دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پایان‌بندی ناامیدکننده «تهاجم مخفی»

پایان‌بندی ناامیدکننده «تهاجم مخفی»
مینی‌سریال «تهاجم مخفی» جدیدترین اثر از دنیای سینمایی مارول، در حالی به پایان رسید که قسمت آخر آن در بین تمام آثار مارول، کمترین امتیاز را به دست آورد.
کد خبر : 860903

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دنیای سینمایی مارول، حالا در فاز پنجم خود قرار دارد، فازی که با اکران فیلم‌های «مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی» (Ant-Man and the Wasp: Quantumania) و «نگهبانان کهکشان ۳» (Guardians of the Galaxy Vol. ۳) در سینما‌ها آغاز شد. اما این دو فیلم شروع ناامیدکننده‌ای داشتند و هیچکدام نتوانستند توقعات منتقدان و طرفداران سرسخت آثار ابرقهرمانی این کمپانی را برآورده کنند. فیلم سوم این فاز یعنی «مارول‌ها» (The Marvels) هم حالا به دلیل اعتصابات نویسندگان و بازیگران با چالش مواجه شده و به احتمال فراوان اکران آن به سال آینده میلادی موکول خواهد شد، تا به این ترتیب سال ۲۰۲۳ برای مارول سالی ناامیدکننده در گیشه سینما‌ها لقب بگیرد.

اما شرایط در میان سریال‌های فاز پنجم نیز چنان تعریفی نیست. نخستین سریال این فاز که پخش آن اخیراً به پایان رسیده است، «تهاجم مخفی» (Secret Invasion) بود، اثری که جدا از چند چهره محبوب مجموعه فیلم‌های «انتقام‌جویان» مثل «نیک فیوری» (ساموئل ال جکسون) و «ماشین جنگی» (دان چیدل) از بازیگران مطرحی همچون امیلیا کلارک و الیویا کلمن نیز بهره می‌برد. اما با وجود این تیم بازیگران و هزینه‌های فراوانی که بابت جلوه‌های ویژه اثر خرج شده بود، در نهایت «تهاجم مخفی» نتوانست نظر مخاطبان را به سمت خود جلب کند.

نکته جالب توجه اینجاست که دوستداران مارول در ابتدا نسبت به این سریال بسیار امیدوار بودند و به قسمت‌های ابتدایی آن امتیازات قابل قبولی دادند، اما سریال هرچه به قسمت‌های پایانی نزدیک‌تر شد، میزان امتیازات مخاطبان و منتقدان با شیب تندی، سقوط کردند. تا جایی که بعد از پخش قسمت آخر، این سریال به پایین‌ترین امتیاز در میان کل فیلم‌ها و سریال‌های مارول از فاز اول تا به امروز رسید.

قسمت ششم و پایانی سریال «تهاجم مخفی» در سایت روتن تومیتوز (Rotten Tomatoes) که مخصوص منتقدان شناخته شده رسانه‌های معتبر است، امتیاز باورنکردنی ۸% را به دست آورد، امتیازی که حتی برای ضعیف‌ترین فیلم‌ها و سریال‌های کشور‌هایی که در ساخت آثار نمایشی خیلی موفق نیستند هم به ثبت نرسیده است، اما مشخص است که این قسمت و پایان‌بندی کلی سریال، در حدی منتقدان را شوکه کرده که آن‌ها را وادار کرده با چنین نمره‌ای به آخرین ساخته کمپانی مارول واکنش نشان دهند. نکته جالب توجه در رابطه با تولیدات مارول این است که حجم کار‌های کامپیوتری این آثار به قدری بالاست که هزینه تولید هر قسمت آن، رقم قابل توجهی می‌شود و بعضا هر قسمت، از فیلم‌های سینمایی نیز پرهزینه‌تر می‌شود. «تهاجم مخفی» نیز چنین حالتی دارد، این سریال با بودجه بیش از ۲۱۰ میلیون دلاری ساخته شده و حالا با این شکست، قطعا ضربه‌ای سنگین‌تر از این مبلغ به پیکر کمپانی مارول وارد کرده است.

البته منتقدان از همان قسمت ابتدایی ارتباط خوبی با این سریال برقرار نکردند و پیش از این امتیاز عجیب و غریب که به قسممت پایانی دادند، به پنج قسمت ابتدایی این اثر نیز نمرات قابل قبولی ندادند. بالاترین امتیاز در بین قسمت‌های شش گانه «تهاجم مخفی» مربوط به قسمت اول این مجموعه می‌شود که امتیاز ۵۲% را از منتقدان به دست آورد. چهار قسمت دیگر این مینی سریال هم با امتیازات ۳۸% و ۵۰% به کار خود در این سایت پایان دادند.

در سایت آی ام دی بی (IMDb) نیز سریال «تهاجم مخفی» شرایط خوبی را تجربه نکرد. این سایت جنبه‌ای عمومی دارد و تمامی دوستداران آثار سینمایی و تلویزیونی می‌توانند به آثار محبوبشان در آنجا امتیازات خوبی بدهند، اما دوستداران آثار ابرقهرمانی مارول نیز به نظر دل خوشی از این سریال نداشتند و امتیازات پایینی به این سریال اختصاص دادند. در بین شش قسمت این سریال، بالاترین امتیاز در این سایت مربوط به قسمت چهارم می‌شود که امتیاز ۷.۵ را از مخاطبان به دست آورد، پایین‌ترین امتیاز هم به قسمت پایانی این مجموعه تعلق گرفته که امتیاز ۵.۷ است.

از این امتیازات و بازخورد‌ها می‌توان نتیجه گرفت اتفاقاتی که در قسمت آخر این سریال رخ داد، اصلا مورد توجه دوستداران دنیای سینمایی مارول و البته منتقدان قرار نگرفته و این کمپانی باید فکری به حال مسیر داستانی شخصیت‌هایش بکند. شکست در گیشه و عدم اقبال به آثار تلویزیونی، دقیقا همان آفتی است که در سال‌های اخیر گریبان کمپانی رقیب یعنی دی سی را گرفته و حالا به نظر می‌رسد مارول نیز در همان مسیر قدم برمی‌دارد و اگر دست به تغییر شرایط نزند، باید منتظر شکست‌های بیشتری از آثار کمپانی مارول باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته