دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1395 - 13:38

نحوه اداره مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی مشخص شد/ شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی بر مدارس غیردولتی نظارت می‌کند

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز ـ‌ سه‌شنبه ـ پارلمان، بررسی لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را در دستور کار داشتند و مواد 1 تا 4 آن را به تصویب رساندند.
کد خبر : 86133

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، بر اساس ماده 1 این لایحه؛ بهمنظور توسعه مشارکت مردم در آموزش و پرورش و حمایت از سرمایه‌گذاری در ایجاد و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، «سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی» وابسته به وزارت آموزش و پرورش تأسیس میگردد. رئیس این سازمان، معاون وزیر است.


تبصره 1- اصلاح اساسنامه سازمان یادشده ظرف مدت سه‌ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.


تبصره 2- وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط در استانها و در صورت ضرورت در شهرستان‌ها واحد سازمانی ایجاد نماید.


نحوه اداره مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی مشخص شد


در ماده 2 آمده است: مدرسه، مرکز پرورشی و مرکز آموزشی غیردولتی طبق تعاریف زیر توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی (مؤسسات آموزشی- شرکت تعاونی آموزشی- نهادهای عمومی غیردولتی با کارکردهای فرهنگی و آموزشی) یا مشارکت آنها با دولت مطابق اهداف، ضوابط و دستورالعملهای عمومی وزارت آموزش و پرورش در داخل یا خارج از کشور تحت نظارت وزارت مذکور براساس این قانون تأسیس و اداره میشود:


الف- مدرسه: واحد آموزشی و پرورشی که آموزشهای رسمی را از دوره پیش دبستان تا پایان دوره متوسطه ارائه میکند.


تبصره- واحدهای آموزشی که بر اساس برنامههای مصوب وزارت آموزش و پرورش برای آموزش تمام‌وقت یا بخشی از موضوعات درسی دوره‌های تحصیلی به صورت حضوری، نیمهحضوری و غیرحضوری و با ارائه مدرک تحصیلی فعالیت مینمایند، مشمول تعریف فوق میباشند.


ب- مرکز پرورشی: واحدی که در زمینه امور پرورشی و تربیت‌بدنی فعالیت می‌کند، از قبیل کانون فرهنگی، تربیتی و ورزشی، اردوگاه دانش‌آموزی و مرکز مشاوره


پ- مرکز آموزشی: واحدی که به منظور افزایش توان علمی و تخصصی و یا کسب مهارتهای فنی و حرفهای بدون ارائه مدرک تحصیلی رسمی فعالیت مینماید، از قبیل آموزشگاه علمی آزاد، آموزشگاه زبان خارجی، آموزشگاه فنی و‌حرفه‌ای و کاردانش


تبصره 1- تنها مرجع صدور مجوز فعالیت آموزشگاه علمی آزاد و آموزشگاه زبان خارجی، جهت آموزش افراد زیر بیست‌سال و مراکز آموزش پیش‌دبستانی (به استناد مصوبه 422 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 16/4/77 و مصوبه جلسه 699 شورای عالی آموزش و پرورش مصوب 18/11/82)، وزارت آموزش و پرورش است. در مورد آموزشگاههای فنی و حرفه‌ای آزاد و هر نوع مراکز فعالیت در زمینه‌های مهارت آموزی غیررسمی، مرجع صدور مجوز و نظارت بر آنها به استناد ماده (5) مصوبه 483 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و ماده (111) قانون کار مصوب 29/8/1369 و اصلاحات بعدی آن، صرفاً سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌باشد.


تبصره 2- تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوی و نظارت بر مهدکودک‌ها از حیث آموزشی و پرورشی با وزارت آموزش و پرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه با سازمان بهزیستی کل کشور می‌باشد. آیین‌نامه اجرائی این تبصره ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.


شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی بر مدارس غیردولتی نظارت می‌کند


به موجب ماده 3 این لایحه؛ به منظور سیاستگذاری، برنامهریزی، ساماندهی و نظارت بر اجرای این قانون، شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی و شورای نظارت استانی، شهرستانی و منطقهای جهت نظارت بر مدارس و مراکز آموزشی یا پرورشی غیردولتی تشکیل میشود.


ترکیب شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی مشخص شد


همچنین در ماده 4 تصریح شده است: ترکیب شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی و شورای نظارت استان بهشرح زیر می‌باشد:


1- شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی:


الف- وزیر آموزش و پرورش (رئیس شورا)


ب- معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی (نائب رئیس)


پ- مسئول مدارس و مراکز غیردولتی سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی (دبیر شورا)


ت- یک نفر به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی


ث- مدیر کل حقوقی وزارت آموزش و پرورش


ج- دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش


چ- نماینده کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی


ح- یکی از معاونان آموزشی حسب مورد


خ- معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش


د- دو نماینده از مؤسسان مدارس غیردولتی و یک نفر از مؤسسان مراکز غیردولتی به پیشنهاد شورای هماهنگی مؤسسان و تصویب شورای نظارت مرکزی


2- شورای نظارت استان:


الف- مدیرکل آموزش و پرورش (رئیس شورا)


ب- رئیس اداره مشارکت‌های مردمی (نائب رئیس)


پ- کارشناس مسئول مدارس غیردولتی (دبیر شورا)


ت- رئیس اداره حقوقی


ث- یکی از معاونان آموزشی


ج- معاون پرورشی


چ- دو نماینده از مؤسسان غیردولتی و نماینده مراکز غیردولتی به انتخاب شورای هماهنگی مؤسسان


ح- یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجمع نمایندگان (ناظر)


تبصره 1- جلسات شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی با حضور حداقل دوسوم اعضای شورا رسمیت مییابد و تصمیمات آن با اکثریت آراء حاضران، معتبر است.


تبصره 2- در صورتی که شورای هماهنگی مؤسسان کشوری تشکیل نشده باشد وزیر آموزش و پرورش ، نمایندگان مذکور در جزء (چ) بند (2) این ماده را معرفی می‌کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: نمایندگان مجلس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته