دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1395 - 11:29
در پاسخ به آنا

توضیح سخنگوی دولت درباره پیامکی که بازنشستگان نیروهای مسلح را نگران کرد/ وزیر دفاع تأکید کرد منتشرکنندگان پیامک قطعا باید تنبیه شوند/ دولت مخالف دو نرخی شدن قیمت بنزین است

سخنگوی دولت با تأیید اینکه «پیامکی مبنی‌بر عدم‌پرداخت حقوق بازنشستگان لشکری به علت عدم تأمین اعتبار از سوی دولت منتشر شده است»، گفت: انتشار این پیامک اقدامی مجرمانه بود و در این باره با وزیر دفاع صحبت کردم و ایشان نیز مکدر و متأثر شدند.
کد خبر : 86100

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با خبرنگاران، پیش از ظهر امروز در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی‌ بر اینکه «آیا دولت اعتبار صندوق بازنشستگی لشکری را تأمین کرده است یا نه؟»، گفت: روزهای گذشته پیامکی منتشر شد که اعلام کرده بودند به علت عدم تأمین اعتبار از سوی دولت، سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح قادر به پرداخت حقوق اردیبهشت‌ماه نیست که این مطلب نادرست است و قابل پیگیری قانونی است زیرا باعث ایجاد دلهره و تشویش در بین بازنشستگان شده است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: این پیامک در حالی در 26 اردیبهشت‌ماه منتشر شد که هنوز در این تاریخ کسی حقوق نگرفته است و همین باعث تشویش و نگرانی شد. اینکه باعث تشویش شویم ظلم است. چون این کار باعث شد که رسانه‌های خارجی جمع‌بندی کنند که پول بازنشستگی نیروهای مسلح به جای پرداخت شدن به سوریه می‌رود.


سخنگوی دولت درباره انتشار این پیامک تأکید کرد: اگر در این باره عبارت اقدام مجرمانه را به کار ببرم بجاست و سازمان مدیریت پیگیری قانونی انجام می‌دهد.


نوبخت تصریح کرد: امروز در این باره با سردار دهقان، وزیر دفاع صحبت کردم و ایشان نیز از این مسأله متأثر و مکدر بودند و تأکید کردند که برخورد تنبیهی انجام می‌دهند.


سخنگوی دولت تأکید کرد: مگر می‌توانیم حقوق بازنشستگان را پرداخت نکنیم. عزیزان نیروهای مسلح نیز مانند سایرین حقوق خواهند داشت، هرچند که با توجه به عدم‌ ابلاغ قانون بودجه سال 95 هنوز افزایش حقوق سال جدید اعمال نشده است.


نوبخت درباره شیوه تأمین اعتبار صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری از سوی دولت گفت: سال گذشته صندوق بازنشستگی لشکری 14 هزار میلیارد تومان پرداخت مستمری داشته است که از این میزان دولت 13 هزار و 200 میلیارد تومان آن را تامین کرده است.


وی اضافه کرد: صندوق‌های بازنشستگی سال گذشته قادر به پرداخت حقوق بازنشستگان نبودند و دولت اضافه بر وظیفه خود برای تأمین اعتبار به این صندوق‌ها کمک کرد. این صندوق‌ها سود کارخانجات خود را برای پرداخت مستمری‌ها به کار نگرفتند و امسال هم این صندوق‌ها در ذهن دارند که همه اعتبار لازم را از دولت تامین کنند، این در حالی است که سهم هرکدام مشخص است. صندوق‌ها خواستند که سهم خود را برای پرداخت مستمری‌ها نیز از دولت بگیرند، اما اینکه بخواهند مردم را برای این کار گروگان بگیرند و حقوق را پرداخت نکنند، این اقدام قابل تعقیب است.


سخنگوی دولت گفت: ما که دستگاهی را بدون حقوق نمی‌گذاریم، اما کارشناسان ما در سازمان مدیریت و برنامه به اسناد مربوط به عدم تامین اعتبار از سوی صندوق بازنشستگی مسلط هستند.


نوبخت گفت: وزیر دفاع هم به من اعلام کرد که سهم خود را به صندوق بازنشستگی پرداخت خواهیم کرد و افرادی که باعث تشویش اذهان بازنشستگان شده‌اند، قطعا باید تنبیه شوند.


دولت مخالف دو نرخی شدن قیمت بنزین


دولت کانادا نسبت به تصمیم دولت قبلی خود در مورد ایران موضع‌گیری کرده و آن را نادرست دانسته است و این نشان از تفاوت نگاه‌ها دارد و ما نیز با عنایت به اینکه در چارچوب منافع ملی از گسترش با ارتباط با دنیا استقبال می‌کنیم با حفظ شاخص‌های سیاست‌های کلی در روابط خارجی به این مسأله نگاه مثبت داریم

در در ادامه این نشست سخنگوی دولت درباره دو نرخی شدن قیمت بنزین نفت، گفت: نظر صریح دولت در مورد دونرخی شدن قیمت بنزین اعلام شده است. دولت موافق دونرخی شدن قیمت بنزین نیست و دو نرخی شدن را فسادآور می‌داند.


وی اضافه کرد: در این رابطه تبصره 14 لایحه بودجه سال 95 وجود دارد که دولت در فرآیند تصویب این بند مخالفت صریح خود را اعلام کرده است و البته هنوز هم این تبصره به دولت ابلاغ نشده است.


انتظار داریم کنسرت مجوز گرفته لغو نشود


وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد لغو مجوز کنسرت‌ها در شهرهای مختلف، به سخنرانی‌های رئیس جمهوری و تأکید او بر نارضایتی از چنین رفتارهایی اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری در برخی سخنرانی‌های خود به صراحت مراتب نارضایتی خود را از لغو مجوزهای قانونی کنسرت‌ها بیان کرده‌اند.


نوبخت تأکید کرد: انتظار داریم درباره کنسرت‌هایی که با مجوز انجام می‌شود، شاهد لغو آنها نباشیم چرا که آثار اجتماعی و فرهنگی سوئی دارند.


وی با اشاره به اینکه گاهی لغو مجوز کنسرت‌ها در مورد هنرمندانی مثل استاد ناظری که شخصیت هنری برجسته کشور هستند، اتفاق می‌افتد، گفت: اصالت و متانت برنامه‌های استاد ناظری برای همه روشن است و قطعاً مواضع رئیس‌جمهوری در این موارد قابل تسری به همه کنسرت‌هایی است که مجوز دارند.


نوبخت همچنین در مورد بازگشایی سفارت کانادا، گفت: دولت کانادا نسبت به تصمیم دولت قبلی خود در مورد ایران موضع‌گیری کرده و آن را نادرست دانسته است و این نشان از تفاوت نگاه‌ها دارد و ما نیز با عنایت به اینکه در چارچوب منافع ملی از گسترش با ارتباط با دنیا استقبال می‌کنیم با حفظ شاخص‌های سیاست‌های کلی در روابط خارجی به این مسأله نگاه مثبت داریم.


وی در ادامه این نشست خبری درباره دیدار فائزه هاشمی با جمعی از سران فرقه بهائیت گفت: در این باره آیت‌الله هاشمی مواضع شایسته‌ای داشته‌اند و این کار را نکوهش کرده‌اند که به نظرم به این نظر احترام بگذاریم.


نوبخت در این نشست با اشاره به مصوبه دولت درباره احداث 200 هزار واحد مسکونی در روستاها گفت: بانک مرکزی در حد 120 هزار واحد مسکونی در همه کشور، برای هر واحد 18 میلیون تومان وام با سود 5 درصد اختصاص می‌دهد. همچنین برای 80 هزار واحد مسکونی در روستاهای مرزی، به ازای هر واحد مسکونی 20 میلیون تومان وام با سود 5 درصد اعطا خواهد شد.


وی افزود: همچنین سازمان مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی مکلف شد اصل و فرع وام را تضمین و مابه التفاوت سود این تسهیلات را نسبت به تسهیلات رایج، تقبل کند. بنیاد مسکن نیز مکلف به اجرای این بخش در کل کشور شد. همچنین در شهرها نیز اقدامات مشابهی برای فعال سازی بخش مسکن در نظر گرفته شده است.


سخنگوی دولت درباره طرح مجلس برای الزام پیگیری خسارت دو میلیاردی ایران از آمریکا، گفت: این طرح با انگیزه‌های ملی در جهت صیانت از منابع ملت ایران صورت گرفته است و در حال حاضر دادگاه‌های ایرانی ده‌ها میلیاد حکم علیه طرح‌های آمریکایی صادر کرده‌اند و اقدامات قانونمند لازم را انجام خواهیم داد. پس حتی اگر این تصویب به نرسد مانعی برای پیگیری‌های ما در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نیست.


نوبخت همچنین در مورد چهره‌هایی که به عنوان مقصر این پرونده مطرح شده‌اند، ادامه داد: این موضوع در شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود که مباحث داخلی آن به قوه قضائیه منعکس شده و آنچه در مورد مجامع جهانی است نیز از سوی شورای مذکور پیگیری می‌شود. مقتضی نیست که دولت قبل از قوه قضائیه اقدامی داشته باشد و منتظریم در چارچوب قانونی آنهایی که قصوری داشته‌اند، مورد پیگیری قرار گیرند.


سخنگوی دولت همچنین تأکید کرد: در راستای احقاق حقوق ملت ایران از همه ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی در زمان مناسب استفاده خواهیم کرد.


وی خاطرنشان کرد: در بیانیه‌ای که از سوی کارگروه صیانت از اموال ارزی جمهوری اسلامی ایران صادر شده است روشن شده که با چه سازوکاری می‌توانیم نسبت به استیفای 1 میلیارد و 750 میلیون دلاری که به پرونده دو میلیون دلاری معروف شده است، اقدام کنیم.


سخنگوی دولت همچنین در مورد پیش‌بینی وضعیت اشتغال در سال 95 با توجه به رشد اقتصادی، گفت: در صورتی که رویکرد ما برای رشد اقتصادی، تأثیر در افزایش سطح اشتغال باشد با توجه به فعالیت 7 هزارو 500 واحد تولیدی و 4 هزار واحد شرکت‌های صنعتی و توزیع این واحدها در سراسر استان‌های کشور ان‌شاءالله توازن منطقی جهت افزایش اشتغال در سطح ملی خواهیم داشت.


سخنگوی دولت در رابطه با مجوز واردات سه قلم کالا از جمله گندم، گفت: این مجوز تنها برای واردات نیست بلکه وارداتی موقت است تا به کالاهای ساخته شده تبدیل شوند و دوباره صادر کنیم و در واقع قصدمان فرآوری و صادرات مجدد است.


وی به وضعیت خوب ذخیره استراتژیک گندم اشاره کرد و گفت: از نظر میزان تولید گندم در وضعی هستیم که در سال جاری نیاز به واردات نداشته باشیم و گرچه مابه‌التفاوت قیمت خرید دولت با قیمت وارداتی قابل توجه است اما دولت ترجیح دارد گندم در داخل تولید شود و در حال حاضر نیز میزان ذخایر استراتژیک مردم حدود 5 تا 6 میلیون است.


سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت مینو خالقی، گفت: در این رابطه بهتر است کمی صبر کنید

نوبخت در مورد وضعیت حج در سال 95، گفت: همه تلاش وزارت ارشاد و سازمان حج بر این بود تا بتوانیم با کیفیتی که در شأن همه زائران و زائران ایرانی است، دولت عربستان شرایط حج را فراهم کند که متأسفانه تا به حال این اتفاق نیفتاده است.


سخنگوی دولت در مورد اعطای وام 20 میلیون تومانی ازدواج، گفت: در حال حاضر تعدادی در نوبت هستند و امسال نیز تعداد دیگری افزوده می‌شوند و رقم پرداخت‌ها محدود است. البته علاقه‌مندیم با فوریت وام ازدواج داده شود چرا که پرداخت وام ازدواج از اولویت‌های نظام بانکی ماست.


نوبخت در مورد خبر منتشر شده در مورد عاملین انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران و نقش وزارت اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات قطعاً در این وظایف اداری و مأموریت‌های سازمانی دارد. البته گاهی تقسیم مأموریت‌هایی نیز وجود دارد و توسط یک دستگاه مثلاً وزارت کشور یا ناجا بیان می‌شود که در این زمینه ان‌شاءالله گزارش نهایی در روزهای آینده اعلام خواهد شد.


نوبخت در مورد موضع دولت درباره تعیین رئیس مجلس و اظهارنظر برخی وزرا در این باره گفت: با توجه به اصل تفکیک قوا و شرایط قوه مقننه و نمایندگان مجلس دولت هیچ موضع جانبدارانه‌ای برای کاندیداهای موجود ندارد و این مسأله مربوط به تصمیم نمایندگان است و اگر برخی وزرا اظهارنظری کرده‌اند ربطی به دولت ندارد و موضع دولت روشن است.


وی در مورد اصلاحات آزمایشی نظام بانکداری اسلامی، گفت: اجرای این طرح به صورت آزمایشی که یک قانون مادر است آن هم در فرصت باقی‌مانده از مجلس را به صلاح نمی‌دانیم و دولت با این اقدام مخالف است و تصورم این است که شورای نگهبان نیز اجازه دهد.


نوبخت در مورد تغییر وزرا و استانداران گفت: معمولاً‌ بعد از هر رخداد سیاسی مثل انتخابات این شایعات مطرح می‌شود اما دولت هیچ برنامه‌ای جهت تغییر استانداران و وزرا ندارد.


رئیس جمهوری در برخی سخنرانی‌های خود به صراحت مراتب نارضایتی خود را از لغو مجوزهای قانونی کنسرت‌ها بیان کرده‌اند

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت مینو خالقی، گفت: در این رابطه بهتر است کمی صبر کنید.


وی همچنین در مورد انتشار فیش‌های حقوقی نجومی مدیران بیمه مرکزی، گفت: وزیر اقتصاد در این زمینه گزارش دادند که این تغییر به خاطر یک مطالبه معوق بوده و فیش قبلی حقوقی این کارمندان و حقوق‌شان متعارف با بقیه کارمندان است.


وی در جواب سوالی در مورد موضوع تجمیع بیمه‌ها گفت: نظر سازمان مدیریت در این زمینه روشن و واضح است و جلسات متعددی در این زمینه‌ داشته‌ایم که بر اساس جمع‌بندی از طریق قانون برنامه ششم قطعاً‌ این طرح عملیاتی می‌شود.


وی در مورد ادعای حداد عادل در مورد دخالت در انتخابات 94، گفت: هر کسی جرمی را مشاهده می‌کند حتماً باید به قوه قضاییه اعلام کند و اینکه فقط مطلبی را مطرح کنیم شأنیت و جایگاهی ندارد و تنها باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته