دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تعیین صلاحیت حرفه‌ای برای داوطلبان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش الزامی شد

تعیین صلاحیت حرفه‌ای برای داوطلبان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش الزامی شد
مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت: ابزار‌های ارزیابی امسال بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است. این سند می‌گوید مدرسه باید کانون الهام‌بخش محله باشد و اگر قرار باشد این اتفاق رقم بخورد کسی غیر از معلم نمی‌تواند موجب آن شود؛ لذا با این ابزار‌ها توانمندی‌ها و صلاحیت افراد را برای حضور و ورود به این حرفه می‌سنجیم.
کد خبر : 861354

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سجاد صدیقی مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش با حضور در برنامه زنده تلویزیونی درباره جزئیات برگزاری آزمون "دبیری" و "هنرآموزی" وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: امروز آزمون مشترک فراگیر متوسطه برای انتخاب دبیر و هنرآموز برگزار شد. حدود ۳۵۰ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند و ظرفیت پذیرش این دوره حدود ۲۲ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه طبق قانون حدود سه برابر ظرفیت پذیرش وارد مرحله ارزیابی تکمیلی می‌شوند، افزود: با این حساب حدود ۶۶ هزار نفر را باید برای ارزیابی تکمیلی فراخوان کنیم البته به‌شرط اینکه این ۶۶ هزار نفر حد نصاب علمی را کسب کرده باشند و پس از آن فرآیند ارزیابی برای انتخاب بهترین‌ها در شغل معلمی انجام می‌شود.

مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش در بخش دیگر سخنان خود درباره تغییرات اعمال شده در روند جذب آموزگار نیز توضیح داد: سیاست قطعی نظام جذب معلم از طریق فرآیند تربیت معلم است. آموزش‌وپرورش امروز با کمبود نیرو روبروست و این امر ما را به اضطراری رسانده است که باید از ظرفیت‌های دیگر هم کمک بگیریم. فرآیند جذب به استناد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، فرآیندی اضطرار گونه است، یعنی بر اساس نیاز اضطراری خود به این سمت خواهیم رفت تا بتواند مکمل کار ما در فرآیند تربیت معلم باشد.

صدیقی با یادآوری اینکه سال‌های قبل در فرآیند جذب از طریق ماده ۲۸ اشکالات جدی وجود داشت، اظهار کرد: از جمله اشکالات آن بود که این فرآیند ارتباط وسیعی با اسناد بالادستی ما نداشت. تکلیف قطعی ما اجرایی سازی سند تحول بنیادین است. در سند تحول بنیادین هم به دگرگون‌سازی شیوه‌های جذب اشاره شده است و هم صلاحیت معلمان مورد بحث و گفت‌وگو را در سه حیطه عمومی، حرفه‌ای و تخصصی بیان می‌کند، یعنی اگر قرار است معلمی جذب شود باید این سه حیطه را احراز کند همچنین اگر قرار است معلمی فرآیند تکاملی داشته باشد باید بتواند این سه ویژگی را در این حدود ۳۰ سال خدمت به‌طور دائم ارتقا دهد.

احصای ۲۲ مصداق شایستگی برای حرفه آموزگاری

وی افزود: امسال بر اساس همین بیان سند تحول بنیادین، مصادیق شایستگی برای معلمان در حرفه آموزگاری را احصا کردیم که حدود ۲۲ مورد شد. مواردی که به صورت آزمون کتبی یا همان آزمون دانشی قابل احصا بود را جدا کردیم. در آزمون ۸ اردیبهشت امسال سعی کردیم آن موارد را لحاظ کنیم.

قبل‌تر بین جذب معلم با جذب نیرو‌های سایر وزارتخانه‌ها فرقی وجود نداشت و آزمون‌های استخدامی یکی بود، اما ما سعی کردیم این آزمون را مبتنی بر حرفه معلمی دگرگون کنیم.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه سعی کردیم آزمون را به کفایت حرفه معلمی نزدیک کنیم، خاطرنشان کرد: پس از آن برای فرآیند ارزیابی تکمیلی بر اساس این سه حیطه صلاحیت و نیز با استفاده از چهار ابزار شروع به ارزیابی داوطلبانی کردیم که حائز حداقل شرایط علمی و دانشی برای ورود به آموزگاری شده بودند. حدود ۲۸ هزار ظرفیت برای آموزگاری ابتدایی اعلام شد، اما حدود ۵۹ هزار نفر توانستند حد نصاب را کسب کنند بنابراین برایمان برخورداری از حداقل دانش در این حوزه هم موضوعیت داشت البته حدود ۱۱ هزار شغل محل از این ۲۸ هزار شغل محل خالی مانده است و این یعنی رقابت بین حدود ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار شغل محل برای رشته آموزگاری وجود دارد و ۵۹ هزار نفر برای این امر ارزیابی می‌شوند.

صدیقی درباره چرایی خالی ماندن حدود ۱۱ هزار شغل محل توضیح داد: این‌ها عمدتاً مربوط به شغل محل‌هایی هستند که جنسیت مرد در آن محل بحث است. از سوی دیگر این شغل محل‌های خالی عمدتاً در شهر‌های بزرگ هستند. احتمالاً از آنجا که میانگین سنی ورودی ما در اساسنامه ماده ۲۸ و قانون استخدام فعلی بین ۳۰ تا ۳۵ سال است، افرادی این رده سنی حاضر نیستند با کف درآمد کارمندی دولت شروع به کار کنند و معمولاً می‌خواهند از پله‌های بالاتری آغاز کنند. از سوی دیگر عمده رشته‌های منتهی شونده به شغل آموزگاری مثل علوم تربیتی و روانشناسی و ادبیات و... در دانشگاه‌های ما به تعبیر ساده "خانُمانه " هستند. برای مثال اگر در این رشته‌ها ۳۵ نفر دانشجو وجود داشته باشد در نهایت سه نفر آن‌ها آقا هستند. طبیعتاً ظرف و مظروف با هم همخوانی ندارد. از این رو حدودا ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار رقابت در این میان وجود دارد.

به گفته وی مصاحبه، تدریس یا ارائه شفاهی، ایفای نقش، مطالعه موردی و بحث گروهی چهار ابزار ارزیابی تکمیلی در آزمون آموزگاری امسال هستند که همگی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تهیه شده‌اند.

مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ابزار مصاحبه قبلاً هم وجود داشت، اما مقداری به لحاظ رویکرد علمی غیردقیق بود. ابزار‌های ارزیابی امسال بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است. این سند می‌گوید معلم باید سه نقش یعنی نقش رابطه مربی و متربی، رابطه معلم و خانواده دانش‌آموز و نقش اجتماعی داشته باشد. سند می‌گوید مدرسه باید کانون الهام‌بخش محله باشد و اگر قرار باشد این اتفاق رقم بخورد کسی غیر از معلم نمی‌تواند موجب آن شود؛ لذا با این ابزار‌ها توانمندی‌ها و صلاحیت افراد را برای حضور و ورود به این حرفه می‌سنجیم.

صدیقی در پایان سخنان خود تأکید کرد: ما در این آزمون فقط رقابت‌ها را ملاک قرار ندادیم بلکه برایمان احراز حداقل صلاحیت هم موضوعیت دارد، یعنی جمع‌بندی آزمون کتبی و آزمون ارزیابی تکمیلی باید حداقل نمره صلاحیت حرفه‌ای، عمومی و تخصصی و مجموع آن‌ها را کسب کنند تا بتوانند قبول شوند. اگر برای مثال سه نفر شرایط را احراز کنند و به ارزیابی تکمیلی برسند، اما در مجموع نتوانند حد نصاب را کسب کنند، در آن شغل محل کسی را پذیرش نمی‌کنیم چراکه کسی که می‌خواهد وارد کلاس درس شود باید حداقل صلاحیت را برای معلمی داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب