دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1402 - 11:12

کنعانی: رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس «بریکس» دعوت شد

کنعانی: رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس «بریکس» دعوت شد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عضویت ایران در سازمان «بریکس»، گفت: از رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس بریکس دعوت رسمی شده است.
کد خبر : 860785

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود حاضر شد تا به پرسش‌های خبرنگاران درباره جدیدترین موضوع‌های حوزه سیاست خارجی پاسخ بدهد.

دولت آمریکا باید در موضوع پرونده مالی روشنگری کند

کنعانی در مورد حواشی مطرح شده در پرونده «رابرت مالی»، نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور ایران تاکید کرد: این که مالی در یک فایل صوتی چه گفته، مسئولیت دولت آمریکاست که در این رابطه روشنگری کند.

وی افزود: ایران مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها را مبتنی بر مصالح ملی، منافع ملت ایران و احقاق حقوق ایران دنبال می‌کند و همواره اعلام کرده که خطوط قرمزش منافع ملی است و در چارچوب منافع اعلام شده، آماده پیگیری روند گفت‌وگوها و جمع‌بندی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اساسا نگاه ایران به دولت آمریکا واضح و روشن است و هیچگاه مبتنی بر اعتماد با آمریکا گفت‌وگو و مذاکره نمی‌کنیم؛ برجام هم محصول اعتماد ما به آمریکا نبود و اکنون رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت مسئولانه همه مبتنی بر اعتماد ملت ایران به آمریکا نیست.

کنعانی در ادامه گفت: قرار بود که برجام امضا و اجرا شود و نتیجه اجرای برجام و پایبندی آمریکا به تعهداتش می‌توانست اعتماد نسبی به دولت آمریکا ایجاد کند که این طور نشد؛ در ادامه روند دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام طبیعتا ایران نه مبتنی بر رویکرد آمریکا بلکه مبتنی بر منافع ملی و مفاد مصرح در برجام گفت‌وگو می‌کند و در زمانی که طرف مقابل آماده بازگشت مسئولانه به توافق باشد و ایران از التزام آن اطمینان حاصل کند، طبیعتا اجرای برجام قابل ازسرگیری است.

وی اظهار کرد: ایران نسبت به اجرای توافق تنها طرفی بود که مسئولانه عمل کرد.

تقویت رژیم صهیونیستی از اولویت‌های دولت آمریکاست

کنعانی درباره جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این کاملا روشن است که تقویت و تثبیت جایگاه رژیم صهیونیستی اولویت اول و مهم دولت‌های آمریکا در طول سالیان متمادی بوده است و این که دولت‌های آمریکا همواره تعهد بی قید و شرط خود را در حمایت از رژیم صهیونیستی نشان داده اند.

وی افزود: ما در عمل شاهد بودیم که آن چه اتفاق افتاد بازتر شدن دست رژیم صهیونیستی در استمرار جنایت‌های خود علیه فلسطین و نادیده گرفتن حقوق اولیه فلسطینی‌ها و افزایش جرم و جنایت علیه آنان بود؛ ما در طول ۶ ماه نخست سال جاری شاهد کشتار ۲۰۰ نفر از فلسطینی‌ها بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر تاکید کرد: تجارب گذشته پیشروی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است هر گونه سازش با رژیم صهیونیستی به باز شدن دست این رژیم منتهی خواهد شد؛ ایران هر گامی که در شناسایی رژیم صهیونیستی برداشته شده را خلاف منافع و آرمان فلسطین و صلح منطقه می‌داند.

مشورت‌های ایران با سازمان ملل در مورد عراق سال‌ها برقرار است

کنعانی در مورد سفر اخیر «پلاسخارت»، نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور عراق به کشورمان گفت: ایران هم راستای دولت عراق از نقش سازمان ملل در کمک به صلح و ثبات در این کشور استقبال می‌کند؛ مشورت‌ها با سازمان ملل در طول سال‌های متمادی برقرار بوده است.

وی افزود: این سفر هم در استمرار سفرهای گذشته به تهران بوده و موضوع‌های مختلفی در چارچوب سیاست ایران برای کمک به عراق برای تثبیت شرایط سیاسی در این کشور و کمک به توسعه اقتصادی مورد گفت‌وگو قرار گرفتند؛ همچنین روند مبارزه با تروریسم و ظرفیت‌های مشترک و نحوه به‌کارگیری سازمان ملل برای کمک به تکیم صلح در منطقه و تکمیل روند مبارزه با تروریسم مورد بحث قرار گرفت.

پیگیری‌ها در مورد حقابه ایران با جدیت ادامه دارد

کنعانی در مورد موضوع حقابه ایران از هیرمند اظهار کرد: پیگیری‌ها با جدیت ادامه دارد؛ پیگیری حقابه ملت ایران مبتنی بر عهدنامه حق انکارناپذیر ایران مورد اهتمام است؛ وزارتخانه‌های ذیربط در این ارتباط موضوع را در اولویت قرار دادند و در جریان دیدگاه و دستور رئیس جمهور برای پیگیری مجدانه موضوع هستند؛ این جزو مذاکرات ما با سرپرستی افعانستان است.

وی افزود: گفت‌وگوها در سطوح مختلف انجام شده و گفت‌وگوهای نزدیک و جدی با سرپرستی افغانستان داشتیم و توافق‌هایی به صورت ابتدایی انجام شده و ما می‌خواهیم مقام‌های افغانستان مسئولانه عمل کنند؛ انتظار داریم در حوزه عملی هم مقام‌های افغانستان اقدام‌های لازم را برای دستیابی ایران به حقابه اش انجام دهند و ما این اقدام‌ها را اعتمادساز می‌دانیم.

مذاکرات مختلفی میان ایران و سوریه صورت می‌گیرد

کنعانی در مورد روابط ایران و سوریه اظهار کرد: وزیر خارجه سوریه و دو وزیر اقتصادی و رئیس سوری کمیسون مشترک دو کشور وارد تهران شدند و در روز جاری و روزهای آینده مذاکرات مختلفی بین مقام‌های دو کشور خواهیم داشت؛ به منظور تسریع و شتاب بخشیدن به توافق‌های دو کشور در جریان سفر قبلی رئیس جمهور سوریه به ایران هدفگذاری‌هایی انجام شد.

وی افزود: روند تنش زدایی در مناسبات سوریه و ترکیه و زمینه سازی برای نشست ۴ جانبه هم در چارچوب روند آستانه و رفع تنش و عادی سازی روابط در این مذاکرات مورد تبادل نظر قرار گرفت؛ ما موضوع‌های متنوعی در روابط دو کشور داریم که مورد بحث قرار می‌گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: موضوع تجاوزات رژیم صهیونیستی به تمامیت ارضی سوریه موضوع قابل توجهی است؛ ایران در روند حمایتی از سوریه این موضوع را با طرف سوری مطرح خواهد کرد.

کنعانی گفت: نحوه کمک به بازگشت آوارگان سوری و نحوه تسهیل کمک‌های انسان دوستانه بین المللی به افراید که در معرض زلزله قرار گرفتند، از موضوع‌هایی هستند که در این نشست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ایران از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی استقبال می‌کند

کنعانی درباره مسائل پیش آمده در موضوع میدان نفتی «آرش» تاکید کرد: وزیر نفت درباره این موضوع اعلام موضع کرد؛ یک بار دیگر تاکید می‌کنیم ایران از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان خود پشتیبانی می‌کند و این رویکرد را ادامه می‌دهد؛ ما همیشه راه مذاکره و تفاهم را درباره استفاده از میدان نفتی آرش در پیش گرفتیم.

وی افزود: همان طور که رسما اعلام کردیم خواهان استفاده مشترک از این میدان هستیم و آمادگی خود را برای گفت‌وگو با طرف کویتی اعلام کردیم و اگر احیانا تمایلی برای استفاده مشترک وجود نداشته باشد، طبیعی است ایران حقوق و منافع خود برای بهره برداری و اکتشاف را دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: دولت خود را مکلف می‌داند که از حقوق و منافع ملت و کشور دفاع و حفاظت کند؛ ما بر ضرورت حسن همسایگی تاکید می‌کنیم و در این مسیر کار را دنبال می‌کنیم؛ در نشست وزرای خارجه دو کشور در حاشیه در اجلاس عدم تعهد هم این توافق نظر وجود داشت و طرف کویتی هم پیشنهاد کرد که این موضوع را خارج از مسائل رسانه‌ای و در چارچوب گفت‌وگوهای تخصصی دو کشور پیش ببریم.

از هر اقدامی برای پایان دادن به بحران اوکراین استقبال می‌کنیم

کنعانی گفت: ما از هر اقدامی برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین استقبال می‌کنیم و راهکار سیاسی را موثر تلقی می‌کنیم.

با پاکستان موضوع‌های مختلفی برای رایزنی داریم

کنعانی درباره سفر احتمالی وزیر خارجه به پاکستان گفت: این سفر بر اساس دعوت به عمل آمده از سوی وزیر خارجه پاکستان در حال برنامه ریزی است؛ ما موضوع‌های مختلفی برای گفت‌وگو و تبادل نظر با پاکستان داریم؛ علاوه بر موضوع‌های سیاسی و امنیتی مشترک و مبارزه با تروریسم به عنوان یک تهدید مشترک، موضوع‌های اقتصادی و تجاری مهمی نیز داریم.

وی افزود: هیئت اقتصادی هم وزیر خارجه را در این سفر همراهی می‌کنند.

موضوع‌های مختلفی با جمهوری آذربایجان در دست بررسی داریم

او همچنین در مورد روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: ما با جمهوری آذربایجان رایزنی های از جمله در موارد کنسولی و قضایی داریم و بحث آزادسازی زندانیان بحشی از همکاری‌های دو کشور است.

ارتباط برخی از عاملان اقدام تروریستی اخیر با شبکه‌های خارج از کشور روشن است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اقدام تروریستی اخیر در کشورمان گفت: دشمنان ایران در ایجاد بی ثباتی از هیچگونه اقدام غیرانسانی و تمسک به روش‌های شناخته شده فروگذار نکرده اند و همچنان از روش‌های تروریستی برای ضربه زدن به ایران استفاده می‌کنند.

وی افزود: ارتباط برخی از عاملان اقدام تروریستی اخیر با شبکه‌های خارج از کشور روشن است؛ در این ارتباط تماس‌های سرویس امنیتی ایران با برخی از کشورها از جمله کشورهای اروپایی وجود دارد که اطلاع رسانی می‌شود.

کنعانی در ادامه گفت: دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظایف ذاتی خود، مشورت و همکاری با دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات داشته و خواهد داشت؛ این موضوع نشان می‌دهد موضوع تروریسم ریشه در حیات این جریان‌های ضد بشری اروپایی دارد؛ ما بارها مسئولیت این کشورها را در مورد ضرورت مقابله با جریان‌های تروریستی منتقل کردیم.

دولت آمریکا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها مسئول است

کنعانی درباره تغییر و تحولات اخیر در وزارت خارجه آمریکا و ارتباط آن با مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار کرد: عزل و نصب‌ها در دولت آمریکا و تغییر اشخاص برای ما موضوعیت خاصی ندارد؛ دولت آمریکا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها مسئول است؛ برای ما ملاک رفتار دولت آمریکاست و نگاه ما نسبت به آن تغییر نخواهد کرد

ایران برای آزادسازی دارایی‌های خود از روش‌های سیاسی و حقوقی استفاده می‌‎کند

کنعانی درباره شکایت ایران از کره جنوبی در موضوع دارایی‌های بلوکه شده گفت: در جریان اقدام‌ها و پیگیری‌های ایران برای استیفای حقوق ملت ایران و آزادسازی منابع مالی بلوکه شده در کره جنوبی هستید؛ همان طور که اعلام کردیم دولت ایران و به تبع آن دستگاه دیپلمایی مصمم است و جدیت لازم را در این ارتباط دارد و از روش‌های سیاسی و حقوقی استفاده می‌کند.

وی افزود: روند پیگیری‌ها از کره جنوبی تاکنون به رغم قول‌های مقام‌های کره پیشرفت مورد انتظار ایران را نداشته است؛ در استمرار اقدام‌هایی که پیش از این صورت گرفت، اقدام حقوقی برای وادار کردن طرف مقابل و استیفای حقوق ملت ایران است؛ ما با توجه به روند موجود از مسیر حقوقی نیز استفاده خواهیم کرد.

ایران کشور مهم متقاضی عضویت در بریکس است

کنعانی درباره عضویت ایران در سازمان «بریکس» اظهار کرد: از رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس بریکس دعوت رسمی شده است؛ ایران به عنوان کشور مهم متقاضی عضویت در بریکس علاقمندی خود را برای تقویت همکاری‌ها با این مجموعه نشان داده است.

ایران در موضوع هتک حرمت به قرآن کریم مسئولانه وارد عمل شد

کنعانی درباره خواست کشورهای اسلامی پیرامون موضوع هتک حرمت به قرآن کریم در کشورهای اروپایی گفت: این خواست ملت‌های اسلامی است تا دولت‌های اروپایی که زمینه اهانت را فراهم کردند، مانع تکرار چنین اقدام زشت و نفرت انگیزی شوند؛ این درخواست در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری‌های اسلامی ارائه شد؛ در مرحله اخیر این اهانت‌های بی شرمانه نیز ایران مسئولانه وارد عمل شد و گفت‌وگوها، تماس‌ها و نامه نگاری‌هایی انجام شد.

وی افزود: این نشست امروز عصر برگزار می‌شود و نمایندگان عالی در این اجلاس مواضع خود را بیان خواهند کرد؛ امیدواریم در سایه جدیتی که وجود دارد، خروجی این جلسه امیدبخش باشد و به یک سازوکار مشترک و ممانعت از تکرار منتهی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: کشورهای اروپایی اعلام کردند ما به دنبال سازوکار قانونی برای ممانعت از تکرار این گونه اقدام‌های اهانت آمیز هستیم؛ امیدواریم این کشورها بیش ازین اجازه تخریب اعتبار خود را نزد کشورهای اسلامی ندهند و ما امیدواریم در حوزه عملی هم این اقدام را انجام دهند.

موضوع لبنان مربوط به ملت و نمایندگان این کشور است

کنعانی همچنین گفت: موضوع لبنان و روند سیاسی در این کشور مربوط به ملت و نمایندگان لبنان است؛ ما هیچگونه تحرکی که مبتنی بر مداخله باشد، نمی‌پذیریم اما اگر اقدامی با هدف کمک به لبنان و جریان‌های سیاسی لبنان برای پیشبرد روند سیاسی باشد و بدون ایجاد تکلیف و اعمال روش‌های مداخله جویانه عمل کند، مورد حمایت قرار می‌دهیم.

تحولات نیجر را با دقت رصد می‌کنیم

کنعانی در مورد تحولات اخیر در نیجر اظهار کرد: ما با دقت تحولات نیجر را دنبال می‌کنیم؛ تاکید ما احترام به حاکمیت قانون است و این که خواهان آرامش، صلح و ثبات در این کشور دوست آفریقایی خود هستیم.

وی افزود: راه حل مشکلات را گفت‌وگوی طرف‌های داخلی می‌دانیم و امیدواریم روند تحولات در نیجر به سمت ثبات برود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته