دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری‌ها کشور تصویب شد

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از تصویب دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران­ در شهرداری‌ها در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور خبر داد و گفت : این دستورالعمل به زودی از سوی وزیر کشور برای اجرا به استانداران ابلاغ می‌شود.
کد خبر : 8623

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، هوشنگ خندان دل اظهار داشت: دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران­ در شهرداری‌ها به استناد ماده 55 قانون شهرداری و قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و آیین‌­نامه اجرایی قانون مذکور برای اجرا در شهرداری‌­های کشور تهیه و تدوین شده است.


وی افزود: این دستورالعمل در راستای شرح وظایف سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مبنی بر حمایت، هدایت و نظارت بر شهرداری‌­ها و سازمان‌­های تابعه با بهره­‌گیری از تجارب متخصصان و کارشناسان حوزه مدیریت بحران است.


خندان دل هدف اصلی تهیه این دستورالعمل را ایجاد ساختار سازمانی برای اجرای وظایف قانونی شهرداری­‌ها در مراحل چهارگانه مدیریت بحران و همکاری و تعامل درون سازمانی و برون سازمانی با سایر سازما‌‌‌‌‌ن‌­ها و دستگا‌‌ه‌­های مرتبط به گونه‌ای که شرایط ایمن و مناسب برای زندگی شهروندان تامین و منافع و ارزش‌های اساسی شهر حفظ شود، عنوان کرد.


وی ایجاد وحدت رویه در خصوص مدیریت بحران‌­های مختلف طبیعی و انسان ­ساخت در همکاری و تعامل با سایر دستگاه­‌های اجرایی ذی‌ربط، مشخص کردن وظایف شهرداری‌­ها در مراحل چهارگانه مدیریت بحران در دو بخش وظایف مستقیم (اصلی) و غیر مستقیم (همکار یا پشتیبان)، تدوین برنامه جامع برای کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع سوانح در محدوده و حریم شهرها و تدوین راهکارهای جلوگیری و کنترل حوادث ثانویه بعد از وقوع سوانح بزرگ در شهرها از جمله آتش سوزی و حوادث ناشی از مواد خطرناک را از دیگر اهداف تدوین دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران­ در شهرداری‌ها برشمرد.


معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: به موجب این دستورالعمل، در راستای ایجاد تعامل درون بخشی و برون بخشی و همچنین برنامه­‌ریزی و هماهنگی برای پشتیبانی، تصمیم‌­سازی و پیگیری وظایف قانونی شهرداری در شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح طبیعی و انسان ساخت ستادی تحت عنوان ستاد مدیریت بحران شهرداری تشکیل می­‌شود.


خندان دل ادامه داد: دبیرخانه ستاد مدیریت بحران شهرداری بر اساس ساختار رده بندی جمعیتی شکل می‌گیرد.


وی افزود: در کلانشهرها، مراکز استان و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر جمعیت، دبیر ستاد با حکم شهردار منصوب و در سایر شهرها معاون خدمات شهری به عنوان دبیر ستاد انتخاب می‌­شود و ساختار سازمانی مدیریت بحران شهر تهران از مفاد این دستورالعمل مستثنی و تابع ضوابط و آیین نامه خاص مربوطه است.


خندان دل تصریح کرد: به موجب این دستورالعمل، به منظور انجام هماهنگی، هدایت و نظارت بر ستادهای مدیریت بحران شهرداری‌های کشور، دبیرخانه کشوری در معاونت امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌­ها و دهیاری‌­های کشور تشکیل می‌شود.


معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: موضوع فعالیت ستاد مدیریت بحران شهرداری در مراحل چهارگانه مدیریت بحران شامل پیش‌بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی و در راستای اجرای وظایف قانونی شهرداری، مطابق ماده 55 قانون شهرداری، در محورهای آتش نشانی و خدمات ایمنی، کنترل سیلاب­‌های شهری و تدفین اموات تعریف اجرایی می­‌شود.


خندان دل ادامه داد: در راستای اجرای کامل وظایف تعیین شده و پوشش مناسب خدمت‌رسانی به شهروندان در شرایط اضطراری، کمیته‌های تخصصی چهار گانه با عناوین کمیته ایمنی، آتش نشانی و امداد و نجات، کمیته تدفین، کمیته کنترل سیلاب­‌های شهری و کمیته هشدار و اطلاع‌رسانی؛ متناسب با سطح‌­بندی جمعیتی تعیین شده با عضویت سازمان­‌ها و دستگاه­‌های مرتبط، زیر نظر ستاد مدیریت بحران در شهرداری‌ها تشکیل خواهد شد.


وی افزود: بررسی و تصویب نهایی بودجه، متمم بودجه، اصلاح و تفریغ بودجه شهرداری با لحاظ در سرفصل کلان بودجه‌ای در خصوص موضوع کاری ستاد مدیریت بحران شهرداری بر عهده شورای اسلامی شهرخواهد بود و دبیر ستاد باید ترتیبی اتخاذ کند که برنامه و بودجه سالانه شهرداری درحوزه فعالیت ستاد تا پایان اسفند هر سال به تصویب شورای معاونان شهرداری برسد.


خندان دل ابراز امیدواری کرد که با تشکیل این ستاد، نقش و جایگاه شهرداری‌ها در مدیریت بحران تقویت و استحکام بخشی منطقی در نحوه رسیدگی به موضوعات حوادث غیرمترقبه در شهرداری‌ها ایجاد شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: مدیریت بحران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته