دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداریها کشور تصویب شد
به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، هوشنگ خندان دل اظهار داشت: دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداریها به استناد ماده 55 قانون شهرداری و قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و آییننامه اجرایی قانون مذکور برای اجرا در شهرداریهای کشور تهیه و تدوین شده است.
وی افزود: این دستورالعمل در راستای شرح وظایف سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور مبنی بر حمایت، هدایت و نظارت بر شهرداریها و سازمانهای تابعه با بهرهگیری از تجارب متخصصان و کارشناسان حوزه مدیریت بحران است.
خندان دل هدف اصلی تهیه این دستورالعمل را ایجاد ساختار سازمانی برای اجرای وظایف قانونی شهرداریها در مراحل چهارگانه مدیریت بحران و همکاری و تعامل درون سازمانی و برون سازمانی با سایر سازمانها و دستگاههای مرتبط به گونهای که شرایط ایمن و مناسب برای زندگی شهروندان تامین و منافع و ارزشهای اساسی شهر حفظ شود، عنوان کرد.
وی ایجاد وحدت رویه در خصوص مدیریت بحرانهای مختلف طبیعی و انسان ساخت در همکاری و تعامل با سایر دستگاههای اجرایی ذیربط، مشخص کردن وظایف شهرداریها در مراحل چهارگانه مدیریت بحران در دو بخش وظایف مستقیم (اصلی) و غیر مستقیم (همکار یا پشتیبان)، تدوین برنامه جامع برای کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع سوانح در محدوده و حریم شهرها و تدوین راهکارهای جلوگیری و کنترل حوادث ثانویه بعد از وقوع سوانح بزرگ در شهرها از جمله آتش سوزی و حوادث ناشی از مواد خطرناک را از دیگر اهداف تدوین دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداریها برشمرد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: به موجب این دستورالعمل، در راستای ایجاد تعامل درون بخشی و برون بخشی و همچنین برنامهریزی و هماهنگی برای پشتیبانی، تصمیمسازی و پیگیری وظایف قانونی شهرداری در شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح طبیعی و انسان ساخت ستادی تحت عنوان ستاد مدیریت بحران شهرداری تشکیل میشود.
خندان دل ادامه داد: دبیرخانه ستاد مدیریت بحران شهرداری بر اساس ساختار رده بندی جمعیتی شکل میگیرد.
وی افزود: در کلانشهرها، مراکز استان و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر جمعیت، دبیر ستاد با حکم شهردار منصوب و در سایر شهرها معاون خدمات شهری به عنوان دبیر ستاد انتخاب میشود و ساختار سازمانی مدیریت بحران شهر تهران از مفاد این دستورالعمل مستثنی و تابع ضوابط و آیین نامه خاص مربوطه است.
خندان دل تصریح کرد: به موجب این دستورالعمل، به منظور انجام هماهنگی، هدایت و نظارت بر ستادهای مدیریت بحران شهرداریهای کشور، دبیرخانه کشوری در معاونت امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تشکیل میشود.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: موضوع فعالیت ستاد مدیریت بحران شهرداری در مراحل چهارگانه مدیریت بحران شامل پیشبینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی و در راستای اجرای وظایف قانونی شهرداری، مطابق ماده 55 قانون شهرداری، در محورهای آتش نشانی و خدمات ایمنی، کنترل سیلابهای شهری و تدفین اموات تعریف اجرایی میشود.
خندان دل ادامه داد: در راستای اجرای کامل وظایف تعیین شده و پوشش مناسب خدمترسانی به شهروندان در شرایط اضطراری، کمیتههای تخصصی چهار گانه با عناوین کمیته ایمنی، آتش نشانی و امداد و نجات، کمیته تدفین، کمیته کنترل سیلابهای شهری و کمیته هشدار و اطلاعرسانی؛ متناسب با سطحبندی جمعیتی تعیین شده با عضویت سازمانها و دستگاههای مرتبط، زیر نظر ستاد مدیریت بحران در شهرداریها تشکیل خواهد شد.
وی افزود: بررسی و تصویب نهایی بودجه، متمم بودجه، اصلاح و تفریغ بودجه شهرداری با لحاظ در سرفصل کلان بودجهای در خصوص موضوع کاری ستاد مدیریت بحران شهرداری بر عهده شورای اسلامی شهرخواهد بود و دبیر ستاد باید ترتیبی اتخاذ کند که برنامه و بودجه سالانه شهرداری درحوزه فعالیت ستاد تا پایان اسفند هر سال به تصویب شورای معاونان شهرداری برسد.
خندان دل ابراز امیدواری کرد که با تشکیل این ستاد، نقش و جایگاه شهرداریها در مدیریت بحران تقویت و استحکام بخشی منطقی در نحوه رسیدگی به موضوعات حوادث غیرمترقبه در شهرداریها ایجاد شود.
انتهای پیام/