دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1402 - 11:32
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در ژاپن را پیگیری می‌کنیم/ سفیر دانمارک احضار شد

آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در ژاپن را پیگیری می‌کنیم  سفیر دانمارک احضار شد
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر امیر عبداللهیان به ژاپن گفت: موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در ژاپن در دستور کار آقای امیرعبداللهیان قرار دارد.
کد خبر : 861922

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی امروز دوشنبه در نشست خبری تاکید کرد: موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در ژاپن در دستور کار آقای امیرعبداللهیان قرار دارد.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه ایران در چارچوب نگاه دولت به گسترش روابط با کشورهای آسیایی و به دعوت رسمی وزیر امور خارجه ژاپن به این کشور سفر کردند، اضافه کرد: آقای امیر عبداللهیان شب گذشته وارد ژاپن شدند و و دیدرا با وزیر خارجه در اولین ساعات کاری امروز به وقت محلی انجام شد و دیدار با نخست وزیر انجام می شود، موضوعات مختلفی با ژاپن مد نظر داریم در چارچوب نگاه دولت به گسترش روابط با کشور های آسیایی در اولویت است.

مطالبات ایران از ژاپن در دستور کار وزیر خارجه است

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: مطالبات ایران از ژاپن در دستور کار وزیر خارجه است و دولت با جدیت به دنبال پیگیری مطالبات از کشورهای مختلف است و در دیدار رئیس جمهور کشورمان  با نخست وزیر ژاپن هم مطرح شده و در دیدار های مقامات مختلف هم مورد توجه بوده و ژاپن هم اعلام کرده به دنبال تادیه دیون خود است

کنعانی گفت: ما خوشبختانه در سطوح مختلف آمد و رفت‌های دیپلماتیک با فدراسیون روسیه بر قرار است و موضوعات مختلفی برای گفت‌‌وگو و تبادل نظر داریم و امروز معاون وزیر خارجه روسیه به تهران سفر می‌کند.

در سطوح مختلف آمد و رفت‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه برقرار است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر معاون وزیر خارجه روسیه به ایران گفت: در سطوح مختلف آمد و رفت‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه برقرار است. ما موضوعات مختلفی برای پیگیری و گفتگو داریم. فردا نشست مهمی را در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه شاهد خواهیم بود. 

در خرداد ماه جاری وزیر امور خارجه در نشست بریکس شرکت کرد و به موضوعات درباره همکاری‌های آتی ایران و کشورهای عضو بریکس پرداخته شد.

موضوع عضویت ایران در بریکس مورد بررسی قرار گرفت. وزیر امور خارجه در آنجا اعلام کرد نشستی در تهران برگزار می‌شود.

کنعانی گفت: فردا کنفرانس تحت عنوان ایران و بریکس برگزار می‌شود و مقامات کشورهای مختلف در آن حضور پیدا خواهند کرد؛ در یکی از پنل‌ها سفرای کشورهای بریکس حضور پیدا خواهند کرد. ریابکوف در این جارچوب در تهران حضور دارد و در این نشست گفتگو خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش روسیه در برجام گفت: با توجه به روابط میان ایران و روسیه و نقش مهم روسیه در توافق برجام و مذاکرات مربوط به توافق، زمینه‌ای برای گفتگو در این چارچوب وجود دارد؛ ایران از فرصت های دیپلماتیک برای تبادل نظر استفاده خواهد کرد.

سفر باقری به عمان در چارچوب پویایی دیپلماتیک انجام شد

کنعانی در ادامه درباره سفر علی باقری به مسقط گفت: این سفر به منظور گفتگوهای دوجانبه با عمان و روابط دوجانبه و مسائل بین المللی انجام شد. موضوعات مهمی را با نقش آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم.

وی گفت: در این چارچوب سفرهای متقابل در سطوح مختلف انجام می‌شود؛ مقامات عمانی در این زمینه‌ها نقش آفرینی خوبی دارند.

کنعانی خاطرنشان کرد: سفر باقری در چارچوب پویایی دیپلماتیک انجام شد.

کنعانی در ادامه درباره موضوع تبادل زندانیان گفت: به این موضوع  به عنوان بحثی انسانی توجه داریم و گفتگوی با واسطه با آمریکا به عنوان یک راه حل ادامه دارد و جزو گفتگوهای جاری است. دولت عمان هم نقش آفرینی خاص خود را دارد.

تامین امنیت آبراه‌ها و کشتی‌رانی ایمن در خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت‌های ایران است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره موضوع امنیت آبراه خلیج فارس گفت: ما معتقدیم تامین امنیت آبراه‌ها و کشتی‌رانی ایمن در خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت‌های ایران و موضوعی است که باید در چارچوب همکاری مشترک کشورهای ساحلی حوزه خلیج فارس و دریای عمان انجام شود.

وی افزود: این کشورها ظرفیت دارند بدون کشورهای خارجی به تامین امنیت مشترک اقدام کنند؛ ما بارها تاکید کردیم دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای یک شعار دروغین است. حضور نظامی آمریکا هیچگاه امنیت ساز و امنیت آفرین نبوده است.

کنعانی خاطرنشان کرد: موضع ایران در این رابطه کاملا روشن و واضح است؛ معتقدیم کشورهای خلیج فارس قابل به تامین امنیت خود هستند.

موضوع میدان نفتی آرش را حقوقی و فنی می‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع میدان نفتی«آرش» گفت: موضوع میدان نفتی آرش را حقوقی و فنی می‌دانیم. همانطور که قبلا اعلام کردیم، بر حقوق ملت ایران تاکید داریم.

ایران از ابتدا بر راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ اوکراین تاکید کرده است

کنعانی درباره موضع ایران در قبال جنگ اوکراین گفت: آنچه که برای ایران حائز اهمیت است، موضوع اوکراین نباید به یک موضوع چالش آفرین و امنیت بین‌المللی منجر شود.

وی گفت: جنگ‌ها ظزفیت بحران آفرینی را دارند. ایران از ابتدا بر راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به این بحران تاکید کرده است.

در سفر وزیر امور خارجه به پاکستان نتایج امید بخشی به دست آمد

کنعانی درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه کشورمان به پاکستان گفت: این سفر در راستای پیگیری اجرای توافقات انجام شده میان ایران و پاکستان در جریان دیدار مشترک در بازارچه مرزی و پروژه انتقال برق در حوزه سیستان و بلوچستان بود.

وی گفت: در دیدار وزیر امور خارجه با رییس جمهور و نخست وزیر پاکستان توافقات خوبی حاصل شده بود. در این سفر نحوه اجرای توافقات مورد گفتگو قرار گرفت و نتایج امید بخشی هم در سفر وزیر امور خارجه شکل گرفت؛ توافقاتی هم بر سر توسعه و رفع موانع مرزی انجام شد. همچنین شروع به کار گذرکاه جدید برای توسعه بندر چابهار انجام شد.

نتیجه سیاست همسایه محور و عضویت در اتحادیه‌های چند جانبه ثمردهی روابط اقتصادی و تجاری است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره عضویت ایران در اتحادیه‌های مختلف گفت: نتیجه سیاست همسایه محور و عضویت در اتحادیه‌های چند جانبه از جمله شانگهای، اور آسیا و امضای برنامه‌های جامع بلند مدت دو جانبه با کشورهای مختلف مانند چین و ترکیه و دیگر کشورها، ثمردهی روابط اقتصادی و تجاری است.

سپاه در مقابله با گروه‌های تروریستی که ریشه حمایتی آنها در غرب است، نقشی تعیین کننده دارد

کنعانی همچنین با اشاره به کارنامه سیاه انگلیس در منطقه گفت: دولت انگلیس با سابقه سیاهی که در غرب آسیا در طول سالیان متمادی ایفا کرده و موجب بی‌ثباتی در منطقه شده، و همچنین نقشی که در حمایت از گروه‌های تروریستی داشته نمی‌تواند به سپاه پاسداران، به عنوان نیروی رسمی ایران اتهام وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: سپاه خدمات ماندگاری به کشورهای جهان ارائه کرد. نقش سپاه در مقابله با گروه‌های تروریستی که ریشه حمایتی آنها در غرب است، نقشی تعیین کننده است.

ایران برای گسترش همکاری با کشورهای منطقه محدودیتی ندارد

کنعانی درباره توافق با قاهره گفت: تحولی جدیدی در این زمینه وجود ندارد؛ موضوع برای ما روشن است، ایران برای گسترش همکاری با کشورهای منطقه محدودیتی ندارد.

وی همچنین درباره روابط با عربستان گفت: تحولات رو به جلو است و درباره روند تحولات پیش رفتیم. برای بازگشایی سفارت عربستان در تهران نمی‌توان تاریخ دقیقی اعلام کرد و عربستان در تلاش است سفارت خود رار در تهران بازگشایی کند.

وی افزود: نسبت به اجرای توافقات دو کشور در بازگشایی سفارتخانه‌ها نگرانی نداریم.

به مسیر خود ادامه و معطل مذاکرات برجامی نخواهیم ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره موضوع رفع تحریم‌ها گفت: ایران یک سیاست راهبردی درباره موضوع لغو تحریم‌ها دارد؛ موضوع لغو تحریم‌ها از مسیر برجامی و موضوع بی‌اثر کردن تحریم‌ها، که سیاست راهبردی ایران است؛ این دو مسیر را ادامه می‌دهیم و معطل مذاکرات برجامی نخواهیم ماند.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال مسیر مذاکره را ترک نکردیم؛ مذاکرات تا زمانی که منافع ملی ایران در مسیر مذاکرات قابل تامین باشد ادامه خواهد یافت؛ در عین حال مسیر مذاکرات را باز می‌بینیم. مسیر دیپلماتیک همیشه می‌تواند راه حل باشد.

سفیر دانمارک در تهران در اعتراض به تکرار هتک حرمت ساحت قرآن کریم به وزارت امور خارجه احضار شد

کنعانی در ادامه با محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی گفت: سفیر دانمارک در تهران امروز صبح در اعتراص به تکرار هتک حرمت ساحت قرآن کریم از سوی وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به ادامه این روند به سفیر دانمارک ابلاغ شد.

وی افزود: اهانت به قرآن را یک پروژه سخیف صهیونیستی می‌دانیم؛ البته این واقعیت از مسئولیت دولت میزبان محل وقوع این جنایت‌ها کم نمی‌کند.

وی گفت: این موضوع در نشست سازمان همکاری و در نشست عدم تعهد مورد توجه قرار گرفت. نشست وزرای خارجه شورای همکاری اسلامی انجام و پیشنهادات ایران در بیانیه پایانی دیده شد.

کنعانی خاطرنشان کرد: ایران در این زمینه از هیجگونه تلاشی که موجب بازدارنگی اقدام علیه قرآن کریم شود دریغ نمی‌کند؛ این یک مسئولیت بین‌المللی است.

با توجه به اقدام غیرقانونی دولت کانادا در خصوص اموال ایران، از این کشور شکایت کرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع بدهی بحرین به ایران گفت: با توجه به سوابق همکاری‌های ایران و بحرین و همکاری‌های بانکی، مباحث مالی هم وجود دارد که در مکانیزم‌های مخصوص خود پیگیری خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع دارایی‌های ایران در دیگر کشورها گفت: مسائل مرتبط با مباحث حقوقی ایران در هر موصوع ویژگی خاصی دارد؛ در حال پیگیری این موضوعات را در چارچوب حوزه وزارت امور خارجه با مشورت و همکاری هستیم.

وی افزود: درباره اموال و دارایی‌های کشورمان از جمله در کانادا، با توجه به اقدام غیرقانونی دولت این کشور، روند حقوقی را دنبال کرده و به منظور صیانت از منافع ملی و اعمال متخلفانه کانادا، اخیرا علیه این کشور به دلیل نقض مصونیت قضایی شکایت کردیم.

موضوع حقابه دریای خزر بر اساس چارچوب کنوانسیون تهران پیگیری خواهد شد

کنعانی در نشست خبری خود درباره حقابه دریای خزر گفت: این موضوع بر اساس چارچوب کنوانسیون تهران پیگیری خواهد شد. ما سازوکارهای خاص خود را داریم و هر جا نیاز به نقش آفرینی وزارت امور خارجه باشد، عمل خواهیم کرد.

وی افزود: ما منتطر زمان بیشتری خواهیم بود.

بخشی از مطالبات مالی ایران تامین و به کشور ثالث انتقال داده شده است

کنعانی در رابطه با مطالبات مالی ایران از دیگر کشورها گفت: بخشی از مطالبات مالی ایران تامین و به کشور ثالث انتقال داده شده است. برنامه انتقال بخش دیگری از مطالبات ایران در دستور کار دولت عراق قرار دارد.

وی گفت: درباره دسترسی ایران به منابع مالی گفتگوها به طور مستمر ادامه دارد. ایران برای دستیابی به منابع مالی خود به تلاش‌ها ادامه می‌دهد.

وی افزود: این مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکاست. آمریکا در اوج گرمای تابستان مخل روابط دو کشور در صادرات گاز و برق می‌شود. عراق مایل است تلاش کند مطالبات ایران را به بهترین روش پرداخت کند.

اوکراین در نشست گفتگوهای تخصصی با هیات ایرانی حاضر نشد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اتهامات اوکراین علیه ایران گفت: درخواست کردیم تا گفتگوهای تخصصی با اوکراین انجام شود و در یک مرحله قرار بود این نشست در ورشو انجام شود. هیات ایرانی در این نشست حضور یافت، اما هیات اوکراینی حضور نیافت.

در عمان نیز نشستی میان هیات‌های دو کشور برگزار شد؛ در آن نشست اسنادی از سوی اوکراین ارائه نشد؛ همچنین اوکراین دیگر حاضر به حضور در نشست نشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته