دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کارشناسان نگران گزارش‌های خبری نوشته شده توسط هوش مصنوعی هستند

کارشناسان نگران گزارش‌های خبری نوشته شده توسط هوش مصنوعی هستند
Genesis اطلاعاتی مانند جزئیات اتفاقات روز را جمع‌آوری و با استفاده از آنها گزارش‌های خبری تولید می‌کند. گوگل پیش‌تر این محصول را به نیویورک تایمز و سازمان‌های دیگر مانند واشنگتن پست و روزنامه وال استریت ژورنال معرفی کرده و از آنها خواسته که این ابزار را از او بخرند.
کد خبر : 861860

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، گوگل در حال ساخت یک ابزار هوش مصنوعی است که می‌تواند مقالات خبری تولید کند و این اختراع جدید برخی کارشناس‌ها را نگران کرده است. آنها می‌گویند این ابزارها باعث انتشار پروپاگاندا می‌شوند یا امنیت افرادی که به خبرنگارها اطلاعات یا منابع می‌دهند را تهدید می‌کنند.

نیویورک تایمز هفته گذشته در گزارشی نوشت که گوگل مشغول تست کردن محصول جدیدی به نام Genesis است. این ابزار از هوش مصنوعی برای تولید گزارش‌ها یا مقالات خبری استفاده می‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز، Genesis اطلاعاتی مانند جزئیات درباره اتفاقات روز را جمع آوری می‌کند و بعد با استفاده از آنها گزارش‌های خبری تولید می‌کند. گوگل پیش‌تر این محصول را به نیویورک تایمز و سازمان‌های دیگر مانند واشنگتن پست و روزنامه وال استریت ژورنال معرفی کرده و از آنها خواسته که این ابزار را از او بخرند.

راه‌اندازی چت بات ChatGPT در پاییز گذشته بحث‌هایی را درباره این که چگونه باید از هوش مصنوعی در صنعت خبر استفاده کرد به راه انداخت.

ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به خبرنگارها کمک کنند تا با بررسی سریع داده‌ها از فایل‌های فراوان کامپیوتری کمک کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به خبرنگارها در تایید یا رد اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف کمک کند. اما این ترس وجود دارد که ابزارهای هوش مصنوعی در عین حال می‌توانند باعث نشر پروپاگاندا شوند و در نهایت کاری کند که روزنامه نگارها مهارت گزارش نویسی خود را از دست بدهند.

جان اسکات ریلتون محقق دانشگاه تورنتو گفت که هوش مصنوعی اطلاعات بسیاری را از نقاط مختلف دراینترنت جمع آوری می‌کند و دراین میان قطعاً بسیاری از این اطلاعات کذب و پروپاگاندا هستند. او معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند به افزایش نشر اطلاعات کاذب کمک کند.

«به وسیله هوش مصنوعی تولید اخبار کاذب و ضداطلاعات به مراتب راحت‌تر خواهد شد و به نظر من تامین محتوای گمراه کننده سر به فلک خواهد گذاشت.»

اما سخنگوی گوگل می‌گوید که ابزار آنها برای کمک به خبرنگارها یا روزنامه نگارها در کارشان طراحی شده است ونه برای جایگزین کردن آن‌ها. هوش مصنوعی جانشین نقش روزنامه نگارها در گزارش نویسی، خلق و چک کردن مقالات می‌شود.

ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به اعتماد مردم به سازمان‌های خبری خدشه وارد کنند. موسسه گالوپ در ماه فوریه گزارشی درباره اعتماد مردم به رسانه‌ها منتشر کرد. در این گزارش آمده که نیمی از امریکایی‌ها معتقدند که سازمان‌های خبری امریکایی سعی در گمراه کردن مردم دارند.

طبق گزاراشات، چت بات‌های هوش مصنوعی مدام جواب‌هایی تولید می‌کنند که یا نادرست یا من درآوردی هستند. کارشناس‌های دیجیتال نیز نگران ریسک‌های امنیتی ناشی از استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید گزارشات خبری هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب