دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1395 - 14:19

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: عراقی‎ها با تمسک به آیات قرآن، اختلافات را کنار بگذارند

آیت‎الله ناصر مکارم‌شیرازی بر لزوم پرهیز از اختلافات در بین مردم و گروه‎های مبارز در عراق تاکید کرد.
کد خبر : 86218

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، به نقل از ایسنا، این مرجع تقلید در دیدار با جمعی از علمای کشور عراق گفت: علمای امروز عراق رسالت عظیمی به عهده دارند زیرا امروز این کشور با مشکلات عدیده‎ای روبروست.


وی با ابراز نگرانی نسبت به اختلافات داخلی عراق افزود: این اختلافات که در بین گروه‎های فعال عراقی ایجاد شده است، نگران کننده است؛ مطمئنا اگر این اختلافات گسترده باشد شکست را به دنبال خواهد داشت.


وی خاطرنشان کرد: همه مسلمانان باید با تمسک به قرآن ریشه‎های اختلاف با هم را بخشکانند؛ قرآن کریم برای اختلافات در میان امت اسلامی، سه خسران بزرگ را برشمرده است که برآیند این سه، آن است که اگر مسلمانان دچار اختلافات شوند و آنها را حل نکنند گرفتار صواعق و گمراهی خواهند شد.


این مرجع تقلید بیان کرد: اختلافات در عراق به برکت علمای آگاه به زمان حل شد ولی بازهم متاسفانه شاهد بروز برخی اختلافات در این کشور به خصوص در عرصه سیاسی هستیم که باید این اختلافات با تدبیر حل شود.


وی گفت: رسالت علما در این شرایط حساس آن است که آحاد جامعه عراق را به وحدت دعوت کنند؛ در گذشته اختلاف بین شیعه و سنی بود ولی متاسفانه امروز بین گروه‎های شیعی نیز اختلافاتی ایجاد شده است که باعث تاسف است.


آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: خوشبختانه به برکت تحرکات با نشاط تبلیغی علمای عراق و مبلغان حوزوی امروزه این اختلافات در حال کم شدن است و در حشد الشعبی این نیروها با هدایت‌های این علما در کنار هم به وفاق رسیده‎اند.


وی گفت: عراق کشوری با لشکری بزرگ و علمای بیدار و آگاه به شرایط زمان است و باید با جهاد فی سبیل الله در این راه گامی استوار بردارید و خود را برای پیروزی‎های بزرگ آماده کنید.


این مرجع تقلید بیان کرد: باید با اتحاد دشمنان را از خاک خود بیرون کنید؛ در این راستا نیز هدایت الهی شامل حال شما خواهد شد؛ بر اساس فرموده قرآن، هدایت به دو شکل است؛ شکل نخست آن است که خداوند صرفا ارایه طریق می‎کند که این ارایه طریق ممکن است شامل حال همه انسان‎ها شود.


وی گفت: شکل دوم هدایت که هدایت اصلی خداوند نسبت به مومنین و افراد مخلص و مجاهدان واقعی است، آن است که خداوند دست انسان مخلص و مجاهد را گرفته و وی را در مسیر حقیقی قرار می‎دهد.


این مرجع تقلید بیان کرد: اختلاف شیعیان در عراق واقعا باعث تاسف است زیرا انتظارات از آنها بسیار بالاست و نباید در این شرایط حساس این چنین باهم درگیر شوند؛ شیعیان به حسب اینکه ائمه ما در عراق مدفون هستند احساس تعلق به این مراقد شریف دارند و به همین خاطر شرایط عراق برای همه شیعیان مهم است.


وی گفت: یکی از دیگر وظایف حساس علما، توجه و پیوند با قشر جوان است؛ دشمنان می‎‌خواهند که جوانان را از علما دور کنند؛ علما باید جوانان را به سمت مساجد ترغیب کنند و محور کار تبلیغی خود را در مساجد قرار دهند؛ باید از قرارگرفتن جوانان در مسیر طعمه دشمنان جلوگیری کنیم.


این استاد حوزه بیان کرد: در تفسیر نمونه که بسیاری از علمای اهل سنت نیز آن را مطالعه کرده و ایرادی نیز به آن نگرفتند سعی کردیم در آیات مرتبط با ولایت با دفاع منطقی و عقلانی و قرآنی از اهل بیت(ع) مطالب خود را بنگاریم و اگر چنین روشی در پیش گرفته شود قطعا کلام اهل بیت(ع) و بیان علما در اختیار همگان قرار خواهد گرفت؛ زیرا نباید با توهین به دیگر مذاهب، آنها را نسبت به توهین به مذهب خود تحریک کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته