دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اسماعیلی: هیئت خیمه وحدت است

اسماعیلی: هیئت خیمه وحدت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه رویداد «مهرواره هوای نو» گفت: هیئت پرچم انسجام، امیدواری و حرکت رو به جلوی مردم است و ان‌شاءالله این حرکت ادامه می‌یابد.
کد خبر : 862035

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه دومین مهرواره هوای نو عصر روز دوشنبه شانزدهم مرداد ماه با حضور مدیران و مسئولان تشکل‌های هیئت‌ها، پیرغلامان و ذاکران اباعبدالله(ع) در تالار وحدت و با اجرای یک اثر نمایشی آغاز شد.  سپس کلیپی از درگذشتگان و پیرغلامان خادم اهل بیت (ع) همچون سیدرضا موید و حاج قاسم مستوفی برای حاضران در سالن به نمایش درآمد.

سپس حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صحبت‌هایی گفت: در همین دهه محرم بیشترین برخورد و واکنش‌ها را نسبت به قرآن کریم داشتیم و بیشترین اعتراضات در همین هیئت‌ها و خیابان‌ها رقم خورد و برترین سفرهای جمعی میلیونی را در اربعین همین افراد رقم می‌زنند، افرادی که مراقب اجتماعات کوچک هم هستند.

وی در ادامه افزود: خدارا شاکریم یک بار دیگر خادمان هئیت‌های عاشورایی در کنار یکدیگر جمع شدیم تا در هوای نوی هیئت نفسی تازه کنیم. «هوای نو» دست در سنت دیرین عزای سیدالشهدا دارد اما نگاهش به فرداست، قطعا هوای نو سال آینده باید بیشتر از امسال جنبه بین‌المللی داشته باشد چون این مختص ما نیست، بسیاری از کشورهای دنیا اتفاقات مهمی از جنس هیئت‌ها رقم می‌زنند. بنابراین بنای دور سوم هیئت‌ها به عنوان مهرواره بین‌المللی رقم خواهد خورد.

حجت الاسلام قمی یادآور شد: ما حامی و خادم هوای نو در سازمان تبلیغات هستیم اما نیاز به حمایت‌های سایر نهادها هم داریم تا ذوابعاد شویم. امسال خیلی از رشته‌ها را صرف نظر کرده بودیم، موقعی که قرار است هیئت کانون جهاد تبیین و مرکز آن باشد، حتما هیئت‌ها بیش از پیش بخش خواهران را جدی خواهند گرفت اما در جهاد تبیین بیشترین توقعات از دختران و زنان می‌رود تا نقش‌آفرینی کنند.

رشد ۲۵ درصدی شرکت کنندگان

سپس حمید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو نیز در صحبت‌هایی آماری از شرکت‌کنندگان امسال مهرواره گفت: آمار شرکت‌کنندگان امسال ۲۵ درصد بیش از سال گذشته بود. امسال ۴۱ رشته طراحی شد، در حالی که اگر بخواهیم تمام شته‌های هیئت را پوشش دهیم، بالای صد رشته می‌شود. به‌هرحال هوای نو جشنواره نیست، یک بهانه است که کنار هم باشیم و بدانیم هیئت هویت‌ساز است. 

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد هیئت‌ها باید نبض فرهنگ جامعه را در دست بگیرند تا تبدیل به موتور روبه جلوی انقلاب شوند. این مسئله اصلی هوای نو است و بقیه چیزها بهانه‌ایست تا اتفاق بزرگی را رقم بزنیم.

وزیر ارشاد: هیئت خیمه وحدت است

سپس محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: خوشحالم که همه ما در این جمع متنعم به علاقه امام حسین(ع) هستیم و امروز نهضت امام خمینی (ره) بیش از شصت سال از عمرش می‌گذرد و ویژگی آن این است که این نهضت در زیست بوم حسینی ادامه یافته و امروز اینطور درخشان در حال نورافشانی است. 

وی در ادامه افزود: انقلاب ما فاطمیون حدوث است، مهر ۴۱ در ایام فاطمیه این انقلاب آغاز شده اما باز هم جوان است و حسینیه بقا آن محسوب می‌شود، در ادامه مسیرش عاشوراها و اربعین‌ها به پیروزی رسیده است. اربعین مفهوم کلیدی در فهم پیروزی انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی محصول این اربعین‌ها است. 

اسماعیلی یادآور شد: این شبکه بزرگ که جریان هیئت‌ها در آن رقم خورده، جهانی است. نهضت بزرگ امام در یک وضعیت خفقان همه جانبه رشد کرده است. اگر ضعف رژیم‌های حاکم دلیل اصلی حرف آن‌ها می‌شد، حتما ریشه‌های دیگر مثل پهلوی در صف سقوط بودند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هیچ مکتبی مثل انقلاب قدرت شبکه‌سازی مردمی به این گونه نداشت، امام هیچ شبکه اجتماعی و رسانه‌ای مثل امروز نداشت و در ادامه دیدیم که این مادحان اهل بیت چه حماسه‌ها با شبکه هیئت و مساجد خلق کردند. امروز هم انقلاب اسلامی این شبکه لایزال را دارد در فتنه اخیر که دشمن اراده، امید و ایمان جوانان را نشانه گرفته بود، دیدید در نهایت چه شد و جبهه انقلاب سیاستش امید به آینده است. 

وی اظهار داشت: برای محرم امسال خواب‌های نامبارکی دیده بودند ولی با بی‌خردی این محرم را محل زورآزمایی خود کردند اما شما دیدید که مردم اصلا نشنیدند، امروز به برکت انقلاب و حاکمیت دین، توحید و ولایت جامعه جلو می‌رود. ما می‌گوییم ۸۱ درصد مردم ایران دهه اول محرم سیاه‌پوش هستند، ۵۴ درصد نذری می‌دهند این واقعیت مکتب عاشورایی و جامعه ایرانی است. اینجا خیمه وحدت است، هیئت پرچم انسجام، امیدواری و حرکت رو به جلوی مردم است و ان‌شاءالله این حرکت ادامه می‌یابد، ما آماده ظهور و رزم در کنار امام صلح و امام عدالت‌گستر هستیم.

در ادامه  آیین تقدیر از سه پیرغلام حاج آقای چینی، دکتر سنگری و فاطمه گنجی برگزار شد. سپس بخش تجلیل از برگزیدگان بخش نهاد خانواده هیئت و بخش امداد اجتماعی، بخش هیئت و اقتصاد، رشته هیئت هنر و رسانه، بخش هیئت و شهدا، هیئت و شادی و ....  برگزار شد.

در بخش پایانی این مراسم نیز هیئت مکتب‌الرقیه شهر قزوین، هیئت زوارالزهرا تهران، حسینیه انقلاب اسلامی دختران تهران، هیئت ریحانه‌النبی کرج، حسینیه انقلاب اسلامی دختران قم، کانون فرهنگی ره‌پویان شیراز، هیئت بیت‌النبی قم، هیئت انصارالولایت یزد و هیئت یا مهدی اسلامشهر به عنوان هیئت‌های برگزیده معرفی و تجلیل شدند.

پس از بخش مداحی دو مداح اهل‌بیت (ع)، رونمایی از «بیرق کارت» به همت بنیاد دعبل خزاعی و صندوق قرض‌الحسنه مهر ایران با حضور حجت‌الاسلام باباخوانی، دکتر شمسی نجات و بهرانی مدیر بنیاد دعبل صورت گرفت. همچنین در این مراسم اعلام شد قرار است از یک سامانه متمرکز در این راستا استفاده شود که به‌زودی این سامانه نیز معرفی خواهد شد.

در ادامه مراسم جوایز بخش دوم به برگزیدگان اهدا شد. در حوزه شعر ارکان هیئت، عباس همتی از استان قزوین و در حوزه شعر نوحه‌سرایی و سرود حجت‌الاسلام محمد مروستی از استان یزد، در حوزه ستایشگری علیرضا شریفی استان اصفهان، بخش مناجات و ادعیه خوانی علی محمدی استان تهران، حوزه آیین‌ها و مداحی بومی مهدی تدینی استان خوزستان شهر دزفول، بخش مدیر هیئت حجت‌الاسلام رضا کریمی از شهر قم، در حوزه منبر و وعظ و خطابه برای نسل جوان حجت‌الاسلام محمدعلی رضا و در رشته بانوان رشته سخنرانی مریم رستگار از قم به‌عنوان برگزیدگان معرفی شدند.

سپس در بخش بعدی این مراسم فرهاد قائمیان بازیگر شناخته شده کشورمان به خواندن نمایشنامه‌ای درباره حضرت عباس (ع) در کربلا پرداخت.

‌پای هوش مصنوعی به تالار وحدت هم رسید

در ادامه این مراسم صدای زنده‌یاد حاج اکبر ناظم به کمک هوش مصنوعی با چهره او پخش شد تا به این ترتیب پای هوش مصنوعی به تالار وحدت نیز باز شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته