جذب ۳۲۰۰ هنرآموز در آزمون استخدامی امسال
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عباس بیات با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که داریم این است که باید بستری ایجاد کنیم که بازار کار ما در حوزه آموزش مشارکت کند و این امر نیاز به قانونگذاری هوشمندانه دارد.
وی با ذکر مثالی افزود: مثلاً کارخانهها باید در حوزه آموزش فنی و حرفهای سرمایهگذاری کنند و این نیاز به تسهیل قانونی دارد. باید معافیت مالیاتی و بیمهای در سطح دولت وضع کنیم. ما این امر را در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادیم و امیدواریم موردتوجه قرار گیرد.
لزوم اتخاذ معافیتهای شغلی و حرفهای برای هنرستانیها
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش، توضیح داد: بخشی هم مربوط به ساختار نظاموظیفه ما میشود. ساختار نظاموظیفه ما بهگونهای است که به آموزش نظری و دانشگاه رفتن یارانه میدهد. مثلاً کسی که رشته کتابداری در دانشگاه دسته چندم میخواند که آنقدرها هم ممکن است به این رشته نیاز نداشته باشیم، چهار سال از معافیت تحصیلی برخوردار است، اما یک هنرجوی هنرستانی که مهارت پیدا کرده است اگر بخواهد در بنگاه اقتصادی مشغول شود، باید سربازی رود. اینجا میتوانیم معافیت شغلی حرفهای ایجاد کنیم و این یکی از ساختارهای کلان حکمرانی است که باید برای اصلاح آن فکر کنیم.
بیات در بخش دیگر سخنان خود افزود: از تبصره ۱۸ قانون بودجه هرسال (تبصره مربوط به حمایت از تولید دانشبنیان و اشتغال آفرین) آموزشوپرورش کمترین سهم را دارد چراکه گویی رابطهای بین اشتغال، اقتصاد و مهارتآموزی نمیبینند.
رشد ۴.۷ برابری بودجه تجهیز هنرستانها
وی ادامه داد: در سال جاری بودجه ما حدود ۴.۷ برابر در تجهیزات هنرستانها شده است. یعنی بودجهای که برای تجهیزات کارگاهی و امکانات هنرستانها است حدود ۴.۷ برابر شد. سال گذشته این بودجه ۶۷ میلیارد بود و امسال ۳۰۰ میلیارد شده، درست است رشد داشته، اما اگر این رقم را بر ۷۳۰۰ هنرستان کشور تقسیم کنیم به هر هنرستان ۵۰ میلیون تومان میرسد که تقریباً هیچ کاری نمیتوان با آن کرد.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش درعینحال این را هم گفت که بودجه مربوط به تجهیزات هنرستانها گرچه سال گذشته ۶۷ میلیارد بوده است، اما تخصیص صد درصدی نداشته و فقط ۴۷ میلیارد آن تخصیص پیدا کرده است.
بیات با بیان اینکه یکمیلیون و ۸۰ هزار هنرجو در این ۷۳۰۰ هنرستان وجود دارد و با اشاره به اینکه منطبق با برنامه ششم توسعه باید ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت فنی و حرفهای و ۵۰ درصد دیگر به سمت رشتههای نظری سوق پیدا میکردند، تصریح کرد: این رقم در سال ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ در سهپایه فنی حرفهای و کاردانش ۳۷.۲ درصد برای فنی حرفهای و کاردانش بوده است. حدود ۶۳ درصد دانش آموزان نیز در رشته نظری بودهاند. گرچه قرار بود این رقم در برنامه ششم به ۵۰ درصد برسد، اما وسط مراحل اجرای برنامه ششم با اجرای نظام ۳ ـ ۳ ـ ۶ هنرستانها از دو سال به سه سال تبدیل شدند و بخشی از عدم تحقق این هدف به همین دلیل بود. در برنامه هفتم نیز هدفگذاری ما ۴۵ درصد است.
پیشبینی تخصیص ۴.۲ همت برای تجهیز هنرستانها در برنامه هفتم
وی با پیشبینی افزایش ۵۰ هزارنفری دانش آموزان در سال تحصیلی آینده، توضیح داد: در برنامه هفتم پیشبینی کردیم که منابع ما باید به ۴.۲ همت برای تجهیز هنرستانها برسد، یعنی ما ۴۲۰۰ میلیارد تومان منابع فقط برای تجهیزات نیاز داریم. برای استاندارد کردن فضا نیز منابع باید به ۱۶.۷ همت یعنی ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برسد. البته در شورای عالی اشتغال پیشنهاد دادند بخشی از منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه با کمک وزارت اقتصاد و سازمان برنامه بودجه در این حوزه آیند و فکر میکنم این امر شدنی است.
نیاز آموزشوپرورش به ۵۰۰۰ معلم هنرستان جدید
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش درباره مشکل تعداد هنرآموزان هنرستانها نیز اظهار کرد: تنها مرجعی که برای ما نیرو تربیت میکند، دانشگاه شهید رجایی است که سالانه هزار نفر نیرو برایمان تربیت میکند و بااینحال در بسیاری از رشتههای موردنیاز ما مثل کشاورزی نیز ظرفیت ندارد. در حال حاضر حدود ۴۰ هزار معلم هنرستان یا همان هنرآموز داریم درحالیکه ایده آل آن این است که این تعداد به ۶۵ هزار هنرآموز برسد. برای سال آینده نیز به ۵۰۰۰ نیروی جدید برای توسعه هنرستانها نیاز داریم. امسال در آزمون استخدامی با پیگیری متعدد به ۳۲۰۰ نفر رسیدیم. این عدد در خصوص کمیت نیروی انسانی است درحالیکه کیفیت آن نیز مهم است.
به گفته وی، در حال حاضر هنرستانها در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر آموزش ارائه میدهند که مجموعاً ۷۰ حرفه و شغل و تقریباً ۲۰۰ عنوان رشته را در برمیگیرد.
بیات با بیان اینکه امسال دانش آموزان پایه دوازدهم در مجموع هنرستانهای فنی حرفهای و کاردانش ۳۰۰ هزار نفر بودهاند، درباره وجود ظرفیت لازم برای سوق دادن دانش آموزان به سمت رشتههای هنرستانی، تأکید کرد: ما تمام تلاش خود را در این حوزه میکنیم و باید ظرفیت ایجاد کنیم تا این اتفاق خوب بیافتد. در این راستا نامه زدیم تا منابع را به ما تخصیص دهند و بتوانیم کارگاههای جدید تجهیز کنیم تا به این رغبتی که وجود دارد، پاسخ دهیم.
اشکالات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در طراحی برنامه درسی
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش وزارت آموزشوپرورش در بخش دیگر سخنان خود در خصوص اهمیت برنامه درسی در افزایش مهارتآموزی دانش آموزان، تأکید کرد: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در طراحی برنامه درسی اشکال دارد که باید اصلاح شود. آموزش مهارت در مقطع ابتدایی فوقالعاده مؤثر است تا بچهها بهدرستی به سمت گرایش شغلی خود در آینده هدایت شوند، اما این امر در حال حاضر تقریباً مفقود است.
انتهای پیام/