استفاده از ظرفیت ۲۲ هزار عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در طرح ملی اعتلا
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد قربانی گلشنآباد در دومین روز از برگزاری جلسه طرح ملی اعتلا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن ۲۲ هزار عضو هیئت علمی، ۳۲ هزار استاد حقالتدریس و ۶۰ هزار دانشجوی دکتری دارای ظرفیت عظیم نخبگانی است که باید نقش مؤثرتری در مجلس و مراکز تصمیمگیری کشور داشته باشد و از این ظرفیت استفاده شود.
وی اضافه کرد: با انعقاد تفاهمنامه بین دانشگاه آزاد و مرکز پژوهشهای مجلس پیوند دانشگاه آزاد و مجلس شورای اسلامی برقرار و مرکز اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری در هر شهر تشکیل و جلسات هماندیشی با اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد انجام شده و طرح لایحه عفاف و حجاب در مجلس دستاورد این اندیشکده و اساتید دانشگاه آزاد است.
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه دانشگاه باید خانه گفتوگو باشد، افزود: در جلسات هماندیشی استادان در رابطه با موضوعات روز جامعه بهخصوص موضوعات مرتبط با استان مرکزی به هماندیشی و همافزایی میپردازند، به این ترتیب دانشگاه تبدیل به مرجعیت فکری میشود.
قربانی گلشنآباد با تأکید بر اینکه طرح جامع اعتلا تنها مربوط به دانشگاه آزاد نیست و این طرح در سطح ملی برای همه دستگاهها و وزارتخانههای کشور انجام خواهد شد، افزود: نام این طرح در دانشگاه آزاد با نام طرح ملی اعتلا اجرا میشود که ۳۰۰ استاد دانشگاه آزاد مدرس این طرح هستند.
وی متذکر شد: پیشرفتهای کشور موجب شده دولت آمریکا، ایران را بهعنوان یکی از سه تهدید مهم امنیت آمریکا معرفی کند که این تنها به خاطر قدرت منطقهای و جهانی کشور ایران است.
معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به قدرت ایران تشریح کرد: ایران امروز بهلحاظ فرهنگی در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان نفوذ فرهنگی دارد و در کشور ترکیه با قدرتی که در منطقه و در جهان دارد توانستهایم با فداکاری و رشادتهای شهیدانی نظیر حاج قاسم سلیمانی از لحاظ فرهنگی در این کشورها رشد کرده و طرفداران زیادی پیدا کنیم که این امر قدرت فرهنگی کشور ایران را نشان میدهد.
هدف از برگزاری طرح ملی اعتلا چیست؟
مدیرکل ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی هم در این نشست گفت: طرح ملی اعتلا از دو دوره مقدماتی و تکمیلی تشکیل شده که هر دو دوره به مرحله استانی، منطقهای و کشوری تقسیم میشود.
ابوالفضل یداللهی افزود: با توجه به ایجاد خانه گفتوگو، استادان دغدغهمند و متخصص هستند و در این جلسات به هماندیشی و همافزایی میپردازند و نتایج آن در رسانه و امور اجرایی کشور در حوزه تصمیمسازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی از طرح اعتلا بهعنوان سرمایهگذاری نام برد و تأکید کرد که این طرح با حمایت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد دنبال شبکهسازی کشوری است تا از وجود ۲۲ هزار هیئت علمی در این طرح استفاده شود تا در نهایت موجب حل مسائل جامعه شود.
مدیرکل ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، هدف از طرح اعتلا را نیروسازی، کادرسازی و شبکهسازی در ادارات و دانشگاهها عنوان و خودسازی و جامعه سازی را مقدمه تمدنسازی اسلامی در جهان بیان کرد.
یداللهی با اشاره به اینکه آموزش در دانشگاه باید ساختارمند باشد، افزود: در مرحله منطقهای ۲۰۰ استاد از ۶ استان در طرح ملی اعتلا حضور دارند.
وی با اشاره به خطراتی که نسل جوان را تهدید میکند، افزود: استادان باید آمادگی لازم در دانشگاهها را برای اغنای فکری نسل جوان داشته باشند و کلاسهای درس بهترین مکان و بهترین را ارتباطی است.
مدیرکل ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: پس از پایان دوره مقدماتی برای ۴ هزار استاد شرکتکننده برای حل هرکدام از مسائل کشور یک طرح پرسش انجام خواهد شد که در آن استادان به آسیبشناسی و طرح پاسخ خواهند پرداخت که هر استاد به یک مسئله پاسخ خواهد داد و در نهایت از ۲ هزار استاد ۳۰۰ نفر سخنران معتقد و مدافع خون شهدا تربیت خواهد شد که در جامعه و سایر ادارات و دانشگاهها به ایفای نقش خواهد پرداخت.
یداللهی افزود: پس از پایان مرحله کشوری دوره مقدماتی، براساس دستورالعمل گواهینامه صادر میشود و استادان مشمول پایه تشویقی خواهند شد و پس از پایان مرحله تکمیلی پایه تشویقی دوم برای اساتید شرکتکننده لحاظ خواهد شد.
اساتید دانشگاه در ساخت تصویری امید بخش و حرکت آفرین از آینده تلاش کنند
🔹اختتامیه طرح ملی اعتلا به صورت منطقهای با حضور استاندار مرکزی، معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولان این دانشگاه و هیأت امنای استانهای (مرکزی، همدان، لرستان، ایلام، کردستان و کرمانشاه) در دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک برگزار شد.
فرزاد مخلصالائمه استاندار استان مرکزی هم گفت: امروز باید برای شکل دادن آیندهای مطلوب تلاش کنیم و این آینده از چهار مؤلفه روندها، رویدادها، اقدامات و تصویر آینده ساخته میشود.رویدادها در بستر زمان اتفاق میافتند و روندها روندها به معنای تغییرات منظمی است که روی محیط پیرامونی شکل میگیرد.
وی افزود: مؤلفه سوم اقدامات ما در زندگی فردی و اجتماعی هستند؛ اما مهمترین مؤلفه در شکل دادن آینده تصویر آینده است که میتواند مثبت، منفی و یا خنثی باشد و درنهایت بسیار تعیینکننده است.
مخلصالائمه بیان کرد: اساتید دانشگاه در خط مقدم مواجهه با نخبگان جوان هستند و باید در ساخت یک تصویر صحیح، امیدبخش و حرکت آفرین از آینده تلاش کنند. ناامیدی نسبت به آینده برابر با رکود و توقف جامعه خواهد بود و پیشرفت نیازمند امید و داشتن تصویری حرکتآفرین است.
استاندار استان مرکزی عنوان کرد: نظام سلطه رسانهای غرب تلاش دارد تصویر از آینده را در ذهن جوانان بهویژه دانشجویان خراب کند و امید را به طور کامل از بین ببرد.
به گزارش آنا، احمد رهدار با موضوع جریانشناسی فکری معاصر و محمد قربانی گلشنآباد با موضوع رسالت و برنامه معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی درباره اهمیت طرح ملی اعتلا برای دانشگاه آزاداسلامی، نهادهای دیگر و همچنین بررسی و تحلیل تحولات منطقه و جهان از سخنرانان اصلی روز دوم این مراسم بودند.
انتهای پیام/