر با ابر قدرت‌های دنیا موضع مشترکی داریم. برای همین هم در چنین فضایی با ما برای پرداخت اقساطی کنار آمده‌اند. باید این دِینی که بر گردن ما است را ادا کنیم. بخشی از این بدهی‌ها مربوط به پرداخت ریجستری، جام جهانی زنان در ایران و .. است. حقیقت امر پرداخت یک جا این مبلغ برای ما کمرشکن است. در حال مذاکره هستیم تا هر دو یا سه ماه یک بار چند هزار یورو به حساب فدراسیون جهانی پرداخت کنیم تا بتوانیم از زیر بار چنین فشاری بیرون بیاییم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته